Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Zarządzanie obszarami wodnymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie obszarami wodnymi
Specjalność Obszary wrażliwe
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,20zaliczenie
projektyP2 20 1,50,30zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią (I), zagadnienia gospodarki wodne z Planowanie infrastruktury btechnicznej (II)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o uwarunkowaniach prawnych, gospodarczych, przyrodniczych i społecznych umożliwiających zachowanie właściwego stanu środowiska wodnego, ogranieczenie konfliktów społecznych. Uzyskanie wiedzy o zarządzaniu obszarami wód morskich i śródlądowych, ichwielofunkcyjnycm wykorzystaniu, planowanie nowych inwestycji
C-2Wykorzystanie dostępnych danych o akwenach wodnych w procesie planowania przestrzennego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie jezior - turystyczne, rolnicze, przemysłowe3
T-A-2Zasady zagospodarowania rekracyjno-turystycznego jezior5
T-A-3Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo2
10
projekty
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego śródlądowego zbiornika wodnego12
T-P-2koncepcja zagospodarowania wybranego akwenu w strefie przybrzeżnej8
20
wykłady
T-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania4
T-W-2Polityka wodna państwa2
T-W-3Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji4
T-W-4Jeziora i zbiorniki przybrzeżne - cech diagnostyczne, monitoring4
T-W-5Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior3
T-W-6Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju3
T-W-7Rozklad obszarów morskich - morze terytorialne, strefa przyległa, wyłączna sterfa ekonomiczna2
T-W-8Morskie wody wewnętrzne3
T-W-9Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Zbieranie materiałów informacyjnych5
A-P-3Wykonywanie opracowania zagospodarowania zbiornika wodnego15
A-P-4Studiowanie literatury technicznej5
A-P-5Konsultacje projektu5
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu5
A-W-3przygotowanie prezentacji z wybranego zagadnienia12
A-W-4Konsulktacje8
A-W-5Zapoznaie się z litaraturą dotryczącą monitoringu wód5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: agzamin
S-2Ocena formująca: Dwa kolokwia cząstkowe z zakresu ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O18_W04
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gopsodarowania przestrzenią dotyczączą obszarów wrażliwych oraz z wykorzystaniem technologii informacyjnych
GP2_2A_W04, GP2_2A_W07C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O18_U03
Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym
GP2_2A_U04, GP2_2A_U05, GP2_2A_U07C-1T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O18_K02
Ma kompetencje w zakresie działalności inżynieryjnej i świadomośc wpływu jej na środowisko wodne
GP2_2A_K02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-P-2, T-P-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O18_W04
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gopsodarowania przestrzenią dotyczączą obszarów wrażliwych oraz z wykorzystaniem technologii informacyjnych
2,0Student nie posiada wiedzy na temat wód śródlądowych i morskich oraz zasad zarządzania nimi,
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami
3,5Student posiada niepełną, wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, zna niektóre zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
4,0Student posiada wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, zna niektóre zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
4,5Student posiada wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, definiuje zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
5,0Student szeroką wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz nt. elementów związanych zarządzaniem wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami i struktury organów odpowiedzialnych, definiuje i opisuje szczegółowo zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O18_U03
Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym
2,0
3,0Student wykorzystuje dostępne bazy danych z zakresu gospodarki wodne i zarządzania obszarami wodnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O18_K02
Ma kompetencje w zakresie działalności inżynieryjnej i świadomośc wpływu jej na środowisko wodne
2,0Student nie ma świadomości konsekwencji działań inżynieryjnych w środowisku, nie potrafi pracować w zespole i indywidualnie, jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
3,0Student ma ograniczoną świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych na środowisko wodne, potrafi pracować w zespole i indywidualnie, jest mało aktywny, ale podejmuje powierzone zadania
3,5Student częściową świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, potrafi pracować w zespole i indywidualnie w sposób umiarkowanie aktywny, podejmuje powierzone zadania
4,0Student posiada świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje w zespole i indywidualnie, chętnie podejmuje powierzone zadania
4,5Student posiada świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje zespole i indywidualnie, dba o rezultaty wykonywanej pracy, chętnie podejmuje powierzone zadania
5,0Student posiada szeroką świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje zespole i indywidualnie, wykazuje wysoką dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, chętnie podejmuje powierzone zadania

Literatura podstawowa

  1. Cieślak A., Założenia polityki rozwoju obszarów przybrzeżnych. W:ZZOPw Polsce- stan obecny i perspektywy, Instytut Nauk o Ziemii U. Szczeciński, Szczecin, Uniwersytet Szczeciński, 2005
  2. Sejmik Samorządowy, Plan Zagospodarowania Województwa Zachodniopomorskiego, Szczecin, 2014
  3. Bajkiewicz-Grabowska E., mikulski S., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kowalczyk P. i inni, Natura 2000 a gospodarka wodna, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
  2. zbiorowy, www. brzegmorski.pl, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie jezior - turystyczne, rolnicze, przemysłowe3
T-A-2Zasady zagospodarowania rekracyjno-turystycznego jezior5
T-A-3Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo2
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego śródlądowego zbiornika wodnego12
T-P-2koncepcja zagospodarowania wybranego akwenu w strefie przybrzeżnej8
