Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Wpływ zlewni na jakość wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wpływ zlewni na jakość wód
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 0,50,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i procesów z dziedziny hydrologii oraz chemii nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu hydrologii, hydrochemii i gospodarki wodnej dotyczącej procesów kształtowania się składu chemicznego wód powierzchniowych
C-2Nabycie umiejętności przygotowania opisu i charakterystyki fizjograficznej zlewni oraz znajomość źródeł danych i umiejętności ich wykorzystywania.
C-3Znajomość metod kontroli zanieczyszczeń punktowych i obszarowych. Znajomość infrastrukturalnych , technicznych i prawnych sposobów ochrony zasobów i jakości wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi1
T-A-2Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi1
T-A-3Modelowanie procesów hydrochemicznych oraz bilansu wodnego - przegląd modeli.1
T-A-4Małe zlewnie w krajobrazie naturalnym. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Wzgórz Bukowych.1
T-A-5Małe zlewnie w krajobrazie miejskim. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Warszewa.2
6
wykłady
T-W-1Zlewnia jako obiekt badań w hydrologii, hydrochemii, ochronie środowiska. Charakterystyka fizyczna zlewni. Mała zlewnia jako obiekt modelowy.2
T-W-2Elementy bilansu wodnego zlewni. Sposoby badania elementow bilansu. Skład chemiczny i jego zmiany na różnych etapach krążenia wody w zlewni.1
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód1
T-W-4Zanieczyszczenia punktowe i obszarowe. Bufory roślinne i inne naturalne sposoby łagodzenia skutków zanieczyszczeń. Woda w mieście - ochrona jakości, projektowanie systemu gospodarowania wodami deszczowymi.1
T-W-5System gospodarowania wodą w Polsce. Zintegrowana gospodarka wodna.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do zajęć audytoryjnych1
A-A-2Opracowanie wyników badań omawianych na ćwiczeniach2
A-A-3Przygotowanie raportu na podstawie zajęć praktycznych2
A-A-4Uczestnictwo w zajęciach10
15
wykłady
A-W-1Praca z podręcznikami5
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna, analiza przypadku
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy wykonywanej w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: analiza i ocena raportów i projektów
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-oz_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat procesów kształtujących skład chemiczny wód oraz metod ochrony zasobów wodnych i ich jakości
OS_2A_W07C-2T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-oz_U01
Student zna źródła informacji o stanie wód oraz źródła danych hydrologicznych i hydrochemicznych
OS_2A_U03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-3S-1, S-3
OS_2A_D03-oz_U02
Student potrafi analizować skład chemiczny wód oraz zinterpretować swoje obserwacje. Potrafi zidentyfikować występujące w zlewni zagrożenia jakości środowiska.
OS_2A_U05, OS_2A_U08, OS_2A_U09C-1, C-2, C-3T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-oz_K01
Student potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową. Zna znaczenie pracy służb i instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska
OS_2A_K02, OS_2A_K04, OS_2A_K05C-1, C-2, C-3T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-oz_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat procesów kształtujących skład chemiczny wód oraz metod ochrony zasobów wodnych i ich jakości
2,0Nie zna podstawowych procesów hydrologicznych i hydrochemicznych. Nie ma pojęcia o metodach ochrony wód.
3,0Zna podstawowe procesy hydrologiczne i hydrochemiczne. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk zlewni. Zna podstawy pracy ze źródłami danych.
3,5Zna i rozumie podstawowe procesy hydrologiczne i hydrochemiczne. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk zlewni. Zna podstawy pracy ze źródłami danych.
4,0Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować skład chemiczny wód.
4,5Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować i interpretować skład chemiczny wód.
5,0Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować i interpretować skład chemiczny wód. Potrafi wskazać najlepsze metody ochrony jakości i zasobów w konkretnych analizowanych przypadkach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-oz_U01
Student zna źródła informacji o stanie wód oraz źródła danych hydrologicznych i hydrochemicznych
2,0Nie potrafi wykonać praktycznych czynności zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,0Potrafi wykonać podstawowe praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,5Potrafi wykonać praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
4,0Potrafi wykonać standardowy zestaw praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
4,5Potrafi wykonać większość praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
5,0Potrafi wykonać zaawansowane zadania i czynności zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. DObrze zna mechanizmy kształtowania się składu chemicznego.
OS_2A_D03-oz_U02
Student potrafi analizować skład chemiczny wód oraz zinterpretować swoje obserwacje. Potrafi zidentyfikować występujące w zlewni zagrożenia jakości środowiska.
2,0Nie potrafi wykonać praktycznych czynności zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,0Potrafi wykonać podstawowe praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,5Potrafi wykonać praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
4,0Potrafi wykonać standardowy zestaw praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
4,5Potrafi wykonać większość praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
5,0Potrafi wykonać zaawansowane zadania i czynności zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. DObrze zna mechanizmy kształtowania się składu chemicznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-oz_K01
Student potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową. Zna znaczenie pracy służb i instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska
2,0Nie radzi sobie z pracą indywidualną i grupową
3,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami
3,5Potrafi zorganizować pracę grupy w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami
4,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna znaczenie wykonywanych działań.
4,5Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna i rozumie znaczenie wykonywanych działań.
5,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna i rozumie znaczenie wykonywanych działań. Zna mechanizmy i narzędzia ochrony wód

Literatura podstawowa

  1. Pociask – Karteczka J., Zlewnia – właściwości i procesy, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2006
  2. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Bajkiewicz – Grabowka E., Magnuszewski A., Przewodnik do ćwiczeń z hydrologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi1
T-A-2Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi1
T-A-3Modelowanie procesów hydrochemicznych oraz bilansu wodnego - przegląd modeli.1
T-A-4Małe zlewnie w krajobrazie naturalnym. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Wzgórz Bukowych.1
T-A-5Małe zlewnie w krajobrazie miejskim. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Warszewa.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zlewnia jako obiekt badań w hydrologii, hydrochemii, ochronie środowiska. Charakterystyka fizyczna zlewni. Mała zlewnia jako obiekt modelowy.2
T-W-2Elementy bilansu wodnego zlewni. Sposoby badania elementow bilansu. Skład chemiczny i jego zmiany na różnych etapach krążenia wody w zlewni.1
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód1
T-W-4Zanieczyszczenia punktowe i obszarowe. Bufory roślinne i inne naturalne sposoby łagodzenia skutków zanieczyszczeń. Woda w mieście - ochrona jakości, projektowanie systemu gospodarowania wodami deszczowymi.1
T-W-5System gospodarowania wodą w Polsce. Zintegrowana gospodarka wodna.1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do zajęć audytoryjnych1
A-A-2Opracowanie wyników badań omawianych na ćwiczeniach2
A-A-3Przygotowanie raportu na podstawie zajęć praktycznych2
A-A-4Uczestnictwo w zajęciach10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Praca z podręcznikami5
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D03-oz_W01Student ma rozszerzoną wiedzę na temat procesów kształtujących skład chemiczny wód oraz metod ochrony zasobów wodnych i ich jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przygotowania opisu i charakterystyki fizjograficznej zlewni oraz znajomość źródeł danych i umiejętności ich wykorzystywania.
Treści programoweT-A-5Małe zlewnie w krajobrazie miejskim. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Warszewa.
T-A-1Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi
T-A-3Modelowanie procesów hydrochemicznych oraz bilansu wodnego - przegląd modeli.
T-A-4Małe zlewnie w krajobrazie naturalnym. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Wzgórz Bukowych.
T-W-1Zlewnia jako obiekt badań w hydrologii, hydrochemii, ochronie środowiska. Charakterystyka fizyczna zlewni. Mała zlewnia jako obiekt modelowy.
T-W-5System gospodarowania wodą w Polsce. Zintegrowana gospodarka wodna.
T-W-4Zanieczyszczenia punktowe i obszarowe. Bufory roślinne i inne naturalne sposoby łagodzenia skutków zanieczyszczeń. Woda w mieście - ochrona jakości, projektowanie systemu gospodarowania wodami deszczowymi.
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód
T-W-2Elementy bilansu wodnego zlewni. Sposoby badania elementow bilansu. Skład chemiczny i jego zmiany na różnych etapach krążenia wody w zlewni.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna, analiza przypadku
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy wykonywanej w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: analiza i ocena raportów i projektów
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych procesów hydrologicznych i hydrochemicznych. Nie ma pojęcia o metodach ochrony wód.
3,0Zna podstawowe procesy hydrologiczne i hydrochemiczne. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk zlewni. Zna podstawy pracy ze źródłami danych.
3,5Zna i rozumie podstawowe procesy hydrologiczne i hydrochemiczne. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk zlewni. Zna podstawy pracy ze źródłami danych.
4,0Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować skład chemiczny wód.
4,5Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować i interpretować skład chemiczny wód.
5,0Zna procesy hydrologiczne i hydrochemiczne kształtujące skład chemiczny wód. Potrafi wykonać obliczenia charakterystyk zlewni oraz jej opis fizjograficzny. Umie analizować i interpretować skład chemiczny wód. Potrafi wskazać najlepsze metody ochrony jakości i zasobów w konkretnych analizowanych przypadkach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D03-oz_U01Student zna źródła informacji o stanie wód oraz źródła danych hydrologicznych i hydrochemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U03Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. Korzysta z literatury w języku obcym (angielskim).
