Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Geodezja i kartografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geodezja i kartografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej, geografia fizyczna na poziomie podstawowym. |
W-2 | Matematyka i fizyka na poziomie podstawowym. |
W-3 | Podstawowe elementy geometrii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie elementarnej wiedzy o geodezji wyższej i miernictwie. |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystania przyrządów geodezyjnych (niwelatora, teodolitu) i wykonywania podstawowych pomiarów liniowych, sytuacyjno-wysokościowych. |
C-3 | Nabycie umiejętności czytania map i przedstawiania zagadnień zagospodarowania przestrzennego na mapach różnej skali. |
C-4 | Znajomość zastosowania geodezji niższej, miernictwa do celów zawodowych |
C-5 | Posługiwanie się sprzętem geodezyjnym |
C-6 | Przygotowanie do posługiwania się materiałami geodezyjnymi i kartograficznymi |
C-7 | Nabycie umiejętności tworzenia map tematycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Praca ze skalą mapy, rodzaje podziałek, obliczenia. | 2 |
T-P-2 | Generalizacja ilościowa i jakościowa mapy na wybranym przykładzie. | 4 |
T-P-3 | Wykonanie kartogramu i kartodiagramu przezentującego wybarne zagadnienie gospodarcze. | 4 |
T-P-4 | Wykonanie mapy chorochromatycznej metodą triangulacja Delauany (Voronoi) na podstawie danych z pomiarów GPS. | 4 |
T-P-5 | Wektoryzacja mapy zasadniczej do wersji wielobarwnej na wybranym przykładzie Szczecina. | 3 |
T-P-6 | Praca ze współrzędnymi prostokątnymi na mapach topograficznych.Obliczanie powierzchni i objętości, interpolacja warstwic. | 3 |
20 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Podstawowe przyrządy i instrumenty geodezyjne. | 2 |
T-T-2 | Pomiary liniowe. Pomiary sytuacyjne. Obliczenia i wyrysy. | 2 |
T-T-3 | Pomiary wysokościowe, niwelacja terenu, ciągi niwelacyjne. | 2 |
T-T-4 | Pomiary realizacyjne, tyczenie obiektów. | 2 |
T-T-5 | Przekroje terenu, trasy, niwelety. Podstawowe przyrządy fotogrametryczne. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział geodezji, podstawowe pojęcia, układ współrzędnych, system i układ odniesienia. | 2 |
T-W-2 | Miary i jednostki. Pomiary liniowe – klasyczne i współczesne. Pośrednie pomiary długości. Pomiary sytuacyjne-metoda ortogonalna i biegunowa. | 4 |
T-W-3 | Współczesne metody przedstawiania i pomiary rzeźby terenu. | 2 |
T-W-4 | Osnowy geodezyjne. Niwelacja – metody i instrumenty. Teodolity i pomiary kątów poziomych i pionowych. Tachimetria. | 4 |
T-W-5 | Obliczenia geodezyjne – współrzędnych, ciągi poligonowe. Obliczenia powierzchni. | 2 |
T-W-6 | Graficzne sposoby przedstawiania przestrzeni. | 2 |
T-W-7 | Podstawowe pojęcia stosowane w kartografii. Działy kartografii. Rodzaje odwzorowań kartograficznych. | 2 |
T-W-8 | Metody prezentacji kartograficznych. | 2 |
T-W-9 | Charakterystyka map topograficznych stosowanych w Polsce. | 4 |
T-W-10 | Analogowe mapy tematyczne oraz numeryczne bazy danych tematycznych w Polsce i Unii Europejskiej. | 3 |
T-W-11 | GPS – idea, pomiary, sieci geodezyjne zakładane za pomocą GPS. Rola i zadania opracowań kartograficznych w gospodarce przestrzennej. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-P-2 | Przygotowanie projektów do oceny | 20 |
A-P-3 | zaliczenie projektów | 5 |
45 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych | 16 |
A-T-3 | Zaliczenie ćwiczeń terenowych | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe, prace z instrumentami geodezyjnymi, pomiary terenowe, prace kameralne z mapami, wykorzystanie technologii GPS do tworzenia lun przetwarzania map. |
M-3 | Wykłady informacyjne |
M-4 | Wykład konwersatoryjny |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-6 | Praca z instrumentami i przyrządami geodezyjnymi. |
M-7 | Pomiary terenowe, praca z mapami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wykonywanych na ocenę projektów kartograficznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_W01 zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia; zna metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych i niwelacji | GP_1A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-P-3, T-P-4, T-W-2 | M-7, M-5, M-3, M-1 | S-3, S-1 |
GP_1A_C04_W02 zna zasady tworzenie i odczytywania map topograficznych stosowanych w Polsce, potrafi wykorzystać gotowe podkłady kartograficzne do tworzenia map tematycznych | GP_1A_W13 | — | — | C-7, C-3, C-6 | T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-7 | M-7, M-5, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_U01 wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych; wykonuje proste pomiary geodezyjne (niwelacja, pomiary powierzchni, liniowe) | GP_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-5 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-3 | M-4, M-6, M-5 | S-4, S-1 |
GP_1A_C04_U02 pozyskuje i stosuje w praktyce podstawowe materiały geodezyjne i kartograficzne | GP_1A_U08 | — | — | C-3, C-6 | T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-P-1 | M-7, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_K01 ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych | GP_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-4 | M-6, M-5, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_W01 zna podstawowe zasady odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia; zna metody i techniki pomiarów liniowych, powierzchniowych i niwelacji | 2,0 | Student nie posiada wiedzy związanej z metodami odworowania rzeźby terenu, metod pomiarów terenowych w zakresie pomiarów liniowych, wysokosciowych, wykonania planów sytuacyjnych |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, ropoznaje wybrane urządzenia pomiarowe ich zastosowanie, nazywa i opisuje niektóre elementy ich budowy | |
