Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią III (ochrona środowiska):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią III (ochrona środowiska)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień na poziomie podstawowym z zakresu biologii i fizjografii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student ma wiedzę przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z godzeniem gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska. Jest przygotowany do uczestniczenia w działaniach mających na celu ochronę środowiska oraz do współpracy przy sporządzaniu dokumentów oceniających zasoby i stan środowiska przyrodniczego oraz wpływ inwestowania na środowisko. Student nabywa umiejętności dostrzegania i analizowania zależności między środowiskiem przyrodniczym a zagospodarowaniem terenu oraz dyskutowania, argumentacji i łagodzenia konfliktów. Potrafi korzystać z danych źródłowych, pozyskiwać informacje z baz danych i z literatury, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody planowania ochrony przyrody (plany ochrony i plany zarządzania obszarami chronionymi).4
T-A-2Zagożenia jakości powietrza, wód i gleb, metody poprawy jakości stanu środowiska6
T-A-3Problematyka ochrony przyrody i środowiska w planie zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.5
15
laboratoria
T-L-1Identyfikacja gatunków o różnym stopniu zagrożenia na podstawie czerwonych list i czerwonych ksiąg.6
T-L-2Analiza możliwości ochrony, wybór najskuteczniejszych metod ochrony powierzchniowej.6
T-L-3Obszary konfliktowe i cenne przyrodniczo jako uwarunkowania rozwoju – analiza na przykładach.3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia przyrodnicze i nawiązanie do innych dyscyplin szczegółowych. Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.2
T-W-2Formy ochrony przyrody, ich znaczenie dla lokalnej gospodarki przestrzenią i wpływ na procedury planistyczne. Obszary przyrodniczo cenne. Kryteria typowania gatunków chronionych i zagrożonych. Procedury planistyczne dla obszarów objętych różnymi formami ochrony przyrody.6
T-W-3Zasoby środowiska i jakość jego komponentów – atmosfera, gleby, wody, krajobraz.4
T-W-4Ochrona wód śródlądowych i mokradeł w świetle Ramowej Dyrektywy Wodnej.2
T-W-5Ochrona gatunków i siedlisk. System Natura 2000. Programy rolno-środowiskowe.2
T-W-6Ochrona krajobrazu, konsekwencje fragmentacji ekosystemów, ekologiczne znaczenie wielkości i kształtu ekosystemów, wyspy ekologiczne, bariery i korytarze ekologiczne.2
T-W-7Ocena stanu środowiska biotycznego, wskaźniki różnorodności biologicznej. Rola bioindykacyjna gatunków i zbiorowisk roślinnych. Przyrodnicze skutki introdukcji gatunków inwazyjnych. Biomonitoring.6
T-W-8Czynna ochrona gatunków i siedlisk, restytucja ekosystemów.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2dokończenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3przygotowanie prezentacji na wybrany temat z zakresu tematyki przedmiotu5
A-A-4konsultacje z prowadzącym ćwiczenia4
A-A-5samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych2
31
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-L-3dokończenie projektów10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć10
A-W-4przygotowanie do pisemnego zaliczenia3
A-W-5pisemne zaliczenie2
A-W-6czytanie literatury związanej z przedmiotem13
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C06_W01
Ma wiedzę na temat zakresu przyrodniczych i środowiskowych skutków decyzji przestrzennych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z godzeniem gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska.
GP_1A_W05C-1T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C06_U01
W opracowywaniu zagadnień gospodarki przestrzennej potrafi korzystać z dokumentacji przyrodniczych. Potrafi dokonać oceny stanu komponentów środowiska na podstawie dostarczonych danych.
GP_1A_U02C-1T-A-1M-2, M-3S-3
GP_1A_C06_U02
Potrafi zidentyfikować uwarunkowania środowiskowe związane z obszarami będącymi przedmiotem opracowań planistycznych.
GP_1A_U13C-1T-A-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C06_K01
Rozumie istotne znaczenie zachowania wysokiej jakości koponentów środowiska biotycznego i abiotycznego, ma świadomość zależności między środowiskiem a zagospodarowaniem terenu.
GP_1A_K04C-1T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C06_W01
Ma wiedzę na temat zakresu przyrodniczych i środowiskowych skutków decyzji przestrzennych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z godzeniem gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska.
2,0
3,0Ma podstawowe informacje z zakresu przyrodniczych i środowiskowych skutków decyzji przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C06_U01
W opracowywaniu zagadnień gospodarki przestrzennej potrafi korzystać z dokumentacji przyrodniczych. Potrafi dokonać oceny stanu komponentów środowiska na podstawie dostarczonych danych.
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
GP_1A_C06_U02
Potrafi zidentyfikować uwarunkowania środowiskowe związane z obszarami będącymi przedmiotem opracowań planistycznych.
2,0
3,0Przedstawi w formie sprawozdania pisemnego analizę zagadnień opracowywanych na ćwiczeniach audytoryjnych, słabo, z dużymi brakami i błędami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C06_K01
Rozumie istotne znaczenie zachowania wysokiej jakości koponentów środowiska biotycznego i abiotycznego, ma świadomość zależności między środowiskiem a zagospodarowaniem terenu.
