Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Ochrona georóżnorodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona georóżnorodności
Specjalność Obszary wrażliwe
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,20zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
projektyP2 20 1,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość endo- i egzogennych procesów kształtujących powierzchnię Ziemi oraz komponentów biotycznych i abiotycznych środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasobami Ziemi i możliwymi prawnymi sposobami ich ochrony. Zagopodarowanie obiektów geologicznych pod kątem turystycznym. Znaczenie georóżnorodności w rozwoju wybranych obszarów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bazy danych georóżnorodności.2
T-A-2Metody oceny i pomiaru georóżnorodności.2
T-A-3Metody i formy ochrony georóżnorodności w Polsce - studium przypadku.2
T-A-4Georóżnorodność i jej ochrona w województwie zachodniopomorskim.2
T-A-5Katalog obiektów geoturystycznych w Polsce i na świecie.2
10
projekty
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranych obiektów środowiska abiotycznego (obiekt geologiczny, geostanowisko itp.) pod kątem możliwości ich ochrony. Sporządzenie kart informacyjncyh dla wybranych geostanowisk.20
20
wykłady
T-W-1Definicje, motywy i cele ochrony georóznorodności Ziemi.2
T-W-2Uwarunkowania geologiczno-geograficzne powstawania georóżnorodności i ochrona geokomponentów.6
T-W-3Ochrona georóżnorodności w świetle zmian klimatu.2
T-W-4Prawne możliwości ochrony georóżnorodności w polskim, unijnym i międzynarodowym ustawodawstwie.3
T-W-5Międzynarodowe organizacje ochrony georóżnorodności.1
T-W-6Formy ochrony dziedzictwa Ziemi.3
T-W-7Monitoring geosfery.3
T-W-8Krajowe i międzynarodowe sieci geoochrony.2
T-W-9Geoturystyka i ochrona georóżnorodności.4
T-W-10Znaczenie ochrony georóżnorodności w zagospodarowaniu przestrzennym.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studiowanie literatury.10
A-P-3Opracowanie projektu.20
45
wykłady
A-W-1Uczestnicwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2realizacja zadań indywidualnych
M-3realizacja zadań zespołowych
M-4dyskusja i prezentacja
M-5projekt - indywidulane opracowanie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie zadań ćwiczeniowych indywidualnych i zespołowych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O17_W01
Zna podstawoe pojęcia, motywy, cele, metody ochrony dziedzictwa geologicznego Polski, zna krajowe i międzynarodowe aspekty prawne oraz ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa Ziemi.
GP2_2A_W04C-1T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O17_U01
Potrafi odpowiednio dobrać i zastosować metody oceny i ochrony georóżnorodności. Umie na przykładach scharakteryzować formy ochrony dziedzictwa geologicznego Polski.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U04C-1T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-P-1M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O17_K01
Rozumie zagrożenia i potrzebę oraz znaczenie tworzenia różnych form ochrony dla zachowania georóżnorodności.
GP2_2A_K04C-1T-A-3, T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-10M-4, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O17_W01
Zna podstawoe pojęcia, motywy, cele, metody ochrony dziedzictwa geologicznego Polski, zna krajowe i międzynarodowe aspekty prawne oraz ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa Ziemi.
2,0NIe ma żadnej wiedzy z zagadnienia
3,0Student ma elementarną wiedzę o ochronie georóżnorodności
3,5Student ma podstawową wiedzę o ochronie georóżnorodności
4,0Student ma duża wiedze o ochronie georóżnorodności. Potrafi wymienić i scharakteryzować geokomponenty, potrafi podac przykłady ochrony
4,5Student ma bardzo dużą wiedzę o ochronie georóżnorodnosci. Potrafi wymienić i scharakteryzować geokomponenty, potrafi podac przykłady ochrony, zna w stopniu podstawowym prawne aspekty ochrony geokomponentów.
5,0Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu ochron georóżnorodnosci. Potrafi wymienić i scharakteryzować geokomponenty, potrafi podac przykłady ochrony, zna prawne aspekty ochrony geokomponentów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O17_U01
Potrafi odpowiednio dobrać i zastosować metody oceny i ochrony georóżnorodności. Umie na przykładach scharakteryzować formy ochrony dziedzictwa geologicznego Polski.
2,0Nie rozumie tematu
3,0Student potrafi w stopniu minimalnym podać klasyfikację, formy ochrony i podstawę prawną
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym podać klasyfikację, formy ochrony i podstawę prawną
4,0Student potrafi dyskutować o zagadnieniu, sklasyfikować geokomponenty, podać formę ochrony i podstawę prawną, zagospodarowac turystycznie obiekty chronione, wykonać prostą kartę i podstawowy projekt zagospodarowania wybranego terenu z uwzględnieniem ochrony georóżnorodności.
