Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Woda w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Woda w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo. Przyrodnicze uwarunkowania gospodarki przestrzennej (I, III). Planowanie infrastruktury technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodnę w skali zlewni, w środowisku przyrodniczym, w krajobrazie.
C-2Ocena retencji wodnej w zlewniach rolniczych i miejskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Źródła obowiązujących aktów prawnych - Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa.4
T-A-2Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwilgotnionych, ocena potrzeb wód do nawodnień.9
T-A-3Wyznaczanie obszarów narażonych na powodzie i susze.2
15
wykłady
T-W-1Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa. Mała retencja wodna- zbiornikowa, jeziorna, glebowa.2
T-W-2Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych. Dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.2
T-W-3Charakterystyka odpływu rzecznego, przepływy, niżówki.2
T-W-4Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna.2
T-W-5Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Czynniki wpływające na potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce. Sposoby regulowania stosunków wodnych.2
T-W-6Sposoby gospodarowania wodą w warunkach niedoboru wód. Systemy nawadniające i odwadniające. Wpływ zagospodarowania przestrzennego na zasoby wodne.3
T-W-7Ochrona przed powodzią.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zbieranie materiałów i przygotowanie projektu15
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Przygotowanie do zaliczeń cząstkowych (dwa)8
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotowej do ćwiczeń5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do kolokwium zaliczającego.10
A-W-3Studiowanie literatury technicznej w zakresie gospodarki wodnej w Polsce20
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Wykłady konwersatoryjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy, test
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady i ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD6_W01
Student ma wiedzę na temat czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, w przestrzeniu podlegającej działalności człowieka
GP_1A_W02, GP_1A_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD6_U01
umiejętność oceny zasobów wodnych w zlewniach rolniczych i zurbanizowanych
GP_1A_U15, GP_1A_U07C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD6_K01
postępuje zgodnie z zasadmi zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń rolniczą i miejską
GP_1A_K06, GP_1A_K04C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD6_W01
Student ma wiedzę na temat czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, w przestrzeniu podlegającej działalności człowieka
2,0Student nie zna znaczenia gospodarki wodnej i nie posiada wiedzy nt. znaczenia wody w środowisku i działalności człowieka
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, gospodarki wodnej i jej znaczenia w przestrzeni i działalności człowieka, rozpoznaje tylko niektóre elementy związane z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, potrafi nazwać lub rozpoznać tylko niektóre podstawowe określenia związane z hydrologią oraz w ograniczonym stopniu rozpoznaje źródła obowiązujących regulacji
3,5Student ma częściową wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, rozpoznaje większość podstawowych elementów związanych z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, rozpoznaje nieliczne przykłady warunków sprzyjających nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student rozpoznaje prawidlowo tylko niektóre określenia związane z hydrologią oraz w ograniczonym stopniu rozpoznaje źródła obowiązujących regulacji
4,0Student ma gruntowną wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, rozpoznaje większość podstawowych elementów związanych z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, rozpoznaje warunki sprzyjające nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student rozpoznaje podstawowe określenia związane z hydrologią oraz wskazuje źródła obowiązujących regulacji
4,5Student ma gruntowną wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, sprawnie rozpoznaje podstawowe elementy związane z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, rozpoznaje warunki sprzyjające nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student rozpoznaje podstawowe określenia związane z hydrologią oraz sprawnie wskazuje źródła obowiązujących regulacji prawnych
5,0Student ma szeroką wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, sprawnie rozpoznaje elementy związane z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, sprawnie rozpoznaje warunki sprzyjające nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student prawidłowo definiuje pojęcia związane z hydrologią oraz sprawnie wskazuje źródła obowiązujących regulacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD6_U01
umiejętność oceny zasobów wodnych w zlewniach rolniczych i zurbanizowanych
2,0Student nie potrafi dokonać oceny zaStudent nie potrafi dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, nie rozróżnia prawidłowo funkcji i parametrów związanych z wodami powierzchniowymi i podziemnymi nie potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych, nie potrafi prawidłowo interpretować informacji związanych z przedmiotemsobów wodnych wybranej zlewni, nie rozróżnia prawidłowo funkcji i parametrów związanych z wodami powierzchniowymi i podziemnymi nie potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych, nie potrafi prawidłowo interpretować informacji związanych z przedmiotem
3,0Student potrafi tylko czesciowo dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo tylko niektóre funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn z wydatną pomocą nauczyciela oraz potrafi także częściowo interpretować wyniki i informacje związane z gospodarką wodną