2,0
3,0W podstawowym zakresie rozumie znaczenie zachowania wysokiej jakości komponentów środowiska biotycznego i abiotycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody, Wydaw. UW., Warszawa, 2008
  2. Macias A., Bródka S., Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, PWN, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, LKP, Świebodzin, 2000
  2. Praca zbiorowa, Ocena i wycena zasobów przyrodniczych. Wyd. III., Wydawnictwo SGGW, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody planowania ochrony przyrody (plany ochrony i plany zarządzania obszarami chronionymi).4
T-A-2Zagożenia jakości powietrza, wód i gleb, metody poprawy jakości stanu środowiska6
T-A-3Problematyka ochrony przyrody i środowiska w planie zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.5
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja gatunków o różnym stopniu zagrożenia na podstawie czerwonych list i czerwonych ksiąg.6
T-L-2Analiza możliwości ochrony, wybór najskuteczniejszych metod ochrony powierzchniowej.6
T-L-3Obszary konfliktowe i cenne przyrodniczo jako uwarunkowania rozwoju – analiza na przykładach.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia przyrodnicze i nawiązanie do innych dyscyplin szczegółowych. Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.2
T-W-2Formy ochrony przyrody, ich znaczenie dla lokalnej gospodarki przestrzenią i wpływ na procedury planistyczne. Obszary przyrodniczo cenne. Kryteria typowania gatunków chronionych i zagrożonych. Procedury planistyczne dla obszarów objętych różnymi formami ochrony przyrody.6
T-W-3Zasoby środowiska i jakość jego komponentów – atmosfera, gleby, wody, krajobraz.4
T-W-4Ochrona wód śródlądowych i mokradeł w świetle Ramowej Dyrektywy Wodnej.2
T-W-5Ochrona gatunków i siedlisk. System Natura 2000. Programy rolno-środowiskowe.2
T-W-6Ochrona krajobrazu, konsekwencje fragmentacji ekosystemów, ekologiczne znaczenie wielkości i kształtu ekosystemów, wyspy ekologiczne, bariery i korytarze ekologiczne.2
T-W-7Ocena stanu środowiska biotycznego, wskaźniki różnorodności biologicznej. Rola bioindykacyjna gatunków i zbiorowisk roślinnych. Przyrodnicze skutki introdukcji gatunków inwazyjnych. Biomonitoring.6
T-W-8Czynna ochrona gatunków i siedlisk, restytucja ekosystemów.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2dokończenie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3przygotowanie prezentacji na wybrany temat z zakresu tematyki przedmiotu5
A-A-4konsultacje z prowadzącym ćwiczenia4
A-A-5samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-L-3dokończenie projektów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3samodzielne studiowanie tematyki zajęć10
A-W-4przygotowanie do pisemnego zaliczenia3
A-W-5pisemne zaliczenie2
A-W-6czytanie literatury związanej z przedmiotem13
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C06_W01Ma wiedzę na temat zakresu przyrodniczych i środowiskowych skutków decyzji przestrzennych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z godzeniem gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W05ma wiedzę z zakresu przyrodniczych podstaw gospodarki przestrzennej, zna wpływ uwarunkowań przyrodniczych na procesy rozwoju gospodarczego w układach przestrzennych lokalnych, regionalnych, krajowych, rozumie relacje między biotycznymi i abiotycznymi komponentami środowiska
Cel przedmiotuC-1Student ma wiedzę przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z godzeniem gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska. Jest przygotowany do uczestniczenia w działaniach mających na celu ochronę środowiska oraz do współpracy przy sporządzaniu dokumentów oceniających zasoby i stan środowiska przyrodniczego oraz wpływ inwestowania na środowisko. Student nabywa umiejętności dostrzegania i analizowania zależności między środowiskiem przyrodniczym a zagospodarowaniem terenu oraz dyskutowania, argumentacji i łagodzenia konfliktów. Potrafi korzystać z danych źródłowych, pozyskiwać informacje z baz danych i z literatury, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie.
Treści programoweT-W-8Czynna ochrona gatunków i siedlisk, restytucja ekosystemów.
T-W-5Ochrona gatunków i siedlisk. System Natura 2000. Programy rolno-środowiskowe.
T-W-2Formy ochrony przyrody, ich znaczenie dla lokalnej gospodarki przestrzenią i wpływ na procedury planistyczne. Obszary przyrodniczo cenne. Kryteria typowania gatunków chronionych i zagrożonych. Procedury planistyczne dla obszarów objętych różnymi formami ochrony przyrody.
T-W-1Podstawowe pojęcia przyrodnicze i nawiązanie do innych dyscyplin szczegółowych. Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.
T-W-4Ochrona wód śródlądowych i mokradeł w świetle Ramowej Dyrektywy Wodnej.
T-W-6Ochrona krajobrazu, konsekwencje fragmentacji ekosystemów, ekologiczne znaczenie wielkości i kształtu ekosystemów, wyspy ekologiczne, bariery i korytarze ekologiczne.
