Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geodezja i kartografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,50,40egzamin
projektyP2 20 1,50,35zaliczenie
zajęcia terenoweT2 10 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej, geografia fizyczna na poziomie podstawowym.
W-2Matematyka i fizyka na poziomie podstawowym.
W-3Podstawowe elementy geometrii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy o geodezji wyższej i miernictwie.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania przyrządów geodezyjnych (niwelatora, teodolitu) i wykonywania podstawowych pomiarów liniowych, sytuacyjno-wysokościowych.
C-3Nabycie umiejętności czytania map i przedstawiania zagadnień zagospodarowania przestrzennego na mapach różnej skali.
C-4Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych
C-5Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
C-6Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi
C-7Nabycie umiejętności tworzenia map tematycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Praca ze skalą mapy, rodzaje podziałek, obliczenia.2
T-P-2Generalizacja ilościowa i jakościowa mapy na wybranym przykładzie.4
T-P-3Wykonanie kartogramu i kartodiagramu przezentującego wybarne zagadnienie gospodarcze.4
T-P-4Wykonanie mapy chorochromatycznej metodą triangulacja Delauany (Voronoi) na podstawie danych z pomiarów GPS.4
T-P-5Wektoryzacja mapy zasadniczej do wersji wielobarwnej na wybranym przykładzie Szczecina.3
T-P-6Praca ze współrzędnymi prostokątnymi na mapach topograficznych.Obliczanie powierzchni i objętości, interpolacja warstwic.3
20
zajęcia terenowe
T-T-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne.2
T-T-2Pomiary liniowe. Pomiary sytuacyjne. Obliczenia i wyrysy.2
T-T-3Pomiary wysokościowe, niwelacja terenu, ciągi niwelacyjne.2
T-T-4Pomiary realizacyjne, tyczenie obiektów.2
T-T-5Przekroje terenu, trasy, niwelety. Podstawowe przyrządy fotogrametryczne.2
10
wykłady
T-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia.2
T-W-2Miary i jednostki. Pomiary liniowe – klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalna i biegunowa.4
T-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.2
T-W-4Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria.4
T-W-5Obliczenia geodezyjne – współrzędnych, ciągi poligonowe. Obliczenia powierzchni.2
T-W-6Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni.2
T-W-7Podstawowe pojęcia stosowane w kartografii. Działy kartografii. Rodzaje odwzorowań kartograficznych.2
T-W-8Metody prezentacji kartograficznych.2
T-W-9Charakterystyka map topograficznych stosowanych w Polsce.4
T-W-10Analogowe mapy tematyczne oraz numeryczne bazy danych tematycznych w Polsce i Unii Europejskiej.3
T-W-11GPS – idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS. Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce przestrzennej.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Przygotowanie projektów do oceny20
A-P-3zaliczenie projektów5
45
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych16
A-T-3Zaliczenie ćwiczeń terenowych4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, prace z instrumentami geodezyjnymi, pomiary terenowe, prace kameralne z mapami, wykorzystanie technologii GPS do tworzenia lun przetwarzania map.
M-3Wykłady informacyjne
M-4Wykład konwersatoryjny
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-6Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi.
M-7Pomiary terenowe, praca z mapami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wykonywanych na ocenę projektów kartograficznych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C04_W01
zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia; zna metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych i niwelacji
GP_1A_W13C-1, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-P-3, T-P-4, T-W-2M-7, M-5, M-3, M-1S-3, S-1
GP_1A_C04_W02
zna zasady tworzenie i odczytywania map topograficznych stosowanych w Polsce, potrafi wykorzystać gotowe podkłady kartograficzne do tworzenia map tematycznych
GP_1A_W13C-7, C-3, C-6T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-7M-7, M-5, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C04_U01
wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych; wykonuje proste pomiary geodezyjne (niwelacja, pomiary powierzchni, liniowe)
GP_1A_U08C-1, C-2, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-3M-4, M-6, M-5S-4, S-1
GP_1A_C04_U02
pozyskuje i stosuje w praktyce podstawowe materiały geodezyjne i kartograficzne
GP_1A_U08C-3, C-6T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-P-1M-7, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C04_K01
ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych
GP_1A_K03C-1, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-4M-6, M-5, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C04_W01
zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia; zna metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych i niwelacji
2,0Student nie posiada wiedzy związanej z metodami odworowania rzeźby terenu, metod pomiarów terenowych w zakresie pomiarów liniowych, wysokosciowych, wykonania planów sytuacyjnych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, ropoznaje wybrane urządzenia pomiarowe ich zastosowanie, nazywa i opisuje niektóre elementy ich budowy
3,5Student posiada niepełną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, prawidłowo rozróżnia narzędzia pomiarowe, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod,
4,0Student posiada gruntowną wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie-umie objaśnić ich zasady, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu
4,5Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu
5,0Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu
GP_1A_C04_W02
zna zasady tworzenie i odczytywania map topograficznych stosowanych w Polsce, potrafi wykorzystać gotowe podkłady kartograficzne do tworzenia map tematycznych
2,0.
