Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Geoinformatyka
Sylabus przedmiotu Chemiczne zagrożenia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemiczne zagrożenia środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy w zakresie elementarnych praw chemicznych niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń. |
C-2 | Umiejetność stosowania pojęć chemicznych, nomenklatury chemicznej i wybrane praw chemicznych w zakresie opisu najważniejszych problemów zwiazanych z zanieczyszczeniem środowiska w skali globalnej i lokalnej. Umiejętność oceny rozmiaru zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych |
C-3 | Umiejetnośc prezentowania w grupie własnego stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulamin bhp pracy w laboratorium Zasady pobierania i przygotowania do analiz chemicznych próbek środowiskowych. Parametry charakteryzujace metody badawcze. | 2 |
T-L-2 | Równowagi w roztworach elektrolitów i w układach zawierających związki trudno rozpuszczalne. Wpływ składu roztworu na rozpuszczalność zanieczyszczeń i pH. | 2 |
T-L-3 | Właściwości buforowe elementów ekosystemu a kwaśne deszcze. Zasadowośc wody | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie wybranych wskaźników zanieczyszczenia chemicznego środowiska Obliczanie stężeń odorantów w powietrzu atmosferycznym. | 2 |
T-L-5 | Udział reakcji utleniania i redukcji w przemianach substancji zagrażających środowisku. Korozja | 4 |
T-L-6 | Śladu węglowy i wodny.Odrabianie zaległych ćwiczen. Zaliczenie | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozmieszczenie pierwiastków na Ziemi jako układ odniesienia zmian zachodzących w środowisku. | 2 |
T-W-2 | Zanieczyszczenia i skażenia chemiczne środowiska. Podstawowe źródła i skutki zanieczyszczeń chemicznych. | 2 |
T-W-3 | Wybrane aspekty fizykochemicznych oddziaływań substancji chemicznych w środowisku oraz ich transportu, trwałości i degradacji. | 3 |
T-W-4 | Wskaźniki zanieczyszczeń chemicznych atmosfery, litosfery i hydrosfery. | 1 |
T-W-5 | Globalne zagrożenia chemiczne na kuli ziemskiej. Wybrane aspekty prawa UE. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Urrwalenie matriału przrobionego na ćwiczeniach i przygotowanie sprawozdań | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie materiału do cwiczeń. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje i przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady w formie prezentacji PowerPoint |
M-2 | obliczenia chemicznych parametrów wykorzystywanych w ocenie zagrożeń środowiska |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_B03_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym. | GP2_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_B03_U01 Student umie zidentyfikowac zagrozenia chemiczne środowiska w skali globalnej i lokalnej i potrafi posłuzyc sie skutecznymi metodami administracyjnymi i inżynierskimi jego ochrony | GP2_2A_U01, GP2_2A_U04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_B03_K01 Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku | GP2_2A_K05 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_B03_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ogólną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym. | |
3,5 | Student ma w małym zakresie rozszerzoną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym. | |
4,0 | Student ma w znaczącym zakresie rozszerzoną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym. | |
4,5 | Student ma rozszerzoną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym. | |
5,0 | Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_B03_U01 Student umie zidentyfikowac zagrozenia chemiczne środowiska w skali globalnej i lokalnej i potrafi posłuzyc sie skutecznymi metodami administracyjnymi i inżynierskimi jego ochrony | 2,0 | |
3,0 | Student z trudem potrafi zidentyfikowac niektóre zagrożenia chemiczne środowiska w skali lokalnej i zapropoponować metody administracyjne lub inżynierskie jego ochrony | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikowac niektóre zagrożenia chemiczne środowiska w skali lokalnej i zapropoponować jednostkowe metody administracyjne lub inżynierskie jego ochrony | |
4,0 | Student w wiekszosci przypadków potrafi zidentyfikowaczagrożenia chemiczne środowiska w skali lokalnej i zapropoponować jednostkowe metody administracyjne lub inżynierskie jego ochrony | |
4,5 | Student w większości przypadków potrafi zidentyfikowac zagrożenia chemiczne środowiska w skali globalnej i lokalnej i potrafi zaproponować metody administracyjne i inzynierskie jego ochrony | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikowac zagrożenia chemiczne środowiska w skali globalnej i lokalnej i potrafi zaproponować metody administracyjne i inzynierskie jego ochrony |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_B03_K01 Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny jednego czynnika zagrażającego środowisku. | |
3,5 | Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny dwóch czynników zagrażających środowisku. | |
4,0 | Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny kilku czynników zagrażających środowisku. | |
4,5 | Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie ocenywiększości czynników chemicznych zagrażających środowisku. | |
5,0 | Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników chemicznych zagrażających środowisku. |
Literatura podstawowa
- Alloway B.J., D.C. Ayers, Chemiczne podstawy zanieczyszczania środowiska, PWN, Warszawa, 1999
- Andrews J.E., Brimblecombe P., Jickells T.D., Liss P.S., Wprowadzenie do chemii środowiska., WNT, Warszawa, 1999
- Buczkowski R., Wybrane zagadnienia proekologiczne w chemii., Wybrane zagadnienia proekologiczne w chemii., Toruń, 2002
Literatura dodatkowa
- Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1-2, PWN, Warszawa, 2012
- Pazdro K., Rola-Noworyta A., Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej., Oficyna edukacyjna Krzysztof Pazdro Spólka z o.o., Warszawa, 2013
- M. Gałczyńska, Reakcja przęstki pospolitej (Hippuris vulgaris L.) i żabiścieku pływającego (Hydrocharis morsus-ranae L.) na zanieczyszczenie wody wybranymi metalami ciężkimi i możliwości wykorzystania tych roślin w fitoremediacji wód., Wyd. Uczel. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2012