4,5Student potrafi dyskutować i wyciągać wnioski, sklasyfikować geokomponenty, podać formę ochrony i podstawę prawną, zagospodarowac turystycznie obiekty chronione, wykonać kartę i projekt zagospodarowania wybranego terenu z uwzględnieniem ochrony georóżnorodności.
5,0Student potrafidyskutować i wyciągać wnioski, sklasyfikować geokomponenty, podać formę ochrony i podstawę prawną, zagospodarowac turystycznie obiekty chronione, wykonać kartę i projekt zagospodarowania wybranego terenu z uwzględnieniem ochrony georóżnorodności. Potrafi samodzielnie dostrzec problem i go rozwiązać .

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O17_K01
Rozumie zagrożenia i potrzebę oraz znaczenie tworzenia różnych form ochrony dla zachowania georóżnorodności.
2,0Nie ma świadomości znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi.
3,0Ma minimalną świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi.
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi.
4,0Ma świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi.
4,5Ma dużą świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi potrafi wykorzystać praktycznie zdobyte na zajęciach informacje.
5,0Ma bardzo duża świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi potrafi wykorzystać praktycznie zdobyte na zajęciach informacje

Literatura podstawowa

  1. Migoń P., Geomorfologia, PWN, Warszawa, 2012
  2. Migoń P., Geoturystyka, PWN, Warszawa, 2012
  3. Słomka T., Katalog obiektów geoturystycznych w Polsce, AGH, Kraków, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Alexandrowicz Z., Kućmierz A., Urban J., Otęska-Budzyn J., Waloryzacja przyrody nieożywionej obszarów i obiektów chronionych w POlsce., PIG, Warszawa, 1992
  2. Alexandrowicz Z., Geoparki - nowe wyzwania dla ochroy dziedzictwa geologicznego, Przeg. Geol. 54, 1, 36-41, 2006
  3. Górski M. (red), Gospodarowanie zasobami geosfery [w] Prawo ochrony środowiska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2011, s. 440-474

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bazy danych georóżnorodności.2
T-A-2Metody oceny i pomiaru georóżnorodności.2
T-A-3Metody i formy ochrony georóżnorodności w Polsce - studium przypadku.2
T-A-4Georóżnorodność i jej ochrona w województwie zachodniopomorskim.2
T-A-5Katalog obiektów geoturystycznych w Polsce i na świecie.2
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranych obiektów środowiska abiotycznego (obiekt geologiczny, geostanowisko itp.) pod kątem możliwości ich ochrony. Sporządzenie kart informacyjncyh dla wybranych geostanowisk.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje, motywy i cele ochrony georóznorodności Ziemi.2
T-W-2Uwarunkowania geologiczno-geograficzne powstawania georóżnorodności i ochrona geokomponentów.6
T-W-3Ochrona georóżnorodności w świetle zmian klimatu.2
T-W-4Prawne możliwości ochrony georóżnorodności w polskim, unijnym i międzynarodowym ustawodawstwie.3
T-W-5Międzynarodowe organizacje ochrony georóżnorodności.1
T-W-6Formy ochrony dziedzictwa Ziemi.3
T-W-7Monitoring geosfery.3
T-W-8Krajowe i międzynarodowe sieci geoochrony.2
T-W-9Geoturystyka i ochrona georóżnorodności.4
T-W-10Znaczenie ochrony georóżnorodności w zagospodarowaniu przestrzennym.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studiowanie literatury.10
A-P-3Opracowanie projektu.20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnicwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O17_W01Zna podstawoe pojęcia, motywy, cele, metody ochrony dziedzictwa geologicznego Polski, zna krajowe i międzynarodowe aspekty prawne oraz ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa Ziemi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasobami Ziemi i możliwymi prawnymi sposobami ich ochrony. Zagopodarowanie obiektów geologicznych pod kątem turystycznym. Znaczenie georóżnorodności w rozwoju wybranych obszarów.
Treści programoweT-W-1Definicje, motywy i cele ochrony georóznorodności Ziemi.
T-W-7Monitoring geosfery.
T-W-3Ochrona georóżnorodności w świetle zmian klimatu.
T-W-2Uwarunkowania geologiczno-geograficzne powstawania georóżnorodności i ochrona geokomponentów.
T-W-8Krajowe i międzynarodowe sieci geoochrony.
T-W-4Prawne możliwości ochrony georóżnorodności w polskim, unijnym i międzynarodowym ustawodawstwie.
T-W-6Formy ochrony dziedzictwa Ziemi.
T-W-5Międzynarodowe organizacje ochrony georóżnorodności.
T-W-10Znaczenie ochrony georóżnorodności w zagospodarowaniu przestrzennym.
