Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii, fizyki i biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym. |
C-3 | Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnościi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji uzyskanych wyników. |
C-4 | Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, szkłem i sprzętem laboratoryjnym | 1 |
T-L-2 | Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych. | 2 |
T-L-3 | Analiza jakościowa - identyfikacja kationów, anionów i soli prostych. | 4 |
T-L-4 | Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji. | 3 |
T-L-5 | Właściwości chemiczne preparatów stosowanych uzdatnianiu wód. | 1 |
T-L-6 | Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych rekultywacji zbiorników wodnych. | 2 |
T-L-7 | Analiza ilościowa - analiza miareczkowa | 2 |
T-L-8 | Wybrane oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych, elektrochemicznych i analizy miareczkowej | 6 |
T-L-9 | Badanie właściwości roztworów buforowych | 2 |
T-L-10 | Zasady nazewnictwa związków organicznych. Zanieczyszczenia organiczne wód powierzchniowych. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków. | 2 |
T-W-2 | Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna. | 5 |
T-W-3 | Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji. | 6 |
T-W-4 | Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne. | 7 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczesnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 25 |
A-L-2 | Konsultacje i opracowanie wyników przeprowadzonych badań i przygotowanie sprawozdań | 20 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 25 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych. |
M-2 | Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz. |
M-3 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-4 | Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz chemicznych i obliczeń rachunkowych, dyskusja). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-4 | Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B05_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczny podstawowych pierwiastków występujących w środowisku | GP_1A_W04 | — | — | C-1 | T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B05_U01 Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne | GP_1A_U18 | — | — | C-2, C-3 | T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-7 | M-1 | S-1, S-2 |
GP_1A_B05_U02 Student ma umietętność prawidłowej interpretacji zjawisk zachodzących w środowisku a wpływających na gospodarowanie przestrzenią. | GP_1A_U02 | — | — | C-4 | T-L-6, T-L-5 | M-4 | S-5, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B05_K01 Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie. | GP_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-8 | M-2 | S-1, S-3 |
GP_1A_B05_K02 Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a możliwościami zagospodarowania przestrzeni. | GP_1A_K04 | — | — | C-2 | T-L-6 | M-4 | S-5, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B05_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczny podstawowych pierwiastków występujących w środowisku | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych zagadnień chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku |
3,0 | Student słabo potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku | |
3,5 | Student w małym stopniu potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku | |
4,0 | Student dość dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku | |
4,5 | Student dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B05_U01 Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zasad pracy w laboratorium chemicznym i nie umie wykonać pomiarów chemicznych |
3,0 | Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne dość dobrze | |
4,0 | Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne dobrze | |
4,5 | Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wszystkie pomiary chemiczne dość dobrze | |
5,0 | Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wszystkie pomiary chemiczne bardzo dobrze | |
GP_1A_B05_U02 Student ma umietętność prawidłowej interpretacji zjawisk zachodzących w środowisku a wpływających na gospodarowanie przestrzenią. | 2,0 | Student nie potrafi wykonywać prostych analiz chemicznych i obliczeń chemicznych dotyczących stężenia roztworów, nie zna właściwości chemicznych i zasad pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego |
3,0 | Student potrafi w małym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w małym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego | |
3,5 | Student potrafi w niewielkim stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w niewielkim stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego | |
4,0 | Student potrafi w dużym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w dużym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego | |
4,5 | Student potrafi w bardzo dużym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w dużym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego | |
5,0 | Student potrafi w bardzo dużym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w bardzo dużym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B05_K01 Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie. | 2,0 | Student nie ma świadomości ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz nie zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie. |
3,0 | Student w małym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest słabo zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie. | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest mało zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie. | |
4,0 | Student wdość dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dość dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie. | |
4,5 | Student w dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie. | |
5,0 | Student w bardzo dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dość bardzo dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie. | |
GP_1A_B05_K02 Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a możliwościami zagospodarowania przestrzeni. | 2,0 | Student nie jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania |
3,0 | Student jest zdolny tylko w małym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania | |
3,5 | Student jest zdolny w niewielkim stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania | |
4,0 | Student jest zdolny w dość dużym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania | |
4,5 | Student jest zdolny w dużym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania | |
5,0 | Student jest zdolny w bardzo dużym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania |
Literatura podstawowa
- O'Neill, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 1997, 1
- P.A. Cox, Krótkie wykłady Chemia nieorganiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011, 1
- L. Pajdowski, Chemia ogólna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, Wyd. VII P
- Andrews J.E., Brimblecombe P., Jickells T.D., Liss P.S., Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 2000
- E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Kowal A.L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, Warszawa, 2007, 3
- L. Kasińska, A. Sieniawska-Kuras, Architektura krajobrazu dla każdego, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2009