Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Wybrane problemy hydrologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane problemy hydrologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią -czynniki abiotyczne, Wybrane zagadnienia z Planowania infrastruktury technicznej II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznaie się z procesami cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych, poznanie metod zarządzania wodami opadowymi
C-2Wiedza na temat obszarowych obiektów hydrograficznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Obszarowe obiekty hydrograficzne: małe zbiorniki wodne, jeziora, sztuczne zbiorniki wodne4
T-W-2Pochodzenie mórz o oceanów, cyrkulacja wód2
T-W-3Morza śródlądowe - Morze Bałtyckie2
T-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych2
T-W-5Wpływ urbanizacji i zmian klimatycznych na obieg wody i zagrożenia powodziowe3
T-W-6Zarządzanie wodami opadowymi w zlewniach zurbanizowanych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie prezentacji z okreslonego zagadnienia7
A-W-4Studiowanie literatury technicznej3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny, film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie wykonanej prezentacji wybranego zagadnienia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C10_W04
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółowa wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią dotyczącą obszarów wrażliwych oraz wykorzystaniem technologi informatycznych
GP2_2A_W04C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C10_U04
Umie zidentyfikować zagrożenia srodowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony
GP2_2A_U04C-2T-W-1, T-W-4M-2S-1
GP2_2A_C10_U07
stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej
GP2_2A_U07C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C10_K04
Odpowiednio okresla priorytety służące realizacji okreslonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywanym zawodem
GP2_2A_K04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C10_W04
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółowa wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią dotyczącą obszarów wrażliwych oraz wykorzystaniem technologi informatycznych
2,0Student nie posiada wiedzy na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, nie zna podstaw obiegu wody w środowisku, nie posiada wiedzy na temat wpywu antropopresji na obieg wody
3,0Student posiada ograniczoną wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna niektóre metody zarządzania wodami opadowymi, zna wybrane podstawy obiegu wody w środowisku, posiada ograniczoną wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody
3,5Student posiada częścową wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna wybrane metody zarządzania wodami opadowymi, zna podstawy obiegu wody w środowisku, posiada wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody
4,0Student posiada wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna metody zarządzania wodami opadowymi, zna zasady obiegu wody w środowisku, posiada wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody
4,5Student posiada szeroką wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, dobrze zna metody zarządzania wodami opadowymi zna zasady obiegu wody w środowisku, posiada dość szeroką wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody
5,0Student posiada szeroką wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna szeroki wachlarz metod zarządzania wodami opadowymi, bardzo dobrze zna zasady obiegu wody w środowisku, posiada dość szeroką wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C10_U04
Umie zidentyfikować zagrożenia srodowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony
2,0Student nie potrafi określić zagrożenia hydrologicznego dla obszarów zurbanizowanych, nie potrafi okreslić warunków funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych
3,0Student potrafi częściowo określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych, z wydatną pomocą potrafi okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych zinterpretować niektóre dane hydrologiczne
3,5Student potrafi częściowo określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać wybrane metody ochrony, z pomocą potrafi okreslić warunków funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych
4,0Student potrafi określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać wybrane metody ochrony, z pomocą potrafi okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych i zinterpretować niektóre dane hydrologiczne
4,5Student potrafi określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać metody ochrony, potrafi okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych i zinterpretować niektóre dane hydrologiczne
5,0Student potrafi sprawnie określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać metody ochrony uzależnione od panujących warunków, potrafi sprawnie okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych i zinterpretować podstawowe dane hydrologiczne
GP2_2A_C10_U07
stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich narzędzi badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych
3,0Student z wydatną pomocą potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych
3,5Student z pomocą potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych
