Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne II (miejscowe):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie przestrzenne II (miejscowe) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotu podstawy gospodarki przestrzennej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. |
C-2 | Nabycie umiejętności wdrażania założeń planistycznych korzystając z narzędzia jakim jest MPZP. |
C-3 | Rozumienie złożoności i współzależności procesów urbanistycznych i planistycznych w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Metodyka opracowania zadania planistycznego. Zakres i etapy pracy. | 2 |
T-P-2 | Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim. | 14 |
T-P-3 | Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym. | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy i struktura miasta. Specyfika i elementy krajobrazu miejskiego. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Tożsamość miasta. | 6 |
T-W-2 | Uwarunkowania i zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych w mieście, kompozycja urbanistyczna, zasady wymiarowania przestrzeni otwartych, formy i gabaryty zabudowy, parametry urbanistyczne, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów. | 8 |
T-W-3 | Zasady równoważenia środowiska miejskiego. Transport w mieście. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach. | 4 |
T-W-4 | Struktura planowania przestrzennego w gminie. Funkcje i relacje dokumentów planistycznych. Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna. | 8 |
T-W-5 | Zapis planistyczny. Język i rysunek miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Rola i znaczenie planów miejscowych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca studialno-projektowa na zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Studia terenu, analizy dokumentów planistycznych, materiałów i opracowań źródłowych realizowane poza zajęciami . | 15 |
A-P-3 | Praca projektowa w ramach ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego realizowana poza zajęciami. | 45 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna (burza mózgów) |
M-4 | ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
S-3 | Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny zaawansowania prac projektowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C15_W02 Student ma wiedzę na temat zasad planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz zna główne koncepcje planowania miast. | GP_1A_W12, GP_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-P-3, T-P-2 | M-4, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C15_U02 Student potrafi analizować, waloryzować i planować złożone środowisko przestrzenne, rozumiejąc zależności zachodzące pomiędzy jego poszczególnymi komponentami, a użytkownikami. | GP_1A_U04, GP_1A_U19 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-4, M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C15_K01 Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym. | GP_1A_K08 | — | — | C-3 | T-P-2, T-P-3 | M-4, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C15_W02 Student ma wiedzę na temat zasad planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz zna główne koncepcje planowania miast. | 2,0 | Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast. |
3,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast. | |
3,5 | Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast. | |
4,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | |
4,5 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | |
5,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C15_U02 Student potrafi analizować, waloryzować i planować złożone środowisko przestrzenne, rozumiejąc zależności zachodzące pomiędzy jego poszczególnymi komponentami, a użytkownikami. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić analizy i waloryzacji urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej, ani jej planistycznie zaprojektować. |
3,0 | Student dokonuje inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są licznymi błędami. | |
3,5 | Student dokonuje poprawnej inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są błędami. | |
4,0 | Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, a analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej są poprawne, rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe. | |
4,5 | Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych. | |
5,0 | Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne twórczo wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C15_K01 Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym. | 2,0 | Student nie potrafi kratywnie działać i współpracować w zespole projektowym. |
3,0 | Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą. | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym. | |
4,0 | Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym. | |
4,5 | Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role. | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role. |
Literatura podstawowa
- J. M. Chmielewski, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Lewicki P. i in., Elementy analizy urbanistycznej, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
- Kwaśniak P., Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa, 2009
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27.03.2003 r., DzU nr 80, poz.717, 2011
- Ziobrowski Z., Vademecum gospodarki przestrzennej, Instytut rozwoju miast, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, 2004
- Niewiadomski Z., Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, C. H. Beck, Warszawa, 2011
- Hauser R., Niewiadomski Z., Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz z odniesieniami do ustaw o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa., C.H.Beck, Warszawa, 2011
- Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź, 2008
- Mironowicz I., Technika zapisu planistycznego., Instytut rozwoju miast, Kraków, 2005
- Ossowicz T., Metoda ustalania kolejności przedsiewzięć polityki przestrzennej miasta wielkiego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003