Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Turystyka i rekreacja na obszarach przyrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka i rekreacja na obszarach przyrodniczych
Specjalność Obszary wrażliwe
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
projektyP2 20 1,50,35zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,15zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość form ochrony przyrody. Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody analizy zróżnicowania przestrzennego obszarów wrażliwych. Waloryzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające dla organizacji turystyki i rekreacji.10
10
projekty
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.20
20
wykłady
T-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Studiowanie literatury.5
15
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-P-2Konsultacje4
A-P-3Studiowanie literatury.15
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia.6
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo30
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Projekt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O24_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji i przestrzennego roznieszczenia obszarów wrażliwych oraz umiejętności praktycznego wykorzystania ich do organizacji różnych form turystyki i rekreacji z wykorzystaniem walorów przyrodniczych.
GP2_2A_W04C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O24_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty organizacji tutystyki i rekreacji z wykorzystaniem obszarów cennych przyrodniczo.
GP2_2A_U04, GP2_2A_U05, GP2_2A_U06C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O24_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu wykorzystania i ochrony środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki działań dotyczących organizacji turystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych
GP2_2A_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O24_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji i przestrzennego roznieszczenia obszarów wrażliwych oraz umiejętności praktycznego wykorzystania ich do organizacji różnych form turystyki i rekreacji z wykorzystaniem walorów przyrodniczych.
2,0
3,0Ma ogólną wiedzą z zakresu organizacji turystyki i rekreacji na obszarach cennych przyrodniczo.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O24_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty organizacji tutystyki i rekreacji z wykorzystaniem obszarów cennych przyrodniczo.
2,0
3,0Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania obszarów cennych przyrodniczo i rolniczych do organizacji turystyki i rekreacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O24_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu wykorzystania i ochrony środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki działań dotyczących organizacji turystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych
2,0
3,0Student ma ogólną kompetencje z zakresu wykorzystania przestrzeni przyrodniczej do organizacji turyatyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. Młynarczyk K., Marks M., Agroturystyka w teorii i praktyce (praca zbiorowa)., UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2002
  2. Brelik A., Turystyka w rozwoju obszarów wiejskich (praca zbiorowa)., ATR w Szczecinie, Szczecin, 2005
  3. Cieliela A.G., Sosnowski J., Agroturystyka - moda czy potrzeba? (praca zbiorowa)., Monografie 80, AP w Siedlcach, Siedlce, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody analizy zróżnicowania przestrzennego obszarów wrażliwych. Waloryzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające dla organizacji turystyki i rekreacji.10
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Studiowanie literatury.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-P-2Konsultacje4
A-P-3Studiowanie literatury.15
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia.6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo30
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O24_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji i przestrzennego roznieszczenia obszarów wrażliwych oraz umiejętności praktycznego wykorzystania ich do organizacji różnych form turystyki i rekreacji z wykorzystaniem walorów przyrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.
Metody nauczaniaM-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ogólną wiedzą z zakresu organizacji turystyki i rekreacji na obszarach cennych przyrodniczo.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O24_U01Potrafi samodzielnie opracowywać projekty organizacji tutystyki i rekreacji z wykorzystaniem obszarów cennych przyrodniczo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
GP2_2A_U05Umie przygotować decyzje administracyjne wynikające z procedur planowania przestrzennego, umie posługiwać się terminologią prawniczą i administracyjną w odniesieniu do planowania przestrzennego.
GP2_2A_U06Potrafi rozstrzygać dylematy planistyczne wynikające z różnych potrzeb i oczekiwań społeczno-gospodarczych na tle środowiska przyrodniczego miast, potrafi syntetyzować informacje cząstkowe w systemowy obraz przestrzeni, wykazuje potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.
Metody nauczaniaM-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania obszarów cennych przyrodniczo i rolniczych do organizacji turystyki i rekreacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O24_K01W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu wykorzystania i ochrony środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki działań dotyczących organizacji turystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.
Metody nauczaniaM-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ogólną kompetencje z zakresu wykorzystania przestrzeni przyrodniczej do organizacji turyatyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0