4,0Student samodzielnie potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych i posługuje się nimi w sposób prawidlowy
4,5Student samodzielnie potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych i posługuje się nimi w sposób sprawny
5,0Student samodzielnie potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych i posługuje się nimi w sposób bardzo sprawny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C10_K04
Odpowiednio okresla priorytety służące realizacji okreslonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywanym zawodem
2,0Student nie uczestniczy aktywnie w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, nie pracuje indywidualnie, nie wykazuje zainteresowania tematem wpływu wód na tereny zurbanizowane
3,0Student uczestniczy mało aktywnie w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, wykazuje umiarkowane chęci do pracy indywidualnej, wykazuje częściowe zainteresowania tematem wpływu wód na tereny zurbanizowane,
3,5Student uczestniczy w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, wykazuje chęci i pracuje indywidualnie, wykazuje częściowe zainteresowania tematem wpływu wód na tereny zurbanizowane
4,0Student uczestniczy aktywnie w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, z własnej inicjatywy podejmuje prace, jest zdolny do oceny wpływu wód na tereny zurbanizowane, potrafi okreslić elementy priorytetowe w obrębie wykonywanej pracy
4,5Student uczestniczy aktywnie w rozwiązywaniu problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, z własnej inicjatywy podejmuje prace, jest zdolny do sprawnej oceny wpływu wód na tereny zurbanizowane, potrafi okreslić elementy priorytetowe w obrębie wykonywanej pracy
5,0Student uczestniczy bardzo aktywnie w rozwiązywaniu problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, z własnej inicjatywy podejmuje prace, jest zdolny do bardzo sprawnej oceny wpływu wód na tereny zurbanizowane, potrafi okreslić elementy priorytetowe w obrębie wykonywanej pracy

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Hydrologia ogólna, Wyd. PWN, Warszawa, 1999
  2. Soczyńska U (red), Hydrologia dynamiczna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
  3. Łomotowski J., Problemy zagospodarowania wód opadowych, Wyd. Seidelk-Przywecki, Wrocław, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne; Gospodarkw Wodna, Przegląd Komunalny, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obszarowe obiekty hydrograficzne: małe zbiorniki wodne, jeziora, sztuczne zbiorniki wodne4
T-W-2Pochodzenie mórz o oceanów, cyrkulacja wód2
T-W-3Morza śródlądowe - Morze Bałtyckie2
T-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych2
T-W-5Wpływ urbanizacji i zmian klimatycznych na obieg wody i zagrożenia powodziowe3
T-W-6Zarządzanie wodami opadowymi w zlewniach zurbanizowanych2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie prezentacji z okreslonego zagadnienia7
A-W-4Studiowanie literatury technicznej3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C10_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółowa wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią dotyczącą obszarów wrażliwych oraz wykorzystaniem technologi informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Cel przedmiotuC-2Wiedza na temat obszarowych obiektów hydrograficznych
C-1Zapoznaie się z procesami cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych, poznanie metod zarządzania wodami opadowymi
Treści programoweT-W-1Obszarowe obiekty hydrograficzne: małe zbiorniki wodne, jeziora, sztuczne zbiorniki wodne
T-W-2Pochodzenie mórz o oceanów, cyrkulacja wód
T-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych
T-W-5Wpływ urbanizacji i zmian klimatycznych na obieg wody i zagrożenia powodziowe
T-W-6Zarządzanie wodami opadowymi w zlewniach zurbanizowanych
T-W-3Morza śródlądowe - Morze Bałtyckie
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny, film
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie wykonanej prezentacji wybranego zagadnienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, nie zna podstaw obiegu wody w środowisku, nie posiada wiedzy na temat wpywu antropopresji na obieg wody
3,0Student posiada ograniczoną wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna niektóre metody zarządzania wodami opadowymi, zna wybrane podstawy obiegu wody w środowisku, posiada ograniczoną wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody
3,5Student posiada częścową wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna wybrane metody zarządzania wodami opadowymi, zna podstawy obiegu wody w środowisku, posiada wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody
4,0Student posiada wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna metody zarządzania wodami opadowymi, zna zasady obiegu wody w środowisku, posiada wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody
4,5Student posiada szeroką wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, dobrze zna metody zarządzania wodami opadowymi zna zasady obiegu wody w środowisku, posiada dość szeroką wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody
5,0Student posiada szeroką wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna szeroki wachlarz metod zarządzania wodami opadowymi, bardzo dobrze zna zasady obiegu wody w środowisku, posiada dość szeroką wiedzę na temat wpywu antropopresji na obieg wody
