Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Historia urbanistyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia urbanistyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu historii powstawania miast w Europie i w Polsce od starożytności do XX w. Zrozumienie procesów rozwoju form i koncepcji urbanistycznych. |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności wykonywania szkiców graficznych przedstawiających plany wybranych struktur i założeń urbanistycznych oraz odczytywania graficznego zapisu przestrzeni miejskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu urbanistyki. Literatura przedmiotu. | 2 |
T-W-2 | Osadnictwo w epokach prehistorycznych. | 1 |
T-W-3 | Urbanistyka antycznej Gracji. | 2 |
T-W-4 | Urbanistyka starożytnych Rzymian. | 3 |
T-W-5 | Osady i miasta okresu średniowieczna w Europie zachodniej oraz w Polsce | 3 |
T-W-6 | Urbanistyka okresu renesansu. Plany miast idealnych i realizacje. | 4 |
T-W-7 | Urbanistyka epoki baroku w Europie. | 3 |
T-W-8 | Urbanistyka monarchii europejskich k. XVIII- XIX w. | 2 |
T-W-9 | Urbanistyka w dobie rewolucji przemysłowej. | 2 |
T-W-10 | Urbanistyka przełomu XIX i XX w. - nowe idee w kształtowaniu miast. | 3 |
T-W-11 | Urbanistyka w okresie międzywojennym - teoria i praktyka. | 2 |
T-W-12 | Urbanistyka totalitaryzmu. Idee miast socjalistycznych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusjach dydaktycznych | 30 |
A-W-2 | praca samodzielna studenta: studiowanie wskazanych tekstów, przygotowywanie się do zajęć | 5 |
A-W-3 | praca samodzielna studenta: wykonanie szkicownika | 15 |
A-W-4 | praca samodzielna studenta: przygotowanie się do egzaminu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Metody problemowe: wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – przygotowanie przez studenta szkicownika |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie szkicownika wykonanego przez studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B04_W01 Zna dawne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu układów urbanistycznych i ruralistycznych, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i polityczne. | GP_1A_W09, GP_1A_W12 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B04_U01 Rozpoznaje w stopniu podstawowym charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. | GP_1A_U14 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-3 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B04_K01 Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni. | GP_1A_K08 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
GP_1A_B04_K02 Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca. | GP_1A_K09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B04_W01 Zna dawne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu układów urbanistycznych i ruralistycznych, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i polityczne. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, nie potrafi wskazać przykładów. Nie potrafi wymienić podstawowych czynników warunkujących kształtowanie miast. |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje pojedyncze przykłady. Potrafi wymienić podstawowe czynniki warunkujące kształtowanie miast. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje podstawowe przykłady. Potrafi wymienić i ogólnie scharakteryzować podstawowe czynniki warunkujące kształtowanie miast. Stosuje niektóre pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu. | |
4,0 | Student posiada szerszą wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje ważniejsze przykłady. Potrafi wymienić i szerzej scharakteryzować podstawowe czynniki warunkujące kształtowanie miast. Ogólnie rozumie, definiuje i prawidłowo stosuje ważniejsze pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu. | |
4,5 | Student posiada szerszą wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje liczne przykłady. Potrafi z łatwością wymienić i szerzej scharakteryzować czynniki warunkujące kształtowanie miast. Rozumie, definiuje i prawidłowo stosuje ważniejsze pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu. | |
5,0 | Student posiada szerszą wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje liczne przykłady. Zestawia, porównuje i ocenia różnego typu układy i zespoły urbanistyczne oraz idee kształtowania miast zaistniałe w historii. Potrafi z łatwością wymienić i szerzej scharakteryzować czynniki warunkujące kształtowanie miast. Rozumie, definiuje i prawidłowo stosuje pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B04_U01 Rozpoznaje w stopniu podstawowym charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać podstawowych charakterystycznych dla poszczególnych okresów historycznych układów urbanistycznych i ruralistycznych. Nie potrafi poprawnie wykonać nawet uproszczonych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych ani ich scharakteryzować. |
3,0 | Student rozpoznaje w stopniu podstawowym podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi poprawnie wykonać pojedyncze bardzo uproszczone szkice różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych. | |
3,5 | Student rozpoznaje w stopniu podstawowym podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie pojedyncze proste szkice różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz pokrótce je scharakteryzować. | |
4,0 | Student dobrze rozpoznaje podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie większą liczbę prostych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz szerzej je scharakteryzować. Potrafi je analizować i porównywać, stosując prawidłowo pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu. | |
4,5 | Student dobrze rozpoznaje podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie większą liczbę starannych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz szerzej je scharakteryzować. Potrafi je analizować, porównywać i oceniać, stosując prawidłowo pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu. | |
5,0 | Student z łatwością rozpoznaje podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie większą liczbę starannych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz szerzej je scharakteryzować. Potrafi je analizować, porównywać, oceniać i wyciągać trafne wnioski, stosując prawidłowo pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B04_K01 Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni. | 2,0 | Student wykazuje elementarną zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni. |
3,0 | Student wykazuje elementarną zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni. | |
3,5 | Student wykazuje dostateczną zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni. | |
4,0 | Student wykazuje stosunkowo dużą zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni. | |
4,5 | Student wykazuje dużą zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni. | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dużą zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni. | |
GP_1A_B04_K02 Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca. | 2,0 | Student nie ma świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca. |
3,0 | Student wykazuje elementarną świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca. | |
3,5 | Student wykazuje średnią świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca. | |
4,0 | Student wykazuje w miarę dużą świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca. | |
4,5 | Student wykazuje wysoką świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca. | |
5,0 | Student ma ugruntowaną świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca. |
Literatura podstawowa
- Słodczyk Janusz, Historia planowania i budowy miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2012
- Wróbel Tadeusz, Zarys historii budowy miast, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, 1971
- Ostrowski Wacław, Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2001
- Chmielewski Jan, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008
- Tołwiński Tadeusz, Urbanistyka. t. I-III, PWN, Warszawa, 1952
- Benevolo Leonardo, Miasto w dziejach Europy, Krąg, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Giedion Sigfried, Przestrzeń, czas, architektura: narodziny nowej tradycji, PWN, Warszawa, 1968
- Czarnecki Witold, Podstawy urbanistyki i architektury. Cz. 1 Urbanistyka, Akademia Techniczno-Rolnicza, Bydgoszcz, 1981
- Koch Wilfried, Style w architekturze, Świat Książki, Warszawa, 2017, (nowe, uzupełnione wydanie)
- Szymańska Daniela, Urbanizacja na świecie, PWN, Warszawa, 2007
- Paszkowski Zbigniew, Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2011