Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Podstawy programowania w geoinformatyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy programowania w geoinformatyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu GIS, baz danych, wizualizacji danych przestrzennych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauka podstaw programowania oraz konfiguracji aplikacji sieciowych służących do wizualizacji danych przestrzennych. Aplikacje tego typu są powszechnie wykorzystywane jako tzw. geoportale.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Apache, Apache Tomcat i Geoserver. Podstawy instalacji i konfiguracji usług.2
T-A-2XML i jego odmiany, jako podstawowy język wymiany informacji w geoinformatyce.2
T-A-3Dodawanie danych przestrzennych i konfiguracja usług geoinformatycznych w Geoserver i PostgreSQL. WMS, WFS, GeojSon.2
T-A-4Podstawy programowania w Google Maps Api.2
T-A-5Podstawy programowania systemów geoinformatycznych wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem OpenLayers.2
T-A-6Eksport danych przestrzennych do innych formatów plikowych KML, SHP za pomocą języka PHP. Wizualizacja danych w GoogleEarth.2
T-A-7Javascript i PHP wyświetlanie i eksport danych atrybutowych. CSV, XLS, SQL.3
15
wykłady
T-W-1Geoserwis. Możliwości udostępniania danych za jego pomocą.2
T-W-2Standardy międzyplatformowej wymiany danych z wykorzystaniem narzędzi sieciowych. WMS, WFS, GeoJSON.2
T-W-3Dostępne oprogramowanie komercyjne i darmowe służące do wymiany geoinformacji.2
T-W-4Programowanie "wysiwyg" dostępne oprogramowanie.2
T-W-5Ważniejsze języki programowania stosowane w geoinformatyce. Składnia w PHP, JavaScipt, Python. Wady i zalety.4
T-W-6Aplikacje i programowanie w geoinformatyce na przykładzie OpenLayers.2
T-W-7Zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3ćwiczenia z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu wykonanego przez studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_21.1_W01
Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji programów komputerowych informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji map na stronach internetowych. Budowie "geoserwisów", stosowanego oprogramowania oraz językach programowania.
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04C-1T-W-5, T-W-2, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_21.1_U01
Student posiada umiejętności tworzenia prostych "geoserwisów" na bazie dostępnych platform informatycznych. Jest w stanie sam go skonfigurować, zaprogramować i udostępnić w Internecie.
GP2_2A_U07, GP2_2A_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_21.1_K01
Student posiada kompetencje do zaprojektowania systemu usprawniającego podejmowanie decyzji w planowaniu przestrzennym, poprzez udostępnianie danych w Internecie
GP2_2A_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_21.1_W01
Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji programów komputerowych informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji map na stronach internetowych. Budowie "geoserwisów", stosowanego oprogramowania oraz językach programowania.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę oraz techniki programowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_21.1_U01
Student posiada umiejętności tworzenia prostych "geoserwisów" na bazie dostępnych platform informatycznych. Jest w stanie sam go skonfigurować, zaprogramować i udostępnić w Internecie.