3,0Student potrafi wymienić nazwy układów współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce, ale nie potrafi objaśnić różnic w ich stosowaniu. Wie jakie treści pokazywane są na mapach tematycznych a jakie na referencyjnych.
3,5Student
4,0
4,5
5,0Student zna wszystkie stosowane w Polsce układy współrzędnych; zna metody prezentacji kartograficznych i rozróżnia kiedy stosuje się dane ilościowe, a kiedy jakościowwe; potrafi posługiwać sie skalą i dokonuje wszelkich obliczeń długości i powierzchni na mapch w dowolnej skali. Zna symbolei barwy stosowane na mapach topograficznych i ewidencyjnych. Wie gdzie odszukać symbole na mapach zasadniczych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C04_U01
wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych; wykonuje proste pomiary geodezyjne (niwelacja, pomiary powierzchni, liniowe)
2,0Student nie potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwie, nie potrafi wykonać prostych pomiarów w terenie
3,0Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne jednak z wydatną pomocą nauczyciela
3,5Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne i ocenić uzyskane wyniki z niewielką pomocą, potrafi w ograniczonym stopniu korzystać z zasobów informacji geodezyjnej
4,0Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi korzystać z zasobów informacji geodezyjnej
4,5Student sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje sprawnie podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi zidentyfikować nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i zaproponować rozwiązanie, korzysta z zasobów informacji geodezyjnej
5,0Student bardzo sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), prawidłowo wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne, identyfikuje nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i jest w stanie wybrać i zaproponować rozwiązania,orientuje się i korzysta z zasobów informacji geodezyjnej
GP_1A_C04_U02
pozyskuje i stosuje w praktyce podstawowe materiały geodezyjne i kartograficzne
2,0
3,0Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne i potrafi je wykorzystywać w praktyce. Student nie ma trudności w posługiwaniu się skalą mapy; potarfi wykonywać proste projekty graficzne (mapy,schematy itp).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C04_K01
ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych
2,0.Student nie wykazuje zainteresowania przedmiotem zajęć, wykazuje bierną postawę i nie zdaje sobie sprawy z roli i zastosowania pomiarów geodezyjnych w praktyce
3,0Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji i kartografii na działalnośc inżynierską, w ograniczonym stopniu zdaje sobie sprawę ze zmiennego zakresu i jakości danych geodezyjnych z których nazleży korzystać, rzadko z własnej inicjatywy podejmuje się rozwiązania problemów, pracując w zespole jest mało aktywny
3,5Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, w ograniczonym stopniu zdaje sobie sprawę ze zmiennego zakresu i jakości danych geodezyjnych z których nazleży korzystać, wykazuje umiarkowaną inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej
4,0Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej i sprawnie współpracuje, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie
4,5Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, wykazuje dbałość o jakość wykonywanj pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie
5,0Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, wykazuje dbałość o jakość i ergonomię wykonywanej pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, bardzo świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie

Literatura podstawowa

  1. Jasiński A., Geodezja I i II, Stabil., Kraków, 2003
  2. Kosiński W., Geodezja, Wydaw. SGGW, Warszawa, 1999
  3. Kraak M.J., Ormeling F., Kartografia – wizualizacja danych przestrzennych, PWN, Warszawa, 1998
  4. Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja, PWN, Warszawa, 2008
  2. Przegląd geodezyjny, NOT, Warszawa, 2012
  3. Lamparski J., Świątek K., GPS w praktyce geodezyjnej., Wydaw. GALL, 2007
  4. Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenia Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Praca ze skalą mapy, rodzaje podziałek, obliczenia.2
T-P-2Generalizacja ilościowa i jakościowa mapy na wybranym przykładzie.4
T-P-3Wykonanie kartogramu i kartodiagramu przezentującego wybarne zagadnienie gospodarcze.4
T-P-4Wykonanie mapy chorochromatycznej metodą triangulacja Delauany (Voronoi) na podstawie danych z pomiarów GPS.4
T-P-5Wektoryzacja mapy zasadniczej do wersji wielobarwnej na wybranym przykładzie Szczecina.3
T-P-6Praca ze współrzędnymi prostokątnymi na mapach topograficznych.Obliczanie powierzchni i objętości, interpolacja warstwic.3
20

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne.2
T-T-2Pomiary liniowe. Pomiary sytuacyjne. Obliczenia i wyrysy.2
T-T-3Pomiary wysokościowe, niwelacja terenu, ciągi niwelacyjne.2
T-T-4Pomiary realizacyjne, tyczenie obiektów.2