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania4
T-W-2Polityka wodna państwa2
T-W-3Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji4
T-W-4Jeziora i zbiorniki przybrzeżne - cech diagnostyczne, monitoring4
T-W-5Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior3
T-W-6Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju3
T-W-7Rozklad obszarów morskich - morze terytorialne, strefa przyległa, wyłączna sterfa ekonomiczna2
T-W-8Morskie wody wewnętrzne3
T-W-9Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Zbieranie materiałów informacyjnych5
A-P-3Wykonywanie opracowania zagospodarowania zbiornika wodnego15
A-P-4Studiowanie literatury technicznej5
A-P-5Konsultacje projektu5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu5
A-W-3przygotowanie prezentacji z wybranego zagadnienia12
A-W-4Konsulktacje8
A-W-5Zapoznaie się z litaraturą dotryczącą monitoringu wód5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O18_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gopsodarowania przestrzenią dotyczączą obszarów wrażliwych oraz z wykorzystaniem technologii informacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
GP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o uwarunkowaniach prawnych, gospodarczych, przyrodniczych i społecznych umożliwiających zachowanie właściwego stanu środowiska wodnego, ogranieczenie konfliktów społecznych. Uzyskanie wiedzy o zarządzaniu obszarami wód morskich i śródlądowych, ichwielofunkcyjnycm wykorzystaniu, planowanie nowych inwestycji
C-2Wykorzystanie dostępnych danych o akwenach wodnych w procesie planowania przestrzennego
Treści programoweT-A-2Zasady zagospodarowania rekracyjno-turystycznego jezior
T-A-1Wykorzystanie jezior - turystyczne, rolnicze, przemysłowe
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego śródlądowego zbiornika wodnego
T-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania
T-W-2Polityka wodna państwa
T-W-9Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne
T-W-7Rozklad obszarów morskich - morze terytorialne, strefa przyległa, wyłączna sterfa ekonomiczna
T-W-3Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji
T-W-4Jeziora i zbiorniki przybrzeżne - cech diagnostyczne, monitoring
T-W-5Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior
T-W-6Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju
T-P-2koncepcja zagospodarowania wybranego akwenu w strefie przybrzeżnej
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: agzamin
S-2Ocena formująca: Dwa kolokwia cząstkowe z zakresu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat wód śródlądowych i morskich oraz zasad zarządzania nimi,
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami
3,5Student posiada niepełną, wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, zna niektóre zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
4,0Student posiada wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, zna niektóre zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
4,5Student posiada wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, definiuje zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
5,0Student szeroką wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz nt. elementów związanych zarządzaniem wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami i struktury organów odpowiedzialnych, definiuje i opisuje szczegółowo zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O18_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
GP2_2A_U05Umie przygotować decyzje administracyjne wynikające z procedur planowania przestrzennego, umie posługiwać się terminologią prawniczą i administracyjną w odniesieniu do planowania przestrzennego.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o uwarunkowaniach prawnych, gospodarczych, przyrodniczych i społecznych umożliwiających zachowanie właściwego stanu środowiska wodnego, ogranieczenie konfliktów społecznych. Uzyskanie wiedzy o zarządzaniu obszarami wód morskich i śródlądowych, ichwielofunkcyjnycm wykorzystaniu, planowanie nowych inwestycji
Treści programoweT-W-8Morskie wody wewnętrzne
T-W-9Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne
T-W-5Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior
T-W-6Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: agzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje dostępne bazy danych z zakresu gospodarki wodne i zarządzania obszarami wodnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O18_K02Ma kompetencje w zakresie działalności inżynieryjnej i świadomośc wpływu jej na środowisko wodne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Wykorzystanie dostępnych danych o akwenach wodnych w procesie planowania przestrzennego
Treści programoweT-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania
T-W-2Polityka wodna państwa
T-W-3Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji
T-W-5Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior
T-P-2koncepcja zagospodarowania wybranego akwenu w strefie przybrzeżnej
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego śródlądowego zbiornika wodnego
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: agzamin
S-2Ocena formująca: Dwa kolokwia cząstkowe z zakresu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości konsekwencji działań inżynieryjnych w środowisku, nie potrafi pracować w zespole i indywidualnie, jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
3,0Student ma ograniczoną świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych na środowisko wodne, potrafi pracować w zespole i indywidualnie, jest mało aktywny, ale podejmuje powierzone zadania
3,5Student częściową świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, potrafi pracować w zespole i indywidualnie w sposób umiarkowanie aktywny, podejmuje powierzone zadania
4,0Student posiada świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje w zespole i indywidualnie, chętnie podejmuje powierzone zadania
4,5Student posiada świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje zespole i indywidualnie, dba o rezultaty wykonywanej pracy, chętnie podejmuje powierzone zadania
5,0Student posiada szeroką świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje zespole i indywidualnie, wykazuje wysoką dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, chętnie podejmuje powierzone zadania