Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Konsultacje społeczne i negocjacje:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konsultacje społeczne i negocjacje
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Pomocne w realizacji zajęć jest posiadanie umiejętności interpersonalnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z rolami poszczególnych podmiotów w procesie stanowienia prawa.
C-2Wykształcenie umiejętnosci postrzegania ryzyka wystąpienia konfliktu społecznego i planowania działań konsultacyjnych i negocjacyjnych w procesie stanowienia prawa, wydawania decyzji i realizacji przedsięwzięć.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Planowanie konsultacji społecznych dla wybranego dokumentu lub przedsięwzięcia15
15
wykłady
T-W-1Dialog społeczny: podmioty, narzędzia i cele.8
T-W-2Sytuacje problemowe i konfliktowe w procesie stanowienia dokumentów planistycznych i decyzji inwestycyjnych, przyczyny i sposoby rozwiązywania problemów.7
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie poszczególnych elementów projektu realizowanego w ramach ćwiczeń30
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Czytanie zaleconej literatury.30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków
M-3projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena poszczególnych elementów projektu
S-3Ocena podsumowująca: test wiedzy z zakresu treści wykładowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OE3_W01
ma wiedzę na temat zasad zapewnienia udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych
GP_1A_W02C-1T-W-2, T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OE3_U01
potrafi dostrzegać, analizować i oceniać zjawiska społeczne towarzyszące procesom stanowienia prawa i dobierać narzędzia z zakresu komunikacji społecznej i negocjacji w celu rozwiązania problemów i ewentualnych konfliktów
GP_1A_U04, GP_1A_U21C-2T-W-2, T-A-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OE3_K01
prawidłowo identyfikuje potrzeby zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych, ogranizując udział społeczeństwa w w sposób twórczy i przedsiębiorczy
GP_1A_K07, GP_1A_K11C-2T-A-1M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OE3_W01
ma wiedzę na temat zasad zapewnienia udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych
2,0student nie ma wystarczającego zasobu wiedzy na temat zasad zapewnienia udziału społeczeńswa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych
3,0student ma podstawowy zasób wiedzy na temat zasad zapewniania udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych; potrafi wymienić dwa sposoby zapewnienia udziału społeczeństwa
3,5student ma podstawowy zasób wiedzy na temat zasad zapewniania udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych, potrafi wymienić i scharakteryzować dwa sposoby zapewnienia udziału społeczeństwa
4,0student ma wiedzę na temat zasad zapewnienia udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych; potrafi wymienić więcej niż trzy sposoby zapewnienia udziału społeczeństwa i odpowiednio je scharakteryzować
4,5student ma wiedzę na temat zasad zapewnienia udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych, potrafi wymienić instrumenty udziału społeczeństwa, scharakteryzować je i opatrzyć odpowiednimi przykładami
5,0student biegle i swobodnie porusza się w zakresie problematyki udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych, zarówno na poziomie teoretycznym jak i praktycznym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OE3_U01
potrafi dostrzegać, analizować i oceniać zjawiska społeczne towarzyszące procesom stanowienia prawa i dobierać narzędzia z zakresu komunikacji społecznej i negocjacji w celu rozwiązania problemów i ewentualnych konfliktów
2,0student nie potrafi dostrzegać, analizować i oceniać zjawisk społecznych towarzyszących procesom stanowienia prawa i nie potrafi ich wiązać z ewentualnymi sytuacjami konfliktowymi
3,0student w postawowym zakresie i przy pomocy nauczyciela dostrzega, analizuje i ocenia więcej niż dwa zjawiska społeczne, które mogą towarzyszyć procesom stanowienia prawa ale nie potrafi ich wiązać z ewentualnymi sytuacjami konfliktowymi i sposobami ich rozwiązywania
3,5student w podstawowym zakresie i przy pomocy nauczyciela dostrzega, analizuje i ocenia więcej niż dwa zjawiska społeczne, które mogą towarzyszyć procesom stanowienia prawa wiążąc je z ewentualnymi konfliktami społecznymi i mozliwymi sposobami ich rozwiązania
4,0strudent samodzielnie w podstawowym zakresie dostrzega, analizuje i ocenia więcej niż dwa zjawiska społeczne towarzyszące procesom stanowienia prawa i wiąże je z ewentualnymi sytuacjami konfliktowymi wraz ze wskazaniem sposobów ich rozwiązywania
4,5student samodzielnie dostrzega, analizuje i ocenia charakterystyczne dla procesu stanowienia prawa ewentualne sytuacje problemowe i konfliktowe i samodzielnie potrafi wsazać mozliwe sposoby ich rozwiązywania
5,0student swobodnie porusza się w problematyce ewentualnych sytuacji konfliktowych i sposobów ich rozwiązywania towarzyszących procesowi stanowienia prawa

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OE3_K01
prawidłowo identyfikuje potrzeby zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych, ogranizując udział społeczeństwa w w sposób twórczy i przedsiębiorczy
2,0Student nie identyfikuje potrzeby zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumantów planistycznych i nie potrafi go zorganizować
3,0student identyfikuje potrzebę zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych ale potrafi go zorganizować tylko przy pomocy nauczyciela
3,5student identyfikuje potrzebę zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych i w podstawowym zakresie potrafi go samodzielnie zaplanować i zorganizować
4,0student identyfikuje potrzebę zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych i potrafi samodzielnie go zaplanować i zorganizować
4,5student identyfikuje potrzebę zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych i potrafi go twórczo zaplanować oraz zrealizować
5,0student identyfikuje potrzebę zaangazowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych, planuje go w spoób twórczy i tralizuje w sposób przedsiębiorczy