T-T-5Przekroje terenu, trasy, niwelety. Podstawowe przyrządy fotogrametryczne.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia.2
T-W-2Miary i jednostki. Pomiary liniowe – klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalna i biegunowa.4
T-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.2
T-W-4Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria.4
T-W-5Obliczenia geodezyjne – współrzędnych, ciągi poligonowe. Obliczenia powierzchni.2
T-W-6Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni.2
T-W-7Podstawowe pojęcia stosowane w kartografii. Działy kartografii. Rodzaje odwzorowań kartograficznych.2
T-W-8Metody prezentacji kartograficznych.2
T-W-9Charakterystyka map topograficznych stosowanych w Polsce.4
T-W-10Analogowe mapy tematyczne oraz numeryczne bazy danych tematycznych w Polsce i Unii Europejskiej.3
T-W-11GPS – idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS. Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce przestrzennej.3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Przygotowanie projektów do oceny20
A-P-3zaliczenie projektów5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Przygotowanie do zajęć terenowych16
A-T-3Zaliczenie ćwiczeń terenowych4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C04_W01zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia; zna metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych i niwelacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W13zna metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, także przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie elementarnej wiedzy o geodezji wyższej i miernictwie.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania przyrządów geodezyjnych (niwelatora, teodolitu) i wykonywania podstawowych pomiarów liniowych, sytuacyjno-wysokościowych.
C-4Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych
C-5Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
Treści programoweT-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia.
T-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-4Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria.
T-P-3Wykonanie kartogramu i kartodiagramu przezentującego wybarne zagadnienie gospodarcze.
T-P-4Wykonanie mapy chorochromatycznej metodą triangulacja Delauany (Voronoi) na podstawie danych z pomiarów GPS.
T-W-2Miary i jednostki. Pomiary liniowe – klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalna i biegunowa.
Metody nauczaniaM-7Pomiary terenowe, praca z mapami
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Wykłady informacyjne
M-1Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy związanej z metodami odworowania rzeźby terenu, metod pomiarów terenowych w zakresie pomiarów liniowych, wysokosciowych, wykonania planów sytuacyjnych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, ropoznaje wybrane urządzenia pomiarowe ich zastosowanie, nazywa i opisuje niektóre elementy ich budowy
3,5Student posiada niepełną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, prawidłowo rozróżnia narzędzia pomiarowe, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod,
4,0Student posiada gruntowną wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie-umie objaśnić ich zasady, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu
4,5Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu
5,0Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C04_W02zna zasady tworzenie i odczytywania map topograficznych stosowanych w Polsce, potrafi wykorzystać gotowe podkłady kartograficzne do tworzenia map tematycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W13zna metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, także przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-7Nabycie umiejętności tworzenia map tematycznych
C-3Nabycie umiejętności czytania map i przedstawiania zagadnień zagospodarowania przestrzennego na mapach różnej skali.
C-6Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi
Treści programoweT-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-6Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni.
T-W-9Charakterystyka map topograficznych stosowanych w Polsce.
T-W-11GPS – idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS. Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce przestrzennej.
T-W-8Metody prezentacji kartograficznych.
T-W-10Analogowe mapy tematyczne oraz numeryczne bazy danych tematycznych w Polsce i Unii Europejskiej.
T-W-7Podstawowe pojęcia stosowane w kartografii. Działy kartografii. Rodzaje odwzorowań kartograficznych.
Metody nauczaniaM-7Pomiary terenowe, praca z mapami
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Wykłady informacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0.
3,0Student potrafi wymienić nazwy układów współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce, ale nie potrafi objaśnić różnic w ich stosowaniu. Wie jakie treści pokazywane są na mapach tematycznych a jakie na referencyjnych.