3,5Student potrafi tylko czesciowo dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo niektóre funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn z pomocą, potrafi także prawidłowo interpretować wyniki i informacje związane z gospodarką wodną z niewielką pomocą
4,0Student potrafi dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni z niewielką pomocą, rozróżnia prawidłowo większość funkcji i parametrów związanych z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn z niewielką pomocą, oraz potrafi interpretować wyniki i informacje związane z gospodarką wodną
4,5Student potrafi dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać samodzielnie oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn, interpretuje wyniki i informacje związane z gospodarką wodną
5,0Student potrafi sprawnie dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać samodzielnie oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn, sprawnie interpretuje wyniki i informacje związane z gospodarką wodną

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD6_K01
postępuje zgodnie z zasadmi zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń rolniczą i miejską
2,0Student nie wykazuje aktywności zarówno w pracy indywidualnej jak i w pracy zespołowej, nie wykonuje poleceń i postępuje zgodnie z wyznaczonymi zasadami, nie ma świadomości znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka
3,0Student wykonuje polecenia, podejmuje pracę w grupie i indywidualnie jednak wykazuje małą aktywność, jest częściowo świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka
3,5Student wykonuje polecenia, podejmuje pracę w grupie i indywidualnie jednak wykazuje średnią aktywność jest częściowo świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka
4,0Student wykonuje polecenia, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami, aktywnie podejmuje pracę w grupie i indywidualnie, jest świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka
4,5Student wykonuje polecenia, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami, aktywnie podejmuje pracę w grupie i indywidualnie potrafi efektywnie zorganizować pracę własną , jest świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka, wykazuje dbałość o rezultat wykonywanej pracy
5,0Student wykonuje polecenia, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami, aktywnie podejmuje pracę w grupie i indywidualnie potrafi efektywnie zorganizować pracę własną i zespołu, jest świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka, wykazuje dużą dbałość o rezultat wykonywanej pracy

Literatura podstawowa

  1. Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą., Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  2. Ćhełmicki W., Woda- zasoby, degradacja, ochrona., Wyd. UJ Kraków, Kraków, 1997
  3. Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Wyd. IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczy Wrocław, Wrocław, 2007
  2. Czasopisma techniczne, Gospodarka Wodna, Wiadomości Melioracyjne iŁąkarskie, NOT Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Źródła obowiązujących aktów prawnych - Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa.4
T-A-2Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwilgotnionych, ocena potrzeb wód do nawodnień.9
T-A-3Wyznaczanie obszarów narażonych na powodzie i susze.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa. Mała retencja wodna- zbiornikowa, jeziorna, glebowa.2
T-W-2Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych. Dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.2
T-W-3Charakterystyka odpływu rzecznego, przepływy, niżówki.2
T-W-4Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna.2
T-W-5Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Czynniki wpływające na potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce. Sposoby regulowania stosunków wodnych.2
T-W-6Sposoby gospodarowania wodą w warunkach niedoboru wód. Systemy nawadniające i odwadniające. Wpływ zagospodarowania przestrzennego na zasoby wodne.3
T-W-7Ochrona przed powodzią.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zbieranie materiałów i przygotowanie projektu15
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Przygotowanie do zaliczeń cząstkowych (dwa)8
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotowej do ćwiczeń5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do kolokwium zaliczającego.10
A-W-3Studiowanie literatury technicznej w zakresie gospodarki wodnej w Polsce20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OD6_W01Student ma wiedzę na temat czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, w przestrzeniu podlegającej działalności człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
GP_1A_W05ma wiedzę z zakresu przyrodniczych podstaw gospodarki przestrzennej, zna wpływ uwarunkowań przyrodniczych na procesy rozwoju gospodarczego w układach przestrzennych lokalnych, regionalnych, krajowych, rozumie relacje między biotycznymi i abiotycznymi komponentami środowiska
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodnę w skali zlewni, w środowisku przyrodniczym, w krajobrazie.
C-2Ocena retencji wodnej w zlewniach rolniczych i miejskich
Treści programoweT-W-2Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych. Dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.
T-W-3Charakterystyka odpływu rzecznego, przepływy, niżówki.
T-W-4Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna.
T-W-5Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Czynniki wpływające na potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce. Sposoby regulowania stosunków wodnych.
T-W-6Sposoby gospodarowania wodą w warunkach niedoboru wód. Systemy nawadniające i odwadniające. Wpływ zagospodarowania przestrzennego na zasoby wodne.
T-W-7Ochrona przed powodzią.