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C10_U04Umie zidentyfikować zagrożenia srodowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-2Wiedza na temat obszarowych obiektów hydrograficznych
Treści programoweT-W-1Obszarowe obiekty hydrograficzne: małe zbiorniki wodne, jeziora, sztuczne zbiorniki wodne
T-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie wykonanej prezentacji wybranego zagadnienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić zagrożenia hydrologicznego dla obszarów zurbanizowanych, nie potrafi okreslić warunków funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych
3,0Student potrafi częściowo określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych, z wydatną pomocą potrafi okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych zinterpretować niektóre dane hydrologiczne
3,5Student potrafi częściowo określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać wybrane metody ochrony, z pomocą potrafi okreslić warunków funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych
4,0Student potrafi określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać wybrane metody ochrony, z pomocą potrafi okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych i zinterpretować niektóre dane hydrologiczne
4,5Student potrafi określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać metody ochrony, potrafi okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych i zinterpretować niektóre dane hydrologiczne
5,0Student potrafi sprawnie określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych i potrafi dobrać metody ochrony uzależnione od panujących warunków, potrafi sprawnie okreslić warunki funkcjonowania obszarowych obiektów hydrograficznych i zinterpretować podstawowe dane hydrologiczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C10_U07stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie się z procesami cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych, poznanie metod zarządzania wodami opadowymi
Treści programoweT-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych
T-W-5Wpływ urbanizacji i zmian klimatycznych na obieg wody i zagrożenia powodziowe
T-W-6Zarządzanie wodami opadowymi w zlewniach zurbanizowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie wykonanej prezentacji wybranego zagadnienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich narzędzi badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych
3,0Student z wydatną pomocą potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych
3,5Student z pomocą potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych
4,0Student samodzielnie potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych i posługuje się nimi w sposób prawidlowy
4,5Student samodzielnie potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych i posługuje się nimi w sposób sprawny
5,0Student samodzielnie potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych i posługuje się nimi w sposób bardzo sprawny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C10_K04Odpowiednio okresla priorytety służące realizacji okreslonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywanym zawodem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K04Odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie się z procesami cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych, poznanie metod zarządzania wodami opadowymi
Treści programoweT-W-1Obszarowe obiekty hydrograficzne: małe zbiorniki wodne, jeziora, sztuczne zbiorniki wodne
T-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych
T-W-5Wpływ urbanizacji i zmian klimatycznych na obieg wody i zagrożenia powodziowe
T-W-6Zarządzanie wodami opadowymi w zlewniach zurbanizowanych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie wykonanej prezentacji wybranego zagadnienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy aktywnie w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, nie pracuje indywidualnie, nie wykazuje zainteresowania tematem wpływu wód na tereny zurbanizowane
3,0Student uczestniczy mało aktywnie w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, wykazuje umiarkowane chęci do pracy indywidualnej, wykazuje częściowe zainteresowania tematem wpływu wód na tereny zurbanizowane,
3,5Student uczestniczy w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, wykazuje chęci i pracuje indywidualnie, wykazuje częściowe zainteresowania tematem wpływu wód na tereny zurbanizowane
4,0Student uczestniczy aktywnie w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, z własnej inicjatywy podejmuje prace, jest zdolny do oceny wpływu wód na tereny zurbanizowane, potrafi okreslić elementy priorytetowe w obrębie wykonywanej pracy
4,5Student uczestniczy aktywnie w rozwiązywaniu problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, z własnej inicjatywy podejmuje prace, jest zdolny do sprawnej oceny wpływu wód na tereny zurbanizowane, potrafi okreslić elementy priorytetowe w obrębie wykonywanej pracy
5,0Student uczestniczy bardzo aktywnie w rozwiązywaniu problemów z zarządzaniem wodami opadowymi, z własnej inicjatywy podejmuje prace, jest zdolny do bardzo sprawnej oceny wpływu wód na tereny zurbanizowane, potrafi okreslić elementy priorytetowe w obrębie wykonywanej pracy