3,5Student
4,0
4,5
5,0Student zna wszystkie stosowane w Polsce układy współrzędnych; zna metody prezentacji kartograficznych i rozróżnia kiedy stosuje się dane ilościowe, a kiedy jakościowwe; potrafi posługiwać sie skalą i dokonuje wszelkich obliczeń długości i powierzchni na mapch w dowolnej skali. Zna symbolei barwy stosowane na mapach topograficznych i ewidencyjnych. Wie gdzie odszukać symbole na mapach zasadniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C04_U01wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych; wykonuje proste pomiary geodezyjne (niwelacja, pomiary powierzchni, liniowe)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U08potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie elementarnej wiedzy o geodezji wyższej i miernictwie.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania przyrządów geodezyjnych (niwelatora, teodolitu) i wykonywania podstawowych pomiarów liniowych, sytuacyjno-wysokościowych.
C-5Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
Treści programoweT-W-2Miary i jednostki. Pomiary liniowe – klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalna i biegunowa.
T-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-4Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria.
T-W-5Obliczenia geodezyjne – współrzędnych, ciągi poligonowe. Obliczenia powierzchni.
T-W-6Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni.
T-P-3Wykonanie kartogramu i kartodiagramu przezentującego wybarne zagadnienie gospodarcze.
Metody nauczaniaM-4Wykład konwersatoryjny
M-6Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwie, nie potrafi wykonać prostych pomiarów w terenie
3,0Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne jednak z wydatną pomocą nauczyciela
3,5Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne i ocenić uzyskane wyniki z niewielką pomocą, potrafi w ograniczonym stopniu korzystać z zasobów informacji geodezyjnej
4,0Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi korzystać z zasobów informacji geodezyjnej
4,5Student sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje sprawnie podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi zidentyfikować nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i zaproponować rozwiązanie, korzysta z zasobów informacji geodezyjnej
5,0Student bardzo sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), prawidłowo wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne, identyfikuje nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i jest w stanie wybrać i zaproponować rozwiązania,orientuje się i korzysta z zasobów informacji geodezyjnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C04_U02pozyskuje i stosuje w praktyce podstawowe materiały geodezyjne i kartograficzne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U08potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności czytania map i przedstawiania zagadnień zagospodarowania przestrzennego na mapach różnej skali.
C-6Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi
Treści programoweT-W-6Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni.
T-W-8Metody prezentacji kartograficznych.
T-W-7Podstawowe pojęcia stosowane w kartografii. Działy kartografii. Rodzaje odwzorowań kartograficznych.
T-P-1Praca ze skalą mapy, rodzaje podziałek, obliczenia.
Metody nauczaniaM-7Pomiary terenowe, praca z mapami
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wykonywanych na ocenę projektów kartograficznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne i potrafi je wykorzystywać w praktyce. Student nie ma trudności w posługiwaniu się skalą mapy; potarfi wykonywać proste projekty graficzne (mapy,schematy itp).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C04_K01ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K03wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie elementarnej wiedzy o geodezji wyższej i miernictwie.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania przyrządów geodezyjnych (niwelatora, teodolitu) i wykonywania podstawowych pomiarów liniowych, sytuacyjno-wysokościowych.
C-4Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych
C-5Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym
Treści programoweT-W-1Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia.
T-W-2Miary i jednostki. Pomiary liniowe – klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalna i biegunowa.
T-W-3Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu.
T-W-4Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria.
T-P-4Wykonanie mapy chorochromatycznej metodą triangulacja Delauany (Voronoi) na podstawie danych z pomiarów GPS.
Metody nauczaniaM-6Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, prace z instrumentami geodezyjnymi, pomiary terenowe, prace kameralne z mapami, wykorzystanie technologii GPS do tworzenia lun przetwarzania map.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0.Student nie wykazuje zainteresowania przedmiotem zajęć, wykazuje bierną postawę i nie zdaje sobie sprawy z roli i zastosowania pomiarów geodezyjnych w praktyce
3,0Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji i kartografii na działalnośc inżynierską, w ograniczonym stopniu zdaje sobie sprawę ze zmiennego zakresu i jakości danych geodezyjnych z których nazleży korzystać, rzadko z własnej inicjatywy podejmuje się rozwiązania problemów, pracując w zespole jest mało aktywny
3,5Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, w ograniczonym stopniu zdaje sobie sprawę ze zmiennego zakresu i jakości danych geodezyjnych z których nazleży korzystać, wykazuje umiarkowaną inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej
4,0Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej i sprawnie współpracuje, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie
4,5Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, wykazuje dbałość o jakość wykonywanj pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie
5,0Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, wykazuje dbałość o jakość i ergonomię wykonywanej pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, bardzo świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie