Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe
Sylabus przedmiotu Restytucja ekosystemów naturalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Restytucja ekosystemów naturalnych | ||
Specjalność | Obszary wrażliwe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ekologii i ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o podstawach przyrodniczych, planowaniu i realizacji przedsięwzięć w zakresie restytucji zdegradowanych ekosystemów. Zdobycie umiejętności kreaytywnego zastosowania technik i technologii w rezrytucji ekosystemów i kwalifikacji do pracy zespołowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie się z realizacjami przedsięwzięć związanych z restytucją ekosystemów w różnych układach krajobrazowych | 10 |
T-P-2 | Opracowanie i przedstawienie projektu restytucji przyrodniczej i technicznej wybranego obiektu. | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody. | 4 |
T-W-2 | Uwarunkowania formalne i prawne restytucji. | 2 |
T-W-3 | System klasyfikacji siedlisk Natura 2000. | 4 |
T-W-4 | Techniczne i biologiczne metody restytucji ekosystemów wodnych. | 2 |
T-W-5 | Odtwarzanie torfowisk i dolinowych kompleksów aluwialnych. | 4 |
T-W-6 | Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej. | 2 |
T-W-7 | Aktywne kształtowanie kompleksów siedlisk wybrzeża morskiego. | 2 |
T-W-8 | Ochrona i restytucja muraw kserotermicznych i wrzosowisk. | 2 |
T-W-9 | Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych w restytucji ekosystemów półnaturalnych. | 2 |
T-W-10 | Restytucja cennych zbiorowisk leśnych. | 2 |
T-W-11 | Bierna i czynna ochrona drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. | 2 |
T-W-12 | Specyfika restytucji ekosystemów górskich. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | przygotowanie projektów | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Przygotowanie prezentacji |
M-3 | Przygotowanie projektu |
M-4 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu |
S-4 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń terenowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O25_W01 Uzyskanie wiedzy o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych | GP2_2A_W04, GP2_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-P-1 | M-1, M-4 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O25_U01 Nabywa umiejętności oceny potrzeb, zakresu i efektów realizacji działań restytucyjnych. | GP2_2A_U01, GP2_2A_U04 | — | — | C-1 | T-P-2 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O25_K01 Zdobycie kwalifikacji do pracy zespołowej w zakresie oceny potrzeb, skali i efektów realizacji działań restytucyjnych. | GP2_2A_K03, GP2_2A_K04 | — | — | C-1 | T-P-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O25_W01 Uzyskanie wiedzy o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O25_U01 Nabywa umiejętności oceny potrzeb, zakresu i efektów realizacji działań restytucyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Poprawnie opracuje projekt ilustrujący elementarne umiejętności formułowania celów i doboru metod restytucji ekosystemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O25_K01 Zdobycie kwalifikacji do pracy zespołowej w zakresie oceny potrzeb, skali i efektów realizacji działań restytucyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Przygotuje w zespole i przedstawi projekt dokumentujący na poziomie elementarnym kompetencje do wyboru metod i oceny skuteczności projektów restytucyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andel J., Aronson J., Restoration ecology, Blackwell Publ., Malden, Oxford, Victoria, 2006
- Jermaczek A., Wołejko L., Misztal K., Poradnik ochrony mokradeł w górach., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009
Literatura dodatkowa
- Barańska K., Jermaczek A., Poradnik utrzymania i ochrony siedliska przyrodniczego 6210 Murawy kserotermiczne., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009