Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie turystyczne gminy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagospodarowanie turystyczne gminy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętności pracy na komputerze (tworzenie tekstów i prezentacji) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami waloryzacji gmin pod kątem zagospodarowania turystycznego, metodami planowania rozwoju infrastruktury turystycznej, koncepcjami produktów turystycznych oraz z koncepcjami zrównoważonego rozwoju turystyki |
C-2 | Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących planowania pracy oraz metod stosowanych przy wykonywaniu dokumentacji związanej z zagospodarowaniem turystycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Inwentaryzacja infrastruktury turystycznej w gminie | 2 |
T-A-2 | Waloryzacja zasobów środowiska przyrodniczego na potrzeby rozwoju turystyki w gminie z uwzględnieniem ich statusu ochrony i możliwości wykorzystania turystycznego. | 2 |
T-A-3 | Waloryzacja zasobów kulturowych gminy. Obliczanie chłonności i pojemności turystycznej. | 2 |
T-A-4 | Zasady projektowania infrastruktury i tras dla turystyki kwalifikowanej (pieszych, rowerowych kajakowych) | 2 |
T-A-5 | Projekt biznesplanu lub produktu turystycznego związanego z turystyką lokalną | 2 |
T-A-6 | Projekt materiałów informacyjnych związanych z zagospodarowaniem turystycznym (ulotki, broszury informacyjne, materiały edukacyjne związane z produktami turystycznymi, atrakcjami regionu, szlakami i trasami, turystyczną ofertą lokalną) | 3 |
T-A-7 | Modułowa koncepcja zagospodarowania turystycznego gminy | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia związane z zagospodarowaniem turystycznym. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju turystyki lokalnej. | 2 |
T-W-2 | Elementy zagospodarowania turystycznego gminy. Infrastruktura turystyczna oraz zasoby środowiskowe związane z turystyką w skali gminy. | 2 |
T-W-3 | Waloryzacja funkcji turystycznych, atrakcyjności turystycznej i zasobów związanych z rozwojem turystyki (przyrodnicze, kulturowe, rozrywkowe, sportowe, handlowe, transportowe). Ocena wartości środowiskowych i kulturowych dla potrzeb zagospodarowania turystycznego. | 3 |
T-W-4 | Turystyczne zagospodarowanie obszarów chronionych (parki krajobrazowe, narodowe). Ekoturystyka i turystyka kwalifikowana. Zrównoważony rozwój turystyczny w skali lokalnej. | 2 |
T-W-5 | Programowanie rozwoju turystyki w gminie. Ograniczenia i szanse rozwoju turystyki lokalnej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji obszarów wiejskich. Zagrożenia związane z rozwojem turystyki. | 2 |
T-W-6 | Planowanie zagospodarowania turystycznego w skali gminy i miejscowości Koncepcja rozwoju turystyki w gminie – zasady sporządzania opracowania planistycznego. | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie systemem turystycznym w gminie. Instrumenty prawne i ekonomiczne. Możliwości wsparcia rozwoju turystyki. System informacji turystycznej gminy. Gmina jako element regionalnego systemu turystycznego. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie projektów | 20 |
A-A-3 | przygotowanie się do zajęć | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca z podręcznikami | 25 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy i informacyjny |
M-2 | dyskusja |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsumowująca pracę na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: ocena projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OB4_W01 Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą podstaw turystyki, organizacji ruchu turystycznego, waloryzacji na potrzeby planowania ruchu turystycznego. Zna ograniczenia i zagrożenia zwiazane z rozwojem turystyki. | GP_1A_W02, GP_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OB4_U01 Umie zaplanować pracę i wykonać proste zadania o charakterze waloryzacyjnym i inwentaryzacyjnym. Potrafi wykonać obliczenia i zadania związane z oceną intensywności i skutków ruchu turystycznego. | GP_1A_U07 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
