Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne II (miejscowe):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przestrzenne II (miejscowe)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
projektyP6 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotu podstawy gospodarki przestrzennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
C-2Nabycie umiejętności wdrażania założeń planistycznych korzystając z narzędzia jakim jest MPZP.
C-3Rozumienie złożoności i współzależności procesów urbanistycznych i planistycznych w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Metodyka opracowania zadania planistycznego. Zakres i etapy pracy.2
T-P-2Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim.14
T-P-3Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym.14
30
wykłady
T-W-1Cechy i struktura miasta. Specyfika i elementy krajobrazu miejskiego. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Tożsamość miasta.6
T-W-2Uwarunkowania i zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych w mieście, kompozycja urbanistyczna, zasady wymiarowania przestrzeni otwartych, formy i gabaryty zabudowy, parametry urbanistyczne, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.8
T-W-3Zasady równoważenia środowiska miejskiego. Transport w mieście. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.4
T-W-4Struktura planowania przestrzennego w gminie. Funkcje i relacje dokumentów planistycznych. Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna.8
T-W-5Zapis planistyczny. Język i rysunek miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Rola i znaczenie planów miejscowych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Praca studialno-projektowa na zajęciach.30
A-P-2Studia terenu, analizy dokumentów planistycznych, materiałów i opracowań źródłowych realizowane poza zajęciami .15
A-P-3Praca projektowa w ramach ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego realizowana poza zajęciami.45
90
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt semestralny.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-3Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny zaawansowania prac projektowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C15_W02
Student ma wiedzę na temat zasad planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz zna główne koncepcje planowania miast.
GP_1A_W12, GP_1A_W16C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-P-3, T-P-2M-4, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C15_U02
Student potrafi analizować, waloryzować i planować złożone środowisko przestrzenne, rozumiejąc zależności zachodzące pomiędzy jego poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
GP_1A_U04, GP_1A_U19C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-4, M-3, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C15_K01
Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
GP_1A_K08C-3T-P-2, T-P-3M-4, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C15_W02
Student ma wiedzę na temat zasad planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz zna główne koncepcje planowania miast.
2,0Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast.
3,0Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast.
3,5Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast.
4,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
4,5Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
5,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C15_U02
Student potrafi analizować, waloryzować i planować złożone środowisko przestrzenne, rozumiejąc zależności zachodzące pomiędzy jego poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy i waloryzacji urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej, ani jej planistycznie zaprojektować.
3,0Student dokonuje inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są licznymi błędami.
3,5Student dokonuje poprawnej inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są błędami.
4,0Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, a analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej są poprawne, rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe.
4,5Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych.
5,0Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne twórczo wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C15_K01
Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
2,0Student nie potrafi kratywnie działać i współpracować w zespole projektowym.
3,0Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą.
3,5Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym.
4,0Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym.
4,5Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role.
5,0Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role.

Literatura podstawowa

  1. J. M. Chmielewski, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  2. Lewicki P. i in., Elementy analizy urbanistycznej, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
  3. Kwaśniak P., Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa, 2009
  4. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27.03.2003 r., DzU nr 80, poz.717, 2011
  5. Ziobrowski Z., Vademecum gospodarki przestrzennej, Instytut rozwoju miast, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, 2004
  2. Niewiadomski Z., Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, C. H. Beck, Warszawa, 2011
  3. Hauser R., Niewiadomski Z., Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz z odniesieniami do ustaw o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa., C.H.Beck, Warszawa, 2011
  4. Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź, 2008
  5. Mironowicz I., Technika zapisu planistycznego., Instytut rozwoju miast, Kraków, 2005
  6. Ossowicz T., Metoda ustalania kolejności przedsiewzięć polityki przestrzennej miasta wielkiego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metodyka opracowania zadania planistycznego. Zakres i etapy pracy.2
T-P-2Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim.14
T-P-3Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym.14
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy i struktura miasta. Specyfika i elementy krajobrazu miejskiego. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Tożsamość miasta.6
T-W-2Uwarunkowania i zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych w mieście, kompozycja urbanistyczna, zasady wymiarowania przestrzeni otwartych, formy i gabaryty zabudowy, parametry urbanistyczne, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.8
T-W-3Zasady równoważenia środowiska miejskiego. Transport w mieście. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.4
T-W-4Struktura planowania przestrzennego w gminie. Funkcje i relacje dokumentów planistycznych. Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna.8
T-W-5Zapis planistyczny. Język i rysunek miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Rola i znaczenie planów miejscowych.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Praca studialno-projektowa na zajęciach.30
A-P-2Studia terenu, analizy dokumentów planistycznych, materiałów i opracowań źródłowych realizowane poza zajęciami .15
A-P-3Praca projektowa w ramach ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego realizowana poza zajęciami.45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C15_W02Student ma wiedzę na temat zasad planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz zna główne koncepcje planowania miast.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W12ma wiedzę na temat zasad kształtowania zespołów urbanistycznych, zna oraz identyfikuje uwarunkowania i czynniki, które mają wpływ na kształtowanie postaci miasta i wsi
GP_1A_W16zna procedury związane z procesem planistycznym, w tym realizacją planów miejscowych i zna ich powiązania z innymi dyscyplinami nauki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Treści programoweT-W-2Uwarunkowania i zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych w mieście, kompozycja urbanistyczna, zasady wymiarowania przestrzeni otwartych, formy i gabaryty zabudowy, parametry urbanistyczne, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.
T-W-1Cechy i struktura miasta. Specyfika i elementy krajobrazu miejskiego. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Tożsamość miasta.
T-W-3Zasady równoważenia środowiska miejskiego. Transport w mieście. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach.
T-P-3Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym.
T-P-2Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia projektowe
M-3dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-1Ocena podsumowująca: Projekt semestralny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast.
3,0Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast.
3,5Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast.
4,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
4,5Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
5,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C15_U02Student potrafi analizować, waloryzować i planować złożone środowisko przestrzenne, rozumiejąc zależności zachodzące pomiędzy jego poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U04posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych i gospodarczych
GP_1A_U19wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wdrażania założeń planistycznych korzystając z narzędzia jakim jest MPZP.
Treści programoweT-P-1Metodyka opracowania zadania planistycznego. Zakres i etapy pracy.
T-P-2Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim.
T-P-3Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia projektowe
M-3dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny zaawansowania prac projektowych.
S-1Ocena podsumowująca: Projekt semestralny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy i waloryzacji urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej, ani jej planistycznie zaprojektować.
3,0Student dokonuje inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są licznymi błędami.
3,5Student dokonuje poprawnej inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są błędami.
4,0Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, a analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej są poprawne, rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe.
4,5Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych.
5,0Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne twórczo wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C15_K01Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K08jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-3Rozumienie złożoności i współzależności procesów urbanistycznych i planistycznych w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym.
Treści programoweT-P-2Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim.
T-P-3Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia projektowe
M-3dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt semestralny.
S-3Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny zaawansowania prac projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kratywnie działać i współpracować w zespole projektowym.
3,0Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą.
3,5Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym.
4,0Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym.
4,5Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role.
5,0Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role.