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności programowania oraz konfiguracji platform mających zastosowanie w budowie geoportali
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_21.1_K01
Student posiada kompetencje do zaprojektowania systemu usprawniającego podejmowanie decyzji w planowaniu przestrzennym, poprzez udostępnianie danych w Internecie
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poznał techniki programowania i posiada ogólne pojęcie na temat właściwego ich doboru w stosunku do planowanego generowania określonych usług sieciowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lis M., PHP5. Praktyczny kurs., Helion, Gliwice, 2011
  2. Powers Sch., Wprowadzenie JavaScript., Helion, Gliwice, 2007
  3. Perkins J., PostgreSQL, Mikon, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. 2011, Ze względu na brak literatury do oprogramowania OpenSource dokumentacja oprogramowania na stronie producenta: http://geoserver.org/; http://openlayers.org/; https://developers.google.com/

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Apache, Apache Tomcat i Geoserver. Podstawy instalacji i konfiguracji usług.2
T-A-2XML i jego odmiany, jako podstawowy język wymiany informacji w geoinformatyce.2
T-A-3Dodawanie danych przestrzennych i konfiguracja usług geoinformatycznych w Geoserver i PostgreSQL. WMS, WFS, GeojSon.2
T-A-4Podstawy programowania w Google Maps Api.2
T-A-5Podstawy programowania systemów geoinformatycznych wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem OpenLayers.2
T-A-6Eksport danych przestrzennych do innych formatów plikowych KML, SHP za pomocą języka PHP. Wizualizacja danych w GoogleEarth.2
T-A-7Javascript i PHP wyświetlanie i eksport danych atrybutowych. CSV, XLS, SQL.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geoserwis. Możliwości udostępniania danych za jego pomocą.2
T-W-2Standardy międzyplatformowej wymiany danych z wykorzystaniem narzędzi sieciowych. WMS, WFS, GeoJSON.2
T-W-3Dostępne oprogramowanie komercyjne i darmowe służące do wymiany geoinformacji.2
T-W-4Programowanie "wysiwyg" dostępne oprogramowanie.2
T-W-5Ważniejsze języki programowania stosowane w geoinformatyce. Składnia w PHP, JavaScipt, Python. Wady i zalety.4
T-W-6Aplikacje i programowanie w geoinformatyce na przykładzie OpenLayers.2
T-W-7Zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_21.1_W01Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji programów komputerowych informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji map na stronach internetowych. Budowie "geoserwisów", stosowanego oprogramowania oraz językach programowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka podstaw programowania oraz konfiguracji aplikacji sieciowych służących do wizualizacji danych przestrzennych. Aplikacje tego typu są powszechnie wykorzystywane jako tzw. geoportale.
Treści programoweT-W-5Ważniejsze języki programowania stosowane w geoinformatyce. Składnia w PHP, JavaScipt, Python. Wady i zalety.
T-W-2Standardy międzyplatformowej wymiany danych z wykorzystaniem narzędzi sieciowych. WMS, WFS, GeoJSON.
T-W-6Aplikacje i programowanie w geoinformatyce na przykładzie OpenLayers.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę oraz techniki programowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_21.1_U01Student posiada umiejętności tworzenia prostych "geoserwisów" na bazie dostępnych platform informatycznych. Jest w stanie sam go skonfigurować, zaprogramować i udostępnić w Internecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym na poziomie B2+, w zakresie gospodarki przestrzennej, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski, formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka podstaw programowania oraz konfiguracji aplikacji sieciowych służących do wizualizacji danych przestrzennych. Aplikacje tego typu są powszechnie wykorzystywane jako tzw. geoportale.
Treści programoweT-A-1Apache, Apache Tomcat i Geoserver. Podstawy instalacji i konfiguracji usług.
T-A-2XML i jego odmiany, jako podstawowy język wymiany informacji w geoinformatyce.
T-A-3Dodawanie danych przestrzennych i konfiguracja usług geoinformatycznych w Geoserver i PostgreSQL. WMS, WFS, GeojSon.
T-A-4Podstawy programowania w Google Maps Api.
T-A-5Podstawy programowania systemów geoinformatycznych wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem OpenLayers.
T-A-6Eksport danych przestrzennych do innych formatów plikowych KML, SHP za pomocą języka PHP. Wizualizacja danych w GoogleEarth.
T-A-7Javascript i PHP wyświetlanie i eksport danych atrybutowych. CSV, XLS, SQL.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu wykonanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności programowania oraz konfiguracji platform mających zastosowanie w budowie geoportali
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_21.1_K01Student posiada kompetencje do zaprojektowania systemu usprawniającego podejmowanie decyzji w planowaniu przestrzennym, poprzez udostępnianie danych w Internecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka podstaw programowania oraz konfiguracji aplikacji sieciowych służących do wizualizacji danych przestrzennych. Aplikacje tego typu są powszechnie wykorzystywane jako tzw. geoportale.
Treści programoweT-W-1Geoserwis. Możliwości udostępniania danych za jego pomocą.
T-W-3Dostępne oprogramowanie komercyjne i darmowe służące do wymiany geoinformacji.
T-W-4Programowanie "wysiwyg" dostępne oprogramowanie.
Metody nauczaniaM-2opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu wykonanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poznał techniki programowania i posiada ogólne pojęcie na temat właściwego ich doboru w stosunku do planowanego generowania określonych usług sieciowych
3,5
4,0
4,5
5,0