GP_1A_OB4_U02 Potrafi dokonać waloryzacji elementów kulturowych i przyrodniczych krajobrazu. | GP_1A_U15 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OB4_K01 Ma świadomość materialnych i pozamaterialnych wartości krajobrazu i jego poszczególnych elementów. Potrafi określić priorytety rozwojowe ruchu turystycznego zgodne z zasadami rozwoju zrównoważonego. | GP_1A_K04, GP_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OB4_W01 Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą podstaw turystyki, organizacji ruchu turystycznego, waloryzacji na potrzeby planowania ruchu turystycznego. Zna ograniczenia i zagrożenia zwiazane z rozwojem turystyki. | 2,0 | Nie zna teoretycznych i praktycznych podstaw kształtowania ruchy turystycznego |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia zwiazane z turystyką. | |
3,5 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z turystyką. | |
4,0 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z turystyką. Zna zasady i mechanizmy wplywające na nasilenie ruchu turystycznego. Zna i rozumie konsekwencje rozwoju ruchu turystycznego. | |
4,5 | Dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem rozwoju turystyki w gminie. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem rozwoju turystyki w gminie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OB4_U01 Umie zaplanować pracę i wykonać proste zadania o charakterze waloryzacyjnym i inwentaryzacyjnym. Potrafi wykonać obliczenia i zadania związane z oceną intensywności i skutków ruchu turystycznego. | 2,0 | Nie zna podstaw pracy związanej z wykonywaniem waloryzacji i inwentaryzacji turystycznych oraz planowaniem ruchu turystycznego w gminie. |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. | |
3,5 | Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. | |
4,0 | Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji. | |
4,5 | Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji. | |
5,0 | Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji. Potrafi przewidzieć konsekwencje rozwoju sektorów turystyki. | |
GP_1A_OB4_U02 Potrafi dokonać waloryzacji elementów kulturowych i przyrodniczych krajobrazu. | 2,0 | Nie zna podstaw pracy związanej z wykonywaniem waloryzacji i inwentaryzacji turystycznych oraz planowaniem ruchu turystycznego w gminie. |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. | |
3,5 | Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. | |
4,0 | Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji. | |
4,5 | Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji. | |
5,0 | Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji. Potrafi przewidzieć konsekwencje rozwoju sektorów turystyki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OB4_K01 Ma świadomość materialnych i pozamaterialnych wartości krajobrazu i jego poszczególnych elementów. Potrafi określić priorytety rozwojowe ruchu turystycznego zgodne z zasadami rozwoju zrównoważonego. | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności dotyczących tematyki przedmiotu. |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Ma świadomość wagi decyzji podejmowanych z zakresu rozwoju turystyki. | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Ma świadomość wagi decyzji podejmowanych z zakresu rozwoju turystyki. | |
4,0 | Posiada dobrą wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Zna zasady ekorozwoju i turystyki zrównoważonej. Rozumie wagę zrównoważonego rozwoju turytyki. | |
4,5 | Posiada dobrą wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Zna zasady ekorozwoju i turystyki zrównoważonej. Rozumie wagę zrównoważonego rozwoju turytyki. | |
5,0 | Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Zna zasady ekorozwoju i turystyki zrównoważonej. Rozumie wagę zrównoważonego rozwoju turytyki. Potrafi przewidzieć konsekwencje decyzji planistycznych. |
Literatura podstawowa
- Jędrzejczyk I., Ekologiczne uwarunkowanie i funkcje turystyki, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice, 1995
- Napierała, Muszkieta, Żukow, Sikorska, Wybrane zagadnienia z podstaw rekreacji i turystyki, Zagadnienia z podstaw rekreacji i turystyki. 2009, Wyd. Wyższej szkoły Gosp., Bydgoszcz, 2009
- Mokrzyński J., Architektura wolnego czasu, Arkady, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- -, Postaw na rower - Podręcznik projektowania przyjaznej dla rowerzystów infrastruktury, Polski Klub Ekologiczny, Warszawa, 2009
- Sołowiej D., Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 1987