Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie przestrzeni prospołecznych w mieście:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie przestrzeni prospołecznych w mieście
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu zasad kształtowania przestrzeni prospołecznych oraz znaczenia oraz wpływu rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
C-2Rozwinięcie umiejętności wieloaspektowej oceny wnętrz w przestrzeni publicznej oraz umiejętności wskazywania właściwych prospołecznych zmian i kierunków działań poprawiających jakość oraz funkcjonalność przestrzeni publicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt semestralny - analizy i ocena wybranego wnętrza w przestrzeni publicznej miasta, propozycje zmian w zakresie programu funkcjonalnego, poprawy komfortu i zwiększenia atrakcyjności użytkowania.15
15
wykłady
T-W-1Rodzaje przestrzeni publicznej. Pojęcie przestrzeni prospołecznej i odspołecznej. Problemy związane z projektowaniem przestrzeni publicznych.2
T-W-2Atrakcyjność i komfort użytkowania przestrzeni miejskich. Jakość i dostępność przestrzeni publicznych. Zasady komponowania i urządzenia przestrzeni prospołecznych.2
T-W-3Poczucie bezpieczeństwa a użytkowanie przestrzeni publicznych.2
T-W-4Kształtowanie sfery znaczeniowej przestrzeni - znaki i symbole.2
T-W-5Potrzeby użytkowników. Miejska przestrzeń czasu wolnego.2
T-W-6Kierunki estetyzacji przestrzeni publicznej.2
T-W-7Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca studenta nad przygotowaniem projektu semestralnego30
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranych problemów kształtowania przestrzeni prospołecznych w mieście15
A-W-3Samodzielne przygotowywanie się studenta do zaliczenia.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy - prezentacje
M-2Konsultacje i pomoc nauczyciela przy realizacji projektu semestralnego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - ocena z prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena projektu semestralnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD2_W01
Zna zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
GP_1A_W02, GP_1A_W06C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD2_U01
Potrafi wielowymiarowo ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej oraz zaproponować kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność.
GP_1A_U11, GP_1A_U05C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD2_K01
Ma świadomość zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz znaczenia przestrzeni publicznych dla społeczności lokalnej
GP_1A_K08, GP_1A_K03C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD2_W01
Zna zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
2,0
3,0Student poprawnie charakteryzuje podstawowe zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie podstawowe znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD2_U01
Potrafi wielowymiarowo ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej oraz zaproponować kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poprawnie potrafi ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej uwzględniając najważniejsze kryteria oraz zaproponować podstawowe kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD2_K01
Ma świadomość zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz znaczenia przestrzeni publicznych dla społeczności lokalnej
2,0
3,0Student ma świadomość podstawowych zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz ogólnie orientuje się jakie znaczenia ma przestrzeń publiczna dla lokalnej wspólnoty
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gehl J., Miasta dla ludzi, RAM, Kraków, 2014
  2. Gehl J., Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, Kraków, 2009
  3. Jak przetworzy Miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych Project for Public Spaces, Wydanie polskie – Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Madurowicz M. (red.), Kształtowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2014
  2. Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (red.), Problemami kształtowania przestrzeni publicznych, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk, 2010
  3. Pluta K., Przestrzenie publiczne miast europejskich. Projektowanie urbanistyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2014
  4. Wehle-Strzelecka, Stanisława - Red., Współczesne miasto jako środowisko życia człowieka zintegrowane z przyrodą, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2015
  5. Śliwa Magdalena - Red., Problemy i wyzwania w zagospodarowaniu przestrzennym terenów nadrzecznych miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2014
  6. Moughtin Cliff, Urban design : street and square, Butterworth Architecture, Oxford, 1992

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt semestralny - analizy i ocena wybranego wnętrza w przestrzeni publicznej miasta, propozycje zmian w zakresie programu funkcjonalnego, poprawy komfortu i zwiększenia atrakcyjności użytkowania.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje przestrzeni publicznej. Pojęcie przestrzeni prospołecznej i odspołecznej. Problemy związane z projektowaniem przestrzeni publicznych.2
T-W-2Atrakcyjność i komfort użytkowania przestrzeni miejskich. Jakość i dostępność przestrzeni publicznych. Zasady komponowania i urządzenia przestrzeni prospołecznych.2
T-W-3Poczucie bezpieczeństwa a użytkowanie przestrzeni publicznych.2
T-W-4Kształtowanie sfery znaczeniowej przestrzeni - znaki i symbole.2
T-W-5Potrzeby użytkowników. Miejska przestrzeń czasu wolnego.2
T-W-6Kierunki estetyzacji przestrzeni publicznej.2
T-W-7Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca studenta nad przygotowaniem projektu semestralnego30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranych problemów kształtowania przestrzeni prospołecznych w mieście15
A-W-3Samodzielne przygotowywanie się studenta do zaliczenia.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OD2_W01Zna zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
GP_1A_W06posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu zasad kształtowania przestrzeni prospołecznych oraz znaczenia oraz wpływu rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
Treści programoweT-W-3Poczucie bezpieczeństwa a użytkowanie przestrzeni publicznych.
