Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
Sylabus przedmiotu Gospodarka przestrzenna w pasie nadbrzeżnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka przestrzenna w pasie nadbrzeżnym | ||
Specjalność | Obszary wrażliwe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw ekofizjografi, przyrodniczych uwarunkowań gospodarownaia przestrzenią, podstaw rozpoznawania siedlisk przyrodniczych Natura 2000 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z budową geologiczną i formami wybrzeża oraz siedlisk przyrodniczych Natura 2000. Zapoznanie z zasadmi gospodarowania przestrzennego w pasie nadbrzeżnym i na obszarach cennych przyrodniczo w świetle obowiązyjących przepisów prawa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza profilu brzegowego i dynamika strefy brzegowej. | 4 |
T-A-2 | Program zintegrowanego zarządzania obszarami przybrzeznymii. | 3 |
T-A-3 | Wielofunkcyjność obszarów nadbrzeżnych i ocena stanu zagospodarowania. | 4 |
T-A-4 | Interpretacja i anzliza planów ochrony rezerwatów i obszarów natura 2000 oraz zakazów innych obszarów chronionych. Sprawozdanie. | 3 |
T-A-5 | Sprawozdanie z analizy gospodarki przestrzennej wybrzeży | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt zagospodarowania wybranego fragmentu pasa wybrzeża. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i rodzaje wybrzeży i nadbrzeży morskich. | 2 |
T-W-2 | Geomorfologia wybrzeży i przyległych wysp. | 4 |
T-W-3 | Formy i sposoby ochrony brzegów morskich oraz ochrona środowiska morskiego. | 4 |
T-W-4 | Planowanie przestrzenne i zagospodarowanie przestrzeni nadmorskiej. Zintegrowane zarządzanie obszarmi przybrzeżnymi. | 4 |
T-W-5 | Zrównoważony rozwój i współczesne transformacje w pasie nadbrzeżnym. | 1 |
T-W-6 | Potencjał rowojowy wybrzeża:rybacki, transportowy, rekreacyjno-usługowy, przyrodniczo-rolniczy, wydobywczy, obronny. | 6 |
T-W-7 | Przyrodnicze znaczenie wybrzeża. | 3 |
T-W-8 | Uwarunkowania prawne ochrony i zagospodarowania wybrzeża oraz konwencje międzynarodowe. | 2 |
T-W-9 | Zrównoważony rozwój i krajowe strategie morskie. | 2 |
T-W-10 | Gospodarka morska wobec nowych trendów rozwojowych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | konsultacje | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć i zaliczenie indywidualnych ćwiczeń | 10 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 15 |
A-W-4 | konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Zadanie indywidualne i zespołowe Ćwiczenie projektowe |
M-3 | dyskusja i prezentacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści ćwiczeń Opracowanie i zaliczenie projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O19_W01 Zna geomorfologię i klasyfikację wybrzeży oraz administracyjne strefy nadmorskie. Zna podstawoe siedliska przyrodncize strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Zna zasady zagospodarowania wrażliwych obszarów pzrybrzeżnych. Zna strtegie morską Polski i Europy. | GP2_2A_W04, GP2_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O19_U01 Potrafi rozpoznać i opisać morfologiczne formy brzegowe, potrafi zidentyfikować chronione siedliska przyrodnicze strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Potrafi zagospodarowac wrażliwe obszary strefy nadbrzeża z uwzględnienim strategii morskiej Polski i Europy. | GP2_2A_U01, GP2_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O19_K01 Ma świadomość zróżnicowania morfologii wybrzeży oraz zróżnicowania siedlisk przyrodniczych, ma świadomość ochrony nadbrzeża i zrównoważonego rozwoju obszarów wrażliwych. Ma świadomość istnienia polityki i strategii rozwoju obszarów nadmorskich Polski i Europy. | GP2_2A_K04, GP2_2A_K05 | — | — | C-1 | T-A-5, T-P-1, T-W-3 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O19_W01 Zna geomorfologię i klasyfikację wybrzeży oraz administracyjne strefy nadmorskie. Zna podstawoe siedliska przyrodncize strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Zna zasady zagospodarowania wrażliwych obszarów pzrybrzeżnych. Zna strtegie morską Polski i Europy. | 2,0 | NIe rozumie zagdnienia |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z przedmiotu odnośnie budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi | |
3,5 | Student zna zagadnienie orientuje sie w tematyce wykładów z przedmiotu odnośnie budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi | |
4,0 | Student zna i rozumie zagadnienie, dyskutuje na temat budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi | |
4,5 | Student zna i rozumie zagadnienie, dyskutuje na temat, budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi. Potrafi wyciągać wnioski. | |
5,0 | Student ma szerokie pojęcie o zagdnieniu, dyskutuje na temat, potrafi wykorzystac praktycznie informacje z przedmiotu odnośnie budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi. Potrafi formułować i wyciągać wnioski. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O19_U01 Potrafi rozpoznać i opisać morfologiczne formy brzegowe, potrafi zidentyfikować chronione siedliska przyrodnicze strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Potrafi zagospodarowac wrażliwe obszary strefy nadbrzeża z uwzględnienim strategii morskiej Polski i Europy. | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się tematach prezntowanych na wykładach | |
4,0 | Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat | |
4,5 | Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, potrafi wykorzystać przedstawione na zajęciach informacje do zagospodarowania obszarów nabrzeżnych | |
5,0 | Student ma szerokie pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, potrafi wykorzystać przedstawione na zajęciach informacje do zagospodarowania obszarów nabrzeżnych, dyskutuje, formułuje i wyciąga wnioski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O19_K01 Ma świadomość zróżnicowania morfologii wybrzeży oraz zróżnicowania siedlisk przyrodniczych, ma świadomość ochrony nadbrzeża i zrównoważonego rozwoju obszarów wrażliwych. Ma świadomość istnienia polityki i strategii rozwoju obszarów nadmorskich Polski i Europy. | 2,0 | Nie rozumie tematu |
3,0 | Ma niewielką świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych. | |
3,5 | Ma świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych. | |
4,0 | Ma świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych. Potrafi formułować wnioski i dyskutować | |
4,5 | Ma dużą świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.Potrafi formułować wnioski i dyskutować. | |
5,0 | Ma bardzo dużą świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych. Potrafi formułować wnioski i dyskutować. |
Literatura podstawowa
- Migoń P., Geomorfologia wybrzeży [w] Geomorfologia str. 383-419, PWN, Warszawa, 2006
- Basiński T., Ochrona brzegów morskich., IBW PAN, Warszawa, 1993
- Dutkowski M. (red), Zagospodarowanie przestrzenne i rozwój obszarów nadmorskich w Polsce, Oficyna In PLus, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- Kochanowski M. (red.), Współczesne metamorfozy miast portowych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1998
- Schwichtenberg A., Gospodarka turystyczna polskieg wybrzeża, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2006
- Łabuz T., Zagospodarowanie strefy wydm nadmorskich w miejscowosci wybrzeża Zatoki Pomorskiej [w] Środowisko przyrodnicze wybrzeży Zatoki Pomorskiej i Zalewu Szczecińskiego, 2005