Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
Sylabus przedmiotu Rekreacja w miastach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rekreacja w miastach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z podstaw gospodarowania przestrzenią ze studiów I stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi tendencjami w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowaniami dla ich planowania i projektowania. |
C-2 | Nabycie umiejętności w zakresie krytycznej analizy i oceny terenu rekreacji pod kątem atrakcyjności dla użytkowników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza i ocena atrakcyjności wybranych terenów rekreacji. | 10 |
T-P-2 | Zagadnienia atrakcyjności i bezpieczeństwa przestrzeni na przykładzie placu zabaw. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy teorii rekreacji - wprowadzenie | 2 |
T-W-2 | Mechanizmy procesu rekreacji: potrzeby i motywacje użytkowników terenów rekreacji. | 2 |
T-W-3 | Atrakcyjność i efektywność przestrzeni rekreacji. | 2 |
T-W-4 | Wpływ funkcji rekreacji na kształtowanie struktury przestrzennej miasta. | 2 |
T-W-5 | Rodzaje terenów rekreacji w mieście. | 1 |
T-W-6 | Programowanie i projektowanie wybranych przykładów terenów rekreacji. | 3 |
T-W-7 | Aktualne idee i tendencje w zakresie kształtowania terenów rekreacji w mieście. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Obecność na ćwiczeniach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład terenowy, |
M-3 | analiza przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykłady: Zaliczenie na podstawie prezentacji. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania studialnego na zadany temat. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_OB2_W01 Zna historyczne i współczesne tendencje w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowania dla ich planowania i projektowania. | GP2_2A_W03, GP2_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_OB2_U01 Potrafi przeanalizowac potencjał rekreacyjny terenu i ocenic jego atrakcyjnosc. | GP2_2A_U08, GP2_2A_U02 | — | — | C-2 | T-W-3, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_OB2_K01 Rozumie zwiazek atrakcyjnosci terenu z mozliwoscia realizacji potrzeb rekreacyjnych oraz koniecznosc dialogu miedzy projektantem a użytkownikiem przestrzeni. | GP2_2A_K04, GP2_2A_K05 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1, T-P-2 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_OB2_W01 Zna historyczne i współczesne tendencje w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowania dla ich planowania i projektowania. | 2,0 | Nie zna historycznych i współczesnych tendencji w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. |
3,0 | Zna częściowo i charakteryzuje w bardzo ograniczonym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Popełnia błędy. | |
3,5 | Zna częściowo i charakteryzuje w ograniczonym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Popełnia nieliczne błędy | |
4,0 | Zna i charakteryzuje w podstawowym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Korzysta z informacji nabytych podczas zajęć. | |
4,5 | Zna i charakteryzuje w ponadpodstawowym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Korzysta nietylko z informacji nabytych podczas zajęć. Wyjaśnia wyczerpująco. | |
5,0 | Zna i charakteryzuje w ponadpodstawowym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Korzysta nietylko z informacji nabytych podczas zajęć. Wyjaśnia wyczerpująco i twórczo analizuje. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_OB2_U01 Potrafi przeanalizowac potencjał rekreacyjny terenu i ocenic jego atrakcyjnosc. | 2,0 | Nie potrafi przeprowadzić prawidłowo analizy, która zawiera liczne błędy i duże braki. |
3,0 | Przeprowadza analizę, która zawiera braki i błędy merytoryczne. Wyjasnia i opisuje zjawiska pobieżnie. | |
3,5 | Przeprowadza analizę, która zawiera nieliczne braki i niewielkie błędy merytoryczne. Wyjasnia i opisuje zjawiska pobieżnie. | |
4,0 | Przeprowadza analizę merytorycznie prawidłowo. Wyjasnia i opisuje zjawiska pobieżnie. | |
4,5 | Przeprowadza analizę merytorycznie prawidłowo. Wyjasnia i opisuje zjawiska wyczerpująco. | |
5,0 | Przeprowadza analizę merytorycznie prawidłowo. Wyjasnia i opisuje zjawiska wyczerpująco i bardzo wnikliwie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_OB2_K01 Rozumie zwiazek atrakcyjnosci terenu z mozliwoscia realizacji potrzeb rekreacyjnych oraz koniecznosc dialogu miedzy projektantem a użytkownikiem przestrzeni. | 2,0 | Student opuszcza większość zajęć, nie interesuje się przedmiotem. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, opuszcza częśc zajęć, nie interesuje się przedmiotem. | |
3,5 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, opuszcza częśc zajęć, wykazuje umiarkowane zainteresowanie przedmiotem. | |
4,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza zajęć, wykazuje umiarkowane zainteresowanie przedmiotem. | |
4,5 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza częśc zajęć, wykazuje znaczne zainteresowanie przedmiotem. | |
5,0 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza częśc zajęć, wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem oraz inicjatywę i zaangazowanie w pracy. |
Literatura podstawowa
- Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast., Politechnika Krakowska, Kraków, 1985
- Lis A., Efektywność systemu zieleni rekreacyjnej w mieście w ujeciu psychologii środowiska., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
- Orzeszek-Gajewska B., Kształtowanie terenów zieleni w miastach., PWN, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Czałczyńska-Podolska M., Czynniki efektywnego planowania i kształtowania terenów rekreacji w mieście., Teka Kom. Urb. Stud. Krajob. - OL PAN, 2012, VIII/1. str. 35-45.
- Czałczyńska-Podolska M., Ocena miejsca zamieszkania w aspekcie realizacji potrzeb rekreacyjnych mieszkańców., Sztuka Ochrony i kształtowania środowiska. „Twórczość – Nauka – Dydaktyka”. Politechnika Krakowska, Kraków, 2007
- Czałczyńska-Podolska M., Rekreacja na osiedlach, Zieleń Miejska, 2008, nr 3, str. 42-43.