3,5 | Student posiada niepełną wiedzę o zasadach odwzorowania rzeźby terenu, stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, prawidłowo rozróżnia narzędzia pomiarowe, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod, | |
4,0 | Student posiada gruntowną wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie-umie objaśnić ich zasady, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę o stosowanych technikach pomiarowych w miernictwie, rozróżnia możliwości wykorzystania poszczególnych metod i stosowane w nich urządzenia, zna metody odwzorowania rzeźby terenu | |
GP_1A_C04_W02 zna zasady tworzenie i odczytywania map topograficznych stosowanych w Polsce, potrafi wykorzystać gotowe podkłady kartograficzne do tworzenia map tematycznych | 2,0 | . |
3,0 | Student potrafi wymienić nazwy układów współrzędnych prostokątnych stosowanych na mapach w Polsce, ale nie potrafi objaśnić różnic w ich stosowaniu. Wie jakie treści pokazywane są na mapach tematycznych a jakie na referencyjnych. | |
3,5 | Student | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student zna wszystkie stosowane w Polsce układy współrzędnych; zna metody prezentacji kartograficznych i rozróżnia kiedy stosuje się dane ilościowe, a kiedy jakościowwe; potrafi posługiwać sie skalą i dokonuje wszelkich obliczeń długości i powierzchni na mapch w dowolnej skali. Zna symbolei barwy stosowane na mapach topograficznych i ewidencyjnych. Wie gdzie odszukać symbole na mapach zasadniczych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_U01 wykorzystuje znane metody do sporządzanai i prezentacji planów sytuacyjno-wysokościowych; wykonuje proste pomiary geodezyjne (niwelacja, pomiary powierzchni, liniowe) | 2,0 | Student nie potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwie, nie potrafi wykonać prostych pomiarów w terenie |
3,0 | Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne jednak z wydatną pomocą nauczyciela | |
3,5 | Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), jest w stanie wykonać podstawowe pomiary geodezyjne i ocenić uzyskane wyniki z niewielką pomocą, potrafi w ograniczonym stopniu korzystać z zasobów informacji geodezyjnej | |
4,0 | Student potrafi korzystać z podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi korzystać z zasobów informacji geodezyjnej | |
4,5 | Student sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), wykonuje sprawnie podstawowe pomiary geodezyjne i prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki, potrafi zidentyfikować nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i zaproponować rozwiązanie, korzysta z zasobów informacji geodezyjnej | |
5,0 | Student bardzo sprawnie używa podstawowych urządzeń stosowanych w miernictwe (pomiary liniowe, wysokościowe), prawidłowo wykonuje podstawowe pomiary geodezyjne, identyfikuje nieprawidłowości w uzyskanych rezultatach i jest w stanie wybrać i zaproponować rozwiązania,orientuje się i korzysta z zasobów informacji geodezyjnej | |
GP_1A_C04_U02 pozyskuje i stosuje w praktyce podstawowe materiały geodezyjne i kartograficzne | 2,0 | |
3,0 | Student wie skąd pozyskać materiały geodezyjne i kartograficzne i potrafi je wykorzystywać w praktyce. Student nie ma trudności w posługiwaniu się skalą mapy; potarfi wykonywać proste projekty graficzne (mapy,schematy itp). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_K01 ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań na pozyskanie materiałów geodezyjnych | 2,0 | .Student nie wykazuje zainteresowania przedmiotem zajęć, wykazuje bierną postawę i nie zdaje sobie sprawy z roli i zastosowania pomiarów geodezyjnych w praktyce |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość wpływu działań z zakresu geodezji i kartografii na działalnośc inżynierską, w ograniczonym stopniu zdaje sobie sprawę ze zmiennego zakresu i jakości danych geodezyjnych z których nazleży korzystać, rzadko z własnej inicjatywy podejmuje się rozwiązania problemów, pracując w zespole jest mało aktywny | |
3,5 | Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, w ograniczonym stopniu zdaje sobie sprawę ze zmiennego zakresu i jakości danych geodezyjnych z których nazleży korzystać, wykazuje umiarkowaną inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej | |
4,0 | Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, wykazuje chęci do pracy zespołowej i sprawnie współpracuje, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie | |
4,5 | Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, wykazuje dbałość o jakość wykonywanj pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie | |
5,0 | Student zdaje sobie sprawę z konieczności prawidłowego zastosowania elementów miernictwa, wykazuje dbałość o jakość i ergonomię wykonywanej pracy, wykazuje inicjatywę w podejmowaniu pracy i rozwiązywaniu problemów, chętnie i aktywnie pracuje w zespole, potrafi właściwie skoordynować pracę, bardzo świadomie korzysta z materialów i metod w miernictwie |
Literatura podstawowa
- Jasiński A., Geodezja I i II, Stabil., Kraków, 2003
- Kosiński W., Geodezja, Wydaw. SGGW, Warszawa, 1999
- Kraak M.J., Ormeling F., Kartografia – wizualizacja danych przestrzennych, PWN, Warszawa, 1998
- Przewłocki S., Geodezja dla inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja, PWN, Warszawa, 2008
- Przegląd geodezyjny, NOT, Warszawa, 2012
- Lamparski J., Świątek K., GPS w praktyce geodezyjnej., Wydaw. GALL, 2007
- Łyszkiewicz A., Geodezja, czyli sztuka mierzenia Ziemi, Wyd. UWM, Olsztyn, 2006