Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Metaboliczne strategie przetrwania roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metaboliczne strategie przetrwania roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie kursu z zakresu biochemii ogólnej i fizjologii roślin w celu łatwiejszego zrozumienia regulacji metabolizmu i generowania metabolicznej odpowiedzi roślin na niekorzystne bodźce płynące ze środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin. |
C-2 | Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin. |
C-3 | Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin |
C-4 | Student umie opisać prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin. |
C-5 | Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych | 3 |
T-A-2 | Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskaźników przystosowywania się roślin do czynników niekorzystnych | 3 |
T-A-3 | Metody oznaczania metabolitów wtórnych roślin | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska. Znaczenie fitotoksyn i fitoaleksyn w strategii przetrwania roślin. Statyczna i indukowana obrona roślin. | 2 |
T-W-2 | Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. | 2 |
T-W-3 | Związki fenolowe, jako substancje w obronie roślin przed patogenami | 2 |
T-W-4 | Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR). | 2 |
T-W-5 | Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu. | 2 |
T-W-6 | Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne. | 1 |
T-W-7 | Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie konspektów ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia podsumowującego ćwiczenia audytoryjne | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do testu zaliczającego wykłady | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
M-2 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń |
M-3 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O06-1_W01 Student potrafi wyjaśnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska | OS_1A_W06, OS_1A_W07 | — | — | C-3, C-2, C-5, C-4, C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O06-1_U01 Student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin | OS_1A_U01 | — | — | C-3, C-2, C-5, C-4, C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O06-1_K01 Student chętnie doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym | OS_1A_K01, OS_1A_K05 | — | — | C-3, C-2, C-5, C-4, C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O06-1_W01 Student potrafi wyjaśnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska | 2,0 | Student nie zna metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu występujących w roślinach |
3,0 | Student potrafi ogólnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu występujące w roślinach | |
3,5 | Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu występujące w roślinach | |
4,0 | Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także krótko scharakteryzować ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska | |
4,5 | Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także scharakteryzować ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska | |
5,0 | Student potrafi dokładnie omówić metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu, a także wyjaśnić ich znaczenie w strategii dostosowywania się roślin do niekorzystnych warunków środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O06-1_U01 Student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin | 2,0 | Student nie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin | |
3,5 | Student umie ogólnie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin | |
4,0 | Student w miarę sprawnie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin | |
4,5 | Studen sprawnie umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin | |
5,0 | Student bardzo dobrze umie posługiwać się podstawowymi pojęciami związanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O06-1_K01 Student chętnie doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym | 2,0 | Student nie potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole badawczym |
3,0 | Student w niewielkim stopniu dąży do doskonalenia swoich umiejętności w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym | |
3,5 | Student w umiarkowanym stopniu dąży do doskonalenia swoich umiejętności w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym | |
4,0 | Student w dużym stopniu dąży do doskonalenia swoich umiejętności w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym | |
4,5 | Student doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym | |
5,0 | Student chętnie doskonali swoje umiejętności zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym |
Literatura podstawowa
- Bartosz G., Druga twarz tlenu, PWN, Warszawa, 2006
- Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
- Wojtaszek P., Woźny A., Ratajczak L., Biologia komórki roślinnej t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Kopcewicz L., Lewak S. (red.), Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2006
- Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2006