T-W-7Ocena stanu środowiska biotycznego, wskaźniki różnorodności biologicznej. Rola bioindykacyjna gatunków i zbiorowisk roślinnych. Przyrodnicze skutki introdukcji gatunków inwazyjnych. Biomonitoring.
T-W-3Zasoby środowiska i jakość jego komponentów – atmosfera, gleby, wody, krajobraz.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawowe informacje z zakresu przyrodniczych i środowiskowych skutków decyzji przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C06_U01W opracowywaniu zagadnień gospodarki przestrzennej potrafi korzystać z dokumentacji przyrodniczych. Potrafi dokonać oceny stanu komponentów środowiska na podstawie dostarczonych danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym w zakresie GP
Cel przedmiotuC-1Student ma wiedzę przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z godzeniem gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska. Jest przygotowany do uczestniczenia w działaniach mających na celu ochronę środowiska oraz do współpracy przy sporządzaniu dokumentów oceniających zasoby i stan środowiska przyrodniczego oraz wpływ inwestowania na środowisko. Student nabywa umiejętności dostrzegania i analizowania zależności między środowiskiem przyrodniczym a zagospodarowaniem terenu oraz dyskutowania, argumentacji i łagodzenia konfliktów. Potrafi korzystać z danych źródłowych, pozyskiwać informacje z baz danych i z literatury, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie.
Treści programoweT-A-1Metody planowania ochrony przyrody (plany ochrony i plany zarządzania obszarami chronionymi).
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C06_U02Potrafi zidentyfikować uwarunkowania środowiskowe związane z obszarami będącymi przedmiotem opracowań planistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U13analizuje uwarunkowania środowiskowe przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej
Cel przedmiotuC-1Student ma wiedzę przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z godzeniem gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska. Jest przygotowany do uczestniczenia w działaniach mających na celu ochronę środowiska oraz do współpracy przy sporządzaniu dokumentów oceniających zasoby i stan środowiska przyrodniczego oraz wpływ inwestowania na środowisko. Student nabywa umiejętności dostrzegania i analizowania zależności między środowiskiem przyrodniczym a zagospodarowaniem terenu oraz dyskutowania, argumentacji i łagodzenia konfliktów. Potrafi korzystać z danych źródłowych, pozyskiwać informacje z baz danych i z literatury, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie.
Treści programoweT-A-1Metody planowania ochrony przyrody (plany ochrony i plany zarządzania obszarami chronionymi).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawi w formie sprawozdania pisemnego analizę zagadnień opracowywanych na ćwiczeniach audytoryjnych, słabo, z dużymi brakami i błędami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C06_K01Rozumie istotne znaczenie zachowania wysokiej jakości koponentów środowiska biotycznego i abiotycznego, ma świadomość zależności między środowiskiem a zagospodarowaniem terenu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student ma wiedzę przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z godzeniem gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska. Jest przygotowany do uczestniczenia w działaniach mających na celu ochronę środowiska oraz do współpracy przy sporządzaniu dokumentów oceniających zasoby i stan środowiska przyrodniczego oraz wpływ inwestowania na środowisko. Student nabywa umiejętności dostrzegania i analizowania zależności między środowiskiem przyrodniczym a zagospodarowaniem terenu oraz dyskutowania, argumentacji i łagodzenia konfliktów. Potrafi korzystać z danych źródłowych, pozyskiwać informacje z baz danych i z literatury, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie.
Treści programoweT-W-8Czynna ochrona gatunków i siedlisk, restytucja ekosystemów.
T-W-5Ochrona gatunków i siedlisk. System Natura 2000. Programy rolno-środowiskowe.
T-W-2Formy ochrony przyrody, ich znaczenie dla lokalnej gospodarki przestrzenią i wpływ na procedury planistyczne. Obszary przyrodniczo cenne. Kryteria typowania gatunków chronionych i zagrożonych. Procedury planistyczne dla obszarów objętych różnymi formami ochrony przyrody.
T-W-1Podstawowe pojęcia przyrodnicze i nawiązanie do innych dyscyplin szczegółowych. Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce.
T-W-4Ochrona wód śródlądowych i mokradeł w świetle Ramowej Dyrektywy Wodnej.
T-W-6Ochrona krajobrazu, konsekwencje fragmentacji ekosystemów, ekologiczne znaczenie wielkości i kształtu ekosystemów, wyspy ekologiczne, bariery i korytarze ekologiczne.
T-W-7Ocena stanu środowiska biotycznego, wskaźniki różnorodności biologicznej. Rola bioindykacyjna gatunków i zbiorowisk roślinnych. Przyrodnicze skutki introdukcji gatunków inwazyjnych. Biomonitoring.
T-W-3Zasoby środowiska i jakość jego komponentów – atmosfera, gleby, wody, krajobraz.
T-A-1Metody planowania ochrony przyrody (plany ochrony i plany zarządzania obszarami chronionymi).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W podstawowym zakresie rozumie znaczenie zachowania wysokiej jakości komponentów środowiska biotycznego i abiotycznego
3,5
4,0
4,5
5,0