Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe
Sylabus przedmiotu Zarządzanie obszarami wodnymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie obszarami wodnymi | ||
Specjalność | Obszary wrażliwe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią (I), zagadnienia gospodarki wodne z Planowanie infrastruktury btechnicznej (II) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o uwarunkowaniach prawnych, gospodarczych, przyrodniczych i społecznych umożliwiających zachowanie właściwego stanu środowiska wodnego, ogranieczenie konfliktów społecznych. Uzyskanie wiedzy o zarządzaniu obszarami wód morskich i śródlądowych, ichwielofunkcyjnycm wykorzystaniu, planowanie nowych inwestycji |
C-2 | Wykorzystanie dostępnych danych o akwenach wodnych w procesie planowania przestrzennego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykorzystanie jezior - turystyczne, rolnicze, przemysłowe | 3 |
T-A-2 | Zasady zagospodarowania rekracyjno-turystycznego jezior | 5 |
T-A-3 | Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo | 2 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego śródlądowego zbiornika wodnego | 12 |
T-P-2 | koncepcja zagospodarowania wybranego akwenu w strefie przybrzeżnej | 8 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania | 4 |
T-W-2 | Polityka wodna państwa | 2 |
T-W-3 | Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji | 4 |
T-W-4 | Jeziora i zbiorniki przybrzeżne - cech diagnostyczne, monitoring | 4 |
T-W-5 | Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior | 3 |
T-W-6 | Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju | 3 |
T-W-7 | Rozklad obszarów morskich - morze terytorialne, strefa przyległa, wyłączna sterfa ekonomiczna | 2 |
T-W-8 | Morskie wody wewnętrzne | 3 |
T-W-9 | Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Zbieranie materiałów informacyjnych | 5 |
A-P-3 | Wykonywanie opracowania zagospodarowania zbiornika wodnego | 15 |
A-P-4 | Studiowanie literatury technicznej | 5 |
A-P-5 | Konsultacje projektu | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-3 | przygotowanie prezentacji z wybranego zagadnienia | 12 |
A-W-4 | Konsulktacje | 8 |
A-W-5 | Zapoznaie się z litaraturą dotryczącą monitoringu wód | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: agzamin |
S-2 | Ocena formująca: Dwa kolokwia cząstkowe z zakresu ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O18_W04 Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gopsodarowania przestrzenią dotyczączą obszarów wrażliwych oraz z wykorzystaniem technologii informacyjnych | GP2_2A_W04, GP2_2A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O18_U03 Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym | GP2_2A_U04, GP2_2A_U05, GP2_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O18_K02 Ma kompetencje w zakresie działalności inżynieryjnej i świadomośc wpływu jej na środowisko wodne | GP2_2A_K02 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-P-2, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O18_W04 Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gopsodarowania przestrzenią dotyczączą obszarów wrażliwych oraz z wykorzystaniem technologii informacyjnych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat wód śródlądowych i morskich oraz zasad zarządzania nimi, |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami | |
3,5 | Student posiada niepełną, wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, zna niektóre zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych | |
4,0 | Student posiada wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, zna niektóre zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych | |
4,5 | Student posiada wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, definiuje zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych | |
5,0 | Student szeroką wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz nt. elementów związanych zarządzaniem wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami i struktury organów odpowiedzialnych, definiuje i opisuje szczegółowo zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O18_U03 Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym | 2,0 | |
3,0 | Student wykorzystuje dostępne bazy danych z zakresu gospodarki wodne i zarządzania obszarami wodnymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O18_K02 Ma kompetencje w zakresie działalności inżynieryjnej i świadomośc wpływu jej na środowisko wodne | 2,0 | Student nie ma świadomości konsekwencji działań inżynieryjnych w środowisku, nie potrafi pracować w zespole i indywidualnie, jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem, |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych na środowisko wodne, potrafi pracować w zespole i indywidualnie, jest mało aktywny, ale podejmuje powierzone zadania | |
3,5 | Student częściową świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, potrafi pracować w zespole i indywidualnie w sposób umiarkowanie aktywny, podejmuje powierzone zadania | |
4,0 | Student posiada świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje w zespole i indywidualnie, chętnie podejmuje powierzone zadania | |
4,5 | Student posiada świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje zespole i indywidualnie, dba o rezultaty wykonywanej pracy, chętnie podejmuje powierzone zadania | |
5,0 | Student posiada szeroką świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje zespole i indywidualnie, wykazuje wysoką dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, chętnie podejmuje powierzone zadania |
Literatura podstawowa
- Cieślak A., Założenia polityki rozwoju obszarów przybrzeżnych. W:ZZOPw Polsce- stan obecny i perspektywy, Instytut Nauk o Ziemii U. Szczeciński, Szczecin, Uniwersytet Szczeciński, 2005
- Sejmik Samorządowy, Plan Zagospodarowania Województwa Zachodniopomorskiego, Szczecin, 2014
- Bajkiewicz-Grabowska E., mikulski S., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Kowalczyk P. i inni, Natura 2000 a gospodarka wodna, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
- zbiorowy, www. brzegmorski.pl, 2014