Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
Sylabus przedmiotu Wybrane problemy hydrologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane problemy hydrologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią -czynniki abiotyczne, Wybrane zagadnienia z Planowania infrastruktury technicznej II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznaie się z procesami cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych, poznanie metod zarządzania wodami opadowymi |
C-2 | Wiedza na temat obszarowych obiektów hydrograficznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Obszarowe obiekty hydrograficzne: małe zbiorniki wodne, jeziora, sztuczne zbiorniki wodne | 4 |
T-W-2 | Pochodzenie mórz o oceanów, cyrkulacja wód | 2 |
T-W-3 | Morza śródlądowe - Morze Bałtyckie | 2 |
T-W-4 | Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych | 2 |
T-W-5 | Wpływ urbanizacji i zmian klimatycznych na obieg wody i zagrożenia powodziowe | 3 |
T-W-6 | Zarządzanie wodami opadowymi w zlewniach zurbanizowanych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji z okreslonego zagadnienia | 7 |
A-W-4 | Studiowanie literatury technicznej | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny, film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie wykonanej prezentacji wybranego zagadnienia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C10_W04 Ma podbudowaną teoretycznie szczegółowa wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią dotyczącą obszarów wrażliwych oraz wykorzystaniem technologi informatycznych | GP2_2A_W04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C10_U04 Umie zidentyfikować zagrożenia srodowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony | GP2_2A_U04 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-4 | M-2 | S-1 |
GP2_2A_C10_U07 stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej | GP2_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C10_K04 Odpowiednio okresla priorytety służące realizacji okreslonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywanym zawodem | GP2_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C10_W04 Ma podbudowaną teoretycznie szczegółowa wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią dotyczącą obszarów wrażliwych oraz wykorzystaniem technologi informatycznych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, nie zna podstaw obiegu wody w środowisku, nie posiada wiedzy na temat wpywu antropopresji na obieg wody |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna niektóre metody zarządzania wodami opadowymi, zna wybrane podstawy obiegu wody w środowisku, posiada ograniczoną wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody | |
3,5 | Student posiada częścową wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna wybrane metody zarządzania wodami opadowymi, zna podstawy obiegu wody w środowisku, posiada wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody | |
4,0 | Student posiada wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna metody zarządzania wodami opadowymi, zna zasady obiegu wody w środowisku, posiada wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, dobrze zna metody zarządzania wodami opadowymi zna zasady obiegu wody w środowisku, posiada dość szeroką wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna szeroki wachlarz metod zarządzania wodami opadowymi, bardzo dobrze zna zasady obiegu wody w środowisku, posiada dość szeroką wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C10_U04 Umie zidentyfikować zagrożenia srodowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony | 2,0 | Student nie potrafi określić zagrożenia hydrologicznego dla obszarów zurbanizowanych, nie potrafi okreslić warunków funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych |
3,0 | Student potrafi częściowo określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych, z wydatną pomocą potrafi okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych zinterpretować niektóre dane hydrologiczne | |
3,5 | Student potrafi częściowo określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać wybrane metody ochrony, z pomocą potrafi okreslić warunków funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych | |
4,0 | Student potrafi określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać wybrane metody ochrony, z pomocą potrafi okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych i zinterpretować niektóre dane hydrologiczne | |
4,5 | Student potrafi określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać metody ochrony, potrafi okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych i zinterpretować niektóre dane hydrologiczne | |
5,0 | Student potrafi sprawnie określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać metody ochrony uzależnione od panujących warunków, potrafi sprawnie okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych i zinterpretować podstawowe dane hydrologiczne | |
GP2_2A_C10_U07 stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej | 2,0 | Student nie potrafi dobrać odpowiednich narzędzi badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych |
3,0 | Student z wydatną pomocą potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych | |
3,5 | Student z pomocą potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych i posługuje się nimi w sposób prawidlowy | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych i posługuje się nimi w sposób sprawny | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych i posługuje się nimi w sposób bardzo sprawny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C10_K04 Odpowiednio okresla priorytety służące realizacji okreslonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywanym zawodem | 2,0 | Student nie uczestniczy aktywnie w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, nie pracuje indywidualnie, nie wykazuje zainteresowania tematem wpływu wód na tereny zurbanizowane |
3,0 | Student uczestniczy mało aktywnie w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, wykazuje umiarkowane chęci do pracy indywidualnej, wykazuje częściowe zainteresowania tematem wpływu wód na tereny zurbanizowane, | |
3,5 | Student uczestniczy w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, wykazuje chęci i pracuje indywidualnie, wykazuje częściowe zainteresowania tematem wpływu wód na tereny zurbanizowane | |
4,0 | Student uczestniczy aktywnie w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, z własnej inicjatywy podejmuje prace, jest zdolny do oceny wpływu wód na tereny zurbanizowane, potrafi okreslić elementy priorytetowe w obrębie wykonywanej pracy | |
4,5 | Student uczestniczy aktywnie w rozwiązywaniu problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, z własnej inicjatywy podejmuje prace, jest zdolny do sprawnej oceny wpływu wód na tereny zurbanizowane, potrafi okreslić elementy priorytetowe w obrębie wykonywanej pracy | |
5,0 | Student uczestniczy bardzo aktywnie w rozwiązywaniu problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, z własnej inicjatywy podejmuje prace, jest zdolny do bardzo sprawnej oceny wpływu wód na tereny zurbanizowane, potrafi okreslić elementy priorytetowe w obrębie wykonywanej pracy |
Literatura podstawowa
- Bajkiewicz-Grabowska E., Hydrologia ogólna, Wyd. PWN, Warszawa, 1999
- Soczyńska U (red), Hydrologia dynamiczna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
- Łomotowski J., Problemy zagospodarowania wód opadowych, Wyd. Seidelk-Przywecki, Wrocław, 2008
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczne; Gospodarkw Wodna, Przegląd Komunalny, 2014