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu hydrologii, hydrochemii i gospodarki wodnej dotyczącej procesów kształtowania się składu chemicznego wód powierzchniowych
C-2Nabycie umiejętności przygotowania opisu i charakterystyki fizjograficznej zlewni oraz znajomość źródeł danych i umiejętności ich wykorzystywania.
C-3Znajomość metod kontroli zanieczyszczeń punktowych i obszarowych. Znajomość infrastrukturalnych , technicznych i prawnych sposobów ochrony zasobów i jakości wody
Treści programoweT-W-1Zlewnia jako obiekt badań w hydrologii, hydrochemii, ochronie środowiska. Charakterystyka fizyczna zlewni. Mała zlewnia jako obiekt modelowy.
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód
T-W-2Elementy bilansu wodnego zlewni. Sposoby badania elementow bilansu. Skład chemiczny i jego zmiany na różnych etapach krążenia wody w zlewni.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna, analiza przypadku
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy wykonywanej w trakcie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać praktycznych czynności zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,0Potrafi wykonać podstawowe praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,5Potrafi wykonać praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
4,0Potrafi wykonać standardowy zestaw praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
4,5Potrafi wykonać większość praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
5,0Potrafi wykonać zaawansowane zadania i czynności zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. DObrze zna mechanizmy kształtowania się składu chemicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D03-oz_U02Student potrafi analizować skład chemiczny wód oraz zinterpretować swoje obserwacje. Potrafi zidentyfikować występujące w zlewni zagrożenia jakości środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
OS_2A_U09Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł i form informacji.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu hydrologii, hydrochemii i gospodarki wodnej dotyczącej procesów kształtowania się składu chemicznego wód powierzchniowych
C-2Nabycie umiejętności przygotowania opisu i charakterystyki fizjograficznej zlewni oraz znajomość źródeł danych i umiejętności ich wykorzystywania.
C-3Znajomość metod kontroli zanieczyszczeń punktowych i obszarowych. Znajomość infrastrukturalnych , technicznych i prawnych sposobów ochrony zasobów i jakości wody
Treści programoweT-A-5Małe zlewnie w krajobrazie miejskim. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Warszewa.
T-A-1Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi
T-A-2Cechy fizyczne i fizjograficzne zlewni, sporządzanie charakterystyki badanej zlewni.Praca ze źródłami kartograficznymi
T-A-3Modelowanie procesów hydrochemicznych oraz bilansu wodnego - przegląd modeli.
T-A-4Małe zlewnie w krajobrazie naturalnym. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Wzgórz Bukowych.
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna, analiza przypadku
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy wykonywanej w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: analiza i ocena raportów i projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać praktycznych czynności zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,0Potrafi wykonać podstawowe praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
3,5Potrafi wykonać praktyczne zadania zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego.
4,0Potrafi wykonać standardowy zestaw praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
4,5Potrafi wykonać większość praktycznych zadań zwiazanych z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. Potrafi wskazać przyczyny zmian chemizmu wód w zależności od ingerencji na terenie zlewni.
5,0Potrafi wykonać zaawansowane zadania i czynności zwiazane z opisem zlewni i charakterystyką składu chemicznego. DObrze zna mechanizmy kształtowania się składu chemicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D03-oz_K01Student potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową. Zna znaczenie pracy służb i instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu hydrologii, hydrochemii i gospodarki wodnej dotyczącej procesów kształtowania się składu chemicznego wód powierzchniowych
C-2Nabycie umiejętności przygotowania opisu i charakterystyki fizjograficznej zlewni oraz znajomość źródeł danych i umiejętności ich wykorzystywania.
C-3Znajomość metod kontroli zanieczyszczeń punktowych i obszarowych. Znajomość infrastrukturalnych , technicznych i prawnych sposobów ochrony zasobów i jakości wody
Treści programoweT-A-5Małe zlewnie w krajobrazie miejskim. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Warszewa.
T-A-4Małe zlewnie w krajobrazie naturalnym. Przegląd problematyki na podstawie zlewni Wzgórz Bukowych.
T-W-1Zlewnia jako obiekt badań w hydrologii, hydrochemii, ochronie środowiska. Charakterystyka fizyczna zlewni. Mała zlewnia jako obiekt modelowy.
T-W-3Kształtowanie się składu chemicznego wód. Składniki antropogeniczne i geopochodne. Procesy biogeochemiczne w zlewni i ich wpływ na kształtowanie się składu chemicznego wód
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: analiza i ocena raportów i projektów
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie radzi sobie z pracą indywidualną i grupową
3,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami
3,5Potrafi zorganizować pracę grupy w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami
4,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna znaczenie wykonywanych działań.
4,5Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna i rozumie znaczenie wykonywanych działań.
5,0Potrafi zorganizować pracę w czasie zajęć i nad projektami realizaowanymi poza zajęciami. Zna i rozumie znaczenie wykonywanych działań. Zna mechanizmy i narzędzia ochrony wód