Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe
Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona własności intelektualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z tego przedmiotu na poziomie studiów I stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ugruntowanie i pogłębienie wiedzy na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej oraz zasad korzystania z cudzych utworów, w tym ze źródeł internetowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Dobra materialne a wytwory ludzkiego intelektu. Rodzaje ochrony dóbr intelektualnych. Prawo autorskie w Polsce i na świecie. Utwór pracowniczy, zbiorowy. Utwory zależne. | 2 |
T-W-2 | Dozwolony użytek chronionych utworów. Bazy danych – twórczy wybór, pobieranie danych, wtórne wykorzystanie, przekształcenie bazy danych. | 2 |
T-W-3 | Prawo autorskie w sieci. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Piractwo komputerowe i domenowe, arbitraż domenowy. | 2 |
T-W-4 | Internet a znaki towarowe. Prawo własności przemysłowej w Polsce i na świecie. Bazy patentowe. Konwencje międzynarodowe. | 2 |
T-W-5 | Zarządzanie własnością intelektualną. Know-how, zagadnienie istoty, niejawności i zidentyfikowania nieopatentowanych informacji praktycznych. | 2 |
T-W-6 | Studium przypadku – jaki sposób ochrony wybrać? | 2 |
T-W-7 | Problem ACTA. Obecne trendy w kierunku wolnego dostępu do twórczości naukowej i otwartych źródeł wiedzy. Licencje Creative commons na przykładzie Wikipedii. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna przy wykorzystaniu platformy zdalnego kształcenia (quizy, czaty, zadania) | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, burza mózgów. |
M-2 | Asynchroniczny i synchroniczny e-learning. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zadanie na platformie e-learningowej |
S-2 | Ocena formująca: Quiz na platformie e-learningowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny w sali |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_07_W01 Student/ka ma ugruntowaną wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych. | GP2_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_07_U01 Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych. | GP2_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_07_K01 Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy | GP2_2A_K01, GP2_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_07_W01 Student/ka ma ugruntowaną wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych. | 2,0 | |
3,0 | Student/ka ma ugruntowana wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_07_U01 Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych. | 2,0 | |
3,0 | Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_07_K01 Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sienow T., Włodarczyk W., Własność intelektualna w społeczeństwie informacyjnym., Instytut na Rzecz Państwa Prawa, Warszawa, 2009
- Załucki M., Prawo własności intelektualnej. Repetytorium., Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2008
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych., Dz. U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83, 2004
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej., Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm., 2003
- witryna internetowa Urzędu Patentowego, www.uprp.pl, 2014