Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
Sylabus przedmiotu Alternatywny styl życia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Alternatywny styl życia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z podstaw socjologii ze studiów I stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu współczesnych alternatywnych modeli życia, ich źródeł i uwarunkowań oraz korzyści, zagrożeń, a także możliwości i ograniczeń związanych z ich realizacją. |
C-2 | Nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzenia wnikliwej analizy materiałów, źródeł i informacji na wybrany temat z zakresu alternatywnych stylów życia, umiejętność wyciągnięcia wniosków z prowadzonych studiów nad wybranym zagadnieniem i formułowania obiektywnej oceny. |
C-3 | Nabycie świadomości różnorodności modeli i stylów życia, a więc również zróżnicowania potrzeb społecznych ludzi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat w zakresie alternatywnych stylów życia. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie normy społecznej. Czym jest alternatywny styl życia? Źródła alternatywnego stylu życia. Modele alternatywnego stylu życia. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Konsumpcjonizm i jego alternatywy. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Akceptacja społeczna dla alternatywnych stylów życia w Polsce i na świecie. Omówienie przykładowych praktyk alternatywnego stylu życia. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie prezentacji. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | Dyskusje dydaktyczne |
M-3 | Konsultacja i pomoc nauczyciela w przygotowywanej przez studenta pracy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: ocena referatów, ocena aktywności studenta podczas zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Wykłady: zaliczenie ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_OA2_W01 Nabycie wiedzy o relacjach i więziach społecznych, źródłach i motywach alternatywnych stylów życia. | GP2_2A_W03, GP2_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_OA2_U01 Student umie rozpoznać i analizować różne zjawiska społeczne w kontekście rozmaitych alternatywnych stylów życia. | GP2_2A_U02, GP2_2A_U07 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_OA2_K01 Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych. | GP2_2A_K01 | — | — | C-3 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_OA2_W01 Nabycie wiedzy o relacjach i więziach społecznych, źródłach i motywach alternatywnych stylów życia. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu współczesnych alternatywnych modeli życia, ich źródeł i uwarunkowań oraz korzyści, zagrożeń, a także możliwości i ograniczeń związanych z ich realizacją. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_OA2_U01 Student umie rozpoznać i analizować różne zjawiska społeczne w kontekście rozmaitych alternatywnych stylów życia. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizę materiałów, źródeł i informacji na wybrany temat z zakresu alternatywnych stylów życia. W stopniu zadowalającym umie wyciągać wnioski z prowadzonych studiów nad wybranym zagadnieniem i formułować obiektywne oceny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_OA2_K01 Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje w stopniu dostatecznym potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bogunia-Borowska M., Barwy codzienności: analiza socjologiczna., Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 2009, 2009
- Muszyński W., Nowy wspaniały świat?: moda, konsumpcja i rozrywka jako nowe style życia., Wyd. Adam Marszałek, 2009
Literatura dodatkowa
- Giddens A., Socjologia., Wyd. PWN, Warszawa, 2005
- Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności., Wyd. Znak, Kraków, 2008