T-W-1Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa. Mała retencja wodna- zbiornikowa, jeziorna, glebowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Wykłady konwersatoryjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy, test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna znaczenia gospodarki wodnej i nie posiada wiedzy nt. znaczenia wody w środowisku i działalności człowieka
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, gospodarki wodnej i jej znaczenia w przestrzeni i działalności człowieka, rozpoznaje tylko niektóre elementy związane z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, potrafi nazwać lub rozpoznać tylko niektóre podstawowe określenia związane z hydrologią oraz w ograniczonym stopniu rozpoznaje źródła obowiązujących regulacji
3,5Student ma częściową wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, rozpoznaje większość podstawowych elementów związanych z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, rozpoznaje nieliczne przykłady warunków sprzyjających nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student rozpoznaje prawidlowo tylko niektóre określenia związane z hydrologią oraz w ograniczonym stopniu rozpoznaje źródła obowiązujących regulacji
4,0Student ma gruntowną wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, rozpoznaje większość podstawowych elementów związanych z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, rozpoznaje warunki sprzyjające nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student rozpoznaje podstawowe określenia związane z hydrologią oraz wskazuje źródła obowiązujących regulacji
4,5Student ma gruntowną wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, sprawnie rozpoznaje podstawowe elementy związane z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, rozpoznaje warunki sprzyjające nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student rozpoznaje podstawowe określenia związane z hydrologią oraz sprawnie wskazuje źródła obowiązujących regulacji prawnych
5,0Student ma szeroką wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, sprawnie rozpoznaje elementy związane z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, sprawnie rozpoznaje warunki sprzyjające nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student prawidłowo definiuje pojęcia związane z hydrologią oraz sprawnie wskazuje źródła obowiązujących regulacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OD6_U01umiejętność oceny zasobów wodnych w zlewniach rolniczych i zurbanizowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U15ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego elementów
GP_1A_U07potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodnę w skali zlewni, w środowisku przyrodniczym, w krajobrazie.
Treści programoweT-A-2Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwilgotnionych, ocena potrzeb wód do nawodnień.
T-A-3Wyznaczanie obszarów narażonych na powodzie i susze.
T-A-1Źródła obowiązujących aktów prawnych - Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy, test
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady i ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać oceny zaStudent nie potrafi dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, nie rozróżnia prawidłowo funkcji i parametrów związanych z wodami powierzchniowymi i podziemnymi nie potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych, nie potrafi prawidłowo interpretować informacji związanych z przedmiotemsobów wodnych wybranej zlewni, nie rozróżnia prawidłowo funkcji i parametrów związanych z wodami powierzchniowymi i podziemnymi nie potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych, nie potrafi prawidłowo interpretować informacji związanych z przedmiotem
3,0Student potrafi tylko czesciowo dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo tylko niektóre funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn z wydatną pomocą nauczyciela oraz potrafi także częściowo interpretować wyniki i informacje związane z gospodarką wodną
3,5Student potrafi tylko czesciowo dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo niektóre funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn z pomocą, potrafi także prawidłowo interpretować wyniki i informacje związane z gospodarką wodną z niewielką pomocą
4,0Student potrafi dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni z niewielką pomocą, rozróżnia prawidłowo większość funkcji i parametrów związanych z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn z niewielką pomocą, oraz potrafi interpretować wyniki i informacje związane z gospodarką wodną
4,5Student potrafi dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać samodzielnie oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn, interpretuje wyniki i informacje związane z gospodarką wodną
5,0Student potrafi sprawnie dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać samodzielnie oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn, sprawnie interpretuje wyniki i informacje związane z gospodarką wodną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OD6_K01postępuje zgodnie z zasadmi zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń rolniczą i miejską
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K06potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
GP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodnę w skali zlewni, w środowisku przyrodniczym, w krajobrazie.
C-2Ocena retencji wodnej w zlewniach rolniczych i miejskich
Treści programoweT-W-2Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych. Dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.
T-W-4Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna.
T-W-6Sposoby gospodarowania wodą w warunkach niedoboru wód. Systemy nawadniające i odwadniające. Wpływ zagospodarowania przestrzennego na zasoby wodne.
T-W-7Ochrona przed powodzią.
T-W-1Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa. Mała retencja wodna- zbiornikowa, jeziorna, glebowa.
T-A-3Wyznaczanie obszarów narażonych na powodzie i susze.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Wykłady konwersatoryjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy, test
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady i ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywności zarówno w pracy indywidualnej jak i w pracy zespołowej, nie wykonuje poleceń i postępuje zgodnie z wyznaczonymi zasadami, nie ma świadomości znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka
3,0Student wykonuje polecenia, podejmuje pracę w grupie i indywidualnie jednak wykazuje małą aktywność, jest częściowo świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka
3,5Student wykonuje polecenia, podejmuje pracę w grupie i indywidualnie jednak wykazuje średnią aktywność jest częściowo świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka
4,0Student wykonuje polecenia, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami, aktywnie podejmuje pracę w grupie i indywidualnie, jest świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka
4,5Student wykonuje polecenia, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami, aktywnie podejmuje pracę w grupie i indywidualnie potrafi efektywnie zorganizować pracę własną , jest świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka, wykazuje dbałość o rezultat wykonywanej pracy
5,0Student wykonuje polecenia, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami, aktywnie podejmuje pracę w grupie i indywidualnie potrafi efektywnie zorganizować pracę własną i zespołu, jest świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka, wykazuje dużą dbałość o rezultat wykonywanej pracy