Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Alternatywny styl życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alternatywny styl życia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z podstaw socjologii ze studiów I stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu współczesnych alternatywnych modeli życia, ich źródeł i uwarunkowań oraz korzyści, zagrożeń, a także możliwości i ograniczeń związanych z ich realizacją.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzenia wnikliwej analizy materiałów, źródeł i informacji na wybrany temat z zakresu alternatywnych stylów życia, umiejętność wyciągnięcia wniosków z prowadzonych studiów nad wybranym zagadnieniem i formułowania obiektywnej oceny.
C-3Nabycie świadomości różnorodności modeli i stylów życia, a więc również zróżnicowania potrzeb społecznych ludzi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat w zakresie alternatywnych stylów życia.15
15
wykłady
T-W-1Pojęcie normy społecznej. Czym jest alternatywny styl życia? Źródła alternatywnego stylu życia. Modele alternatywnego stylu życia. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Konsumpcjonizm i jego alternatywy. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Akceptacja społeczna dla alternatywnych stylów życia w Polsce i na świecie. Omówienie przykładowych praktyk alternatywnego stylu życia.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie prezentacji.15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusje dydaktyczne
M-3Konsultacja i pomoc nauczyciela w przygotowywanej przez studenta pracy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: ocena referatów, ocena aktywności studenta podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Wykłady: zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA2_W01
Nabycie wiedzy o relacjach i więziach społecznych, źródłach i motywach alternatywnych stylów życia.
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA2_U01
Student umie rozpoznać i analizować różne zjawiska społeczne w kontekście rozmaitych alternatywnych stylów życia.
GP2_2A_U02, GP2_2A_U07C-2T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA2_K01
Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
GP2_2A_K01C-3T-A-1, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA2_W01
Nabycie wiedzy o relacjach i więziach społecznych, źródłach i motywach alternatywnych stylów życia.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu współczesnych alternatywnych modeli życia, ich źródeł i uwarunkowań oraz korzyści, zagrożeń, a także możliwości i ograniczeń związanych z ich realizacją.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA2_U01
Student umie rozpoznać i analizować różne zjawiska społeczne w kontekście rozmaitych alternatywnych stylów życia.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizę materiałów, źródeł i informacji na wybrany temat z zakresu alternatywnych stylów życia. W stopniu zadowalającym umie wyciągać wnioski z prowadzonych studiów nad wybranym zagadnieniem i formułować obiektywne oceny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA2_K01
Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
2,0
3,0Wykazuje w stopniu dostatecznym potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogunia-Borowska M., Barwy codzienności: analiza socjologiczna., Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 2009, 2009
  2. Muszyński W., Nowy wspaniały świat?: moda, konsumpcja i rozrywka jako nowe style życia., Wyd. Adam Marszałek, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Giddens A., Socjologia., Wyd. PWN, Warszawa, 2005
  2. Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności., Wyd. Znak, Kraków, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat w zakresie alternatywnych stylów życia.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie normy społecznej. Czym jest alternatywny styl życia? Źródła alternatywnego stylu życia. Modele alternatywnego stylu życia. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Konsumpcjonizm i jego alternatywy. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Akceptacja społeczna dla alternatywnych stylów życia w Polsce i na świecie. Omówienie przykładowych praktyk alternatywnego stylu życia.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie prezentacji.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OA2_W01Nabycie wiedzy o relacjach i więziach społecznych, źródłach i motywach alternatywnych stylów życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu współczesnych alternatywnych modeli życia, ich źródeł i uwarunkowań oraz korzyści, zagrożeń, a także możliwości i ograniczeń związanych z ich realizacją.
Treści programoweT-W-1Pojęcie normy społecznej. Czym jest alternatywny styl życia? Źródła alternatywnego stylu życia. Modele alternatywnego stylu życia. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Konsumpcjonizm i jego alternatywy. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Akceptacja społeczna dla alternatywnych stylów życia w Polsce i na świecie. Omówienie przykładowych praktyk alternatywnego stylu życia.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusje dydaktyczne
M-3Konsultacja i pomoc nauczyciela w przygotowywanej przez studenta pracy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: ocena referatów, ocena aktywności studenta podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Wykłady: zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu współczesnych alternatywnych modeli życia, ich źródeł i uwarunkowań oraz korzyści, zagrożeń, a także możliwości i ograniczeń związanych z ich realizacją.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OA2_U01Student umie rozpoznać i analizować różne zjawiska społeczne w kontekście rozmaitych alternatywnych stylów życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym na poziomie B2+, w zakresie gospodarki przestrzennej, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski, formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzenia wnikliwej analizy materiałów, źródeł i informacji na wybrany temat z zakresu alternatywnych stylów życia, umiejętność wyciągnięcia wniosków z prowadzonych studiów nad wybranym zagadnieniem i formułowania obiektywnej oceny.
Treści programoweT-A-1Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat w zakresie alternatywnych stylów życia.
T-W-1Pojęcie normy społecznej. Czym jest alternatywny styl życia? Źródła alternatywnego stylu życia. Modele alternatywnego stylu życia. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Konsumpcjonizm i jego alternatywy. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Akceptacja społeczna dla alternatywnych stylów życia w Polsce i na świecie. Omówienie przykładowych praktyk alternatywnego stylu życia.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusje dydaktyczne
M-3Konsultacja i pomoc nauczyciela w przygotowywanej przez studenta pracy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: ocena referatów, ocena aktywności studenta podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić analizę materiałów, źródeł i informacji na wybrany temat z zakresu alternatywnych stylów życia. W stopniu zadowalającym umie wyciągać wnioski z prowadzonych studiów nad wybranym zagadnieniem i formułować obiektywne oceny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OA2_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Cel przedmiotuC-3Nabycie świadomości różnorodności modeli i stylów życia, a więc również zróżnicowania potrzeb społecznych ludzi.
Treści programoweT-A-1Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat w zakresie alternatywnych stylów życia.
T-W-1Pojęcie normy społecznej. Czym jest alternatywny styl życia? Źródła alternatywnego stylu życia. Modele alternatywnego stylu życia. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Konsumpcjonizm i jego alternatywy. Możliwości i ograniczenia w realizacji alternatywnego stylu życia. Akceptacja społeczna dla alternatywnych stylów życia w Polsce i na świecie. Omówienie przykładowych praktyk alternatywnego stylu życia.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-3Konsultacja i pomoc nauczyciela w przygotowywanej przez studenta pracy
M-2Dyskusje dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: ocena referatów, ocena aktywności studenta podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje w stopniu dostatecznym potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
3,5
4,0
4,5
5,0