T-W-9Geoturystyka i ochrona georóżnorodności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe ma żadnej wiedzy z zagadnienia
3,0Student ma elementarną wiedzę o ochronie georóżnorodności
3,5Student ma podstawową wiedzę o ochronie georóżnorodności
4,0Student ma duża wiedze o ochronie georóżnorodności. Potrafi wymienić i scharakteryzować geokomponenty, potrafi podac przykłady ochrony
4,5Student ma bardzo dużą wiedzę o ochronie georóżnorodnosci. Potrafi wymienić i scharakteryzować geokomponenty, potrafi podac przykłady ochrony, zna w stopniu podstawowym prawne aspekty ochrony geokomponentów.
5,0Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu ochron georóżnorodnosci. Potrafi wymienić i scharakteryzować geokomponenty, potrafi podac przykłady ochrony, zna prawne aspekty ochrony geokomponentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O17_U01Potrafi odpowiednio dobrać i zastosować metody oceny i ochrony georóżnorodności. Umie na przykładach scharakteryzować formy ochrony dziedzictwa geologicznego Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasobami Ziemi i możliwymi prawnymi sposobami ich ochrony. Zagopodarowanie obiektów geologicznych pod kątem turystycznym. Znaczenie georóżnorodności w rozwoju wybranych obszarów.
Treści programoweT-A-1Bazy danych georóżnorodności.
T-A-4Georóżnorodność i jej ochrona w województwie zachodniopomorskim.
T-A-5Katalog obiektów geoturystycznych w Polsce i na świecie.
T-A-3Metody i formy ochrony georóżnorodności w Polsce - studium przypadku.
T-A-2Metody oceny i pomiaru georóżnorodności.
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranych obiektów środowiska abiotycznego (obiekt geologiczny, geostanowisko itp.) pod kątem możliwości ich ochrony. Sporządzenie kart informacyjncyh dla wybranych geostanowisk.
Metody nauczaniaM-2realizacja zadań indywidualnych
M-3realizacja zadań zespołowych
M-4dyskusja i prezentacja
M-5projekt - indywidulane opracowanie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie zadań ćwiczeniowych indywidualnych i zespołowych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie tematu
3,0Student potrafi w stopniu minimalnym podać klasyfikację, formy ochrony i podstawę prawną
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym podać klasyfikację, formy ochrony i podstawę prawną
4,0Student potrafi dyskutować o zagadnieniu, sklasyfikować geokomponenty, podać formę ochrony i podstawę prawną, zagospodarowac turystycznie obiekty chronione, wykonać prostą kartę i podstawowy projekt zagospodarowania wybranego terenu z uwzględnieniem ochrony georóżnorodności.
4,5Student potrafi dyskutować i wyciągać wnioski, sklasyfikować geokomponenty, podać formę ochrony i podstawę prawną, zagospodarowac turystycznie obiekty chronione, wykonać kartę i projekt zagospodarowania wybranego terenu z uwzględnieniem ochrony georóżnorodności.
5,0Student potrafidyskutować i wyciągać wnioski, sklasyfikować geokomponenty, podać formę ochrony i podstawę prawną, zagospodarowac turystycznie obiekty chronione, wykonać kartę i projekt zagospodarowania wybranego terenu z uwzględnieniem ochrony georóżnorodności. Potrafi samodzielnie dostrzec problem i go rozwiązać .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O17_K01Rozumie zagrożenia i potrzebę oraz znaczenie tworzenia różnych form ochrony dla zachowania georóżnorodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K04Odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasobami Ziemi i możliwymi prawnymi sposobami ich ochrony. Zagopodarowanie obiektów geologicznych pod kątem turystycznym. Znaczenie georóżnorodności w rozwoju wybranych obszarów.
Treści programoweT-A-3Metody i formy ochrony georóżnorodności w Polsce - studium przypadku.
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranych obiektów środowiska abiotycznego (obiekt geologiczny, geostanowisko itp.) pod kątem możliwości ich ochrony. Sporządzenie kart informacyjncyh dla wybranych geostanowisk.
T-W-1Definicje, motywy i cele ochrony georóznorodności Ziemi.
T-W-4Prawne możliwości ochrony georóżnorodności w polskim, unijnym i międzynarodowym ustawodawstwie.
T-W-10Znaczenie ochrony georóżnorodności w zagospodarowaniu przestrzennym.
Metody nauczaniaM-4dyskusja i prezentacja
M-5projekt - indywidulane opracowanie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie zadań ćwiczeniowych indywidualnych i zespołowych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi.
3,0Ma minimalną świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi.
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi.
4,0Ma świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi.
4,5Ma dużą świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi potrafi wykorzystać praktycznie zdobyte na zajęciach informacje.
5,0Ma bardzo duża świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi potrafi wykorzystać praktycznie zdobyte na zajęciach informacje