T-W-1Rodzaje przestrzeni publicznej. Pojęcie przestrzeni prospołecznej i odspołecznej. Problemy związane z projektowaniem przestrzeni publicznych.
T-W-2Atrakcyjność i komfort użytkowania przestrzeni miejskich. Jakość i dostępność przestrzeni publicznych. Zasady komponowania i urządzenia przestrzeni prospołecznych.
T-W-4Kształtowanie sfery znaczeniowej przestrzeni - znaki i symbole.
T-W-5Potrzeby użytkowników. Miejska przestrzeń czasu wolnego.
T-W-6Kierunki estetyzacji przestrzeni publicznej.
T-W-7Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy - prezentacje
M-2Konsultacje i pomoc nauczyciela przy realizacji projektu semestralnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - ocena z prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena projektu semestralnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie charakteryzuje podstawowe zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie podstawowe znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OD2_U01Potrafi wielowymiarowo ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej oraz zaproponować kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U11pozyskuje informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, w tym wszechstronne dane o terenie
GP_1A_U05stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności wieloaspektowej oceny wnętrz w przestrzeni publicznej oraz umiejętności wskazywania właściwych prospołecznych zmian i kierunków działań poprawiających jakość oraz funkcjonalność przestrzeni publicznej.
Treści programoweT-W-3Poczucie bezpieczeństwa a użytkowanie przestrzeni publicznych.
T-W-1Rodzaje przestrzeni publicznej. Pojęcie przestrzeni prospołecznej i odspołecznej. Problemy związane z projektowaniem przestrzeni publicznych.
T-W-2Atrakcyjność i komfort użytkowania przestrzeni miejskich. Jakość i dostępność przestrzeni publicznych. Zasady komponowania i urządzenia przestrzeni prospołecznych.
T-W-4Kształtowanie sfery znaczeniowej przestrzeni - znaki i symbole.
T-W-5Potrzeby użytkowników. Miejska przestrzeń czasu wolnego.
T-W-6Kierunki estetyzacji przestrzeni publicznej.
T-W-7Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych.
T-P-1Projekt semestralny - analizy i ocena wybranego wnętrza w przestrzeni publicznej miasta, propozycje zmian w zakresie programu funkcjonalnego, poprawy komfortu i zwiększenia atrakcyjności użytkowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy - prezentacje
M-2Konsultacje i pomoc nauczyciela przy realizacji projektu semestralnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poprawnie potrafi ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej uwzględniając najważniejsze kryteria oraz zaproponować podstawowe kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OD2_K01Ma świadomość zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz znaczenia przestrzeni publicznych dla społeczności lokalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K08jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
GP_1A_K03wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu zasad kształtowania przestrzeni prospołecznych oraz znaczenia oraz wpływu rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania.
Treści programoweT-W-3Poczucie bezpieczeństwa a użytkowanie przestrzeni publicznych.
T-W-1Rodzaje przestrzeni publicznej. Pojęcie przestrzeni prospołecznej i odspołecznej. Problemy związane z projektowaniem przestrzeni publicznych.
T-W-2Atrakcyjność i komfort użytkowania przestrzeni miejskich. Jakość i dostępność przestrzeni publicznych. Zasady komponowania i urządzenia przestrzeni prospołecznych.
T-W-4Kształtowanie sfery znaczeniowej przestrzeni - znaki i symbole.
T-W-5Potrzeby użytkowników. Miejska przestrzeń czasu wolnego.
T-W-6Kierunki estetyzacji przestrzeni publicznej.
T-W-7Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych.
T-P-1Projekt semestralny - analizy i ocena wybranego wnętrza w przestrzeni publicznej miasta, propozycje zmian w zakresie programu funkcjonalnego, poprawy komfortu i zwiększenia atrakcyjności użytkowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy - prezentacje
M-2Konsultacje i pomoc nauczyciela przy realizacji projektu semestralnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - ocena z prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena projektu semestralnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość podstawowych zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz ogólnie orientuje się jakie znaczenia ma przestrzeń publiczna dla lokalnej wspólnoty
3,5
4,0
4,5
5,0