Literatura podstawowa

  1. Słaboń A., Konflikt społeczny i negocjacje, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, 2008
  2. praca zbiorowa, Zanim wybuchnie konflikt. Idea i metody partycypacji społecznej w ochronie krajobrazu i kształtowaniu przestrzeni., Pracownia Podstaw Kulturowych Architektury Krajobrazu Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Planowanie konsultacji społecznych dla wybranego dokumentu lub przedsięwzięcia15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dialog społeczny: podmioty, narzędzia i cele.8
T-W-2Sytuacje problemowe i konfliktowe w procesie stanowienia dokumentów planistycznych i decyzji inwestycyjnych, przyczyny i sposoby rozwiązywania problemów.7
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie poszczególnych elementów projektu realizowanego w ramach ćwiczeń30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Czytanie zaleconej literatury.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OE3_W01ma wiedzę na temat zasad zapewnienia udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rolami poszczególnych podmiotów w procesie stanowienia prawa.
Treści programoweT-W-2Sytuacje problemowe i konfliktowe w procesie stanowienia dokumentów planistycznych i decyzji inwestycyjnych, przyczyny i sposoby rozwiązywania problemów.
T-W-1Dialog społeczny: podmioty, narzędzia i cele.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wiedzy z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wystarczającego zasobu wiedzy na temat zasad zapewnienia udziału społeczeńswa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych
3,0student ma podstawowy zasób wiedzy na temat zasad zapewniania udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych; potrafi wymienić dwa sposoby zapewnienia udziału społeczeństwa
3,5student ma podstawowy zasób wiedzy na temat zasad zapewniania udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych, potrafi wymienić i scharakteryzować dwa sposoby zapewnienia udziału społeczeństwa
4,0student ma wiedzę na temat zasad zapewnienia udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych; potrafi wymienić więcej niż trzy sposoby zapewnienia udziału społeczeństwa i odpowiednio je scharakteryzować
4,5student ma wiedzę na temat zasad zapewnienia udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych, potrafi wymienić instrumenty udziału społeczeństwa, scharakteryzować je i opatrzyć odpowiednimi przykładami
5,0student biegle i swobodnie porusza się w zakresie problematyki udziału społeczeństwa w procedurze sporządzania dokumentów planistycznych, zarówno na poziomie teoretycznym jak i praktycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OE3_U01potrafi dostrzegać, analizować i oceniać zjawiska społeczne towarzyszące procesom stanowienia prawa i dobierać narzędzia z zakresu komunikacji społecznej i negocjacji w celu rozwiązania problemów i ewentualnych konfliktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U04posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych i gospodarczych
GP_1A_U21ma elementarne umiejętności w zakresie prognozowania przebiegu podstawowych procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem metod i narzędzi stosowanych w gospodarce przestrzennej
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętnosci postrzegania ryzyka wystąpienia konfliktu społecznego i planowania działań konsultacyjnych i negocjacyjnych w procesie stanowienia prawa, wydawania decyzji i realizacji przedsięwzięć.
Treści programoweT-W-2Sytuacje problemowe i konfliktowe w procesie stanowienia dokumentów planistycznych i decyzji inwestycyjnych, przyczyny i sposoby rozwiązywania problemów.
T-A-1Planowanie konsultacji społecznych dla wybranego dokumentu lub przedsięwzięcia
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena poszczególnych elementów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dostrzegać, analizować i oceniać zjawisk społecznych towarzyszących procesom stanowienia prawa i nie potrafi ich wiązać z ewentualnymi sytuacjami konfliktowymi
3,0student w postawowym zakresie i przy pomocy nauczyciela dostrzega, analizuje i ocenia więcej niż dwa zjawiska społeczne, które mogą towarzyszyć procesom stanowienia prawa ale nie potrafi ich wiązać z ewentualnymi sytuacjami konfliktowymi i sposobami ich rozwiązywania
3,5student w podstawowym zakresie i przy pomocy nauczyciela dostrzega, analizuje i ocenia więcej niż dwa zjawiska społeczne, które mogą towarzyszyć procesom stanowienia prawa wiążąc je z ewentualnymi konfliktami społecznymi i mozliwymi sposobami ich rozwiązania
4,0strudent samodzielnie w podstawowym zakresie dostrzega, analizuje i ocenia więcej niż dwa zjawiska społeczne towarzyszące procesom stanowienia prawa i wiąże je z ewentualnymi sytuacjami konfliktowymi wraz ze wskazaniem sposobów ich rozwiązywania
4,5student samodzielnie dostrzega, analizuje i ocenia charakterystyczne dla procesu stanowienia prawa ewentualne sytuacje problemowe i konfliktowe i samodzielnie potrafi wsazać mozliwe sposoby ich rozwiązywania
5,0student swobodnie porusza się w problematyce ewentualnych sytuacji konfliktowych i sposobów ich rozwiązywania towarzyszących procesowi stanowienia prawa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OE3_K01prawidłowo identyfikuje potrzeby zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych, ogranizując udział społeczeństwa w w sposób twórczy i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K07prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu planisty
GP_1A_K11potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętnosci postrzegania ryzyka wystąpienia konfliktu społecznego i planowania działań konsultacyjnych i negocjacyjnych w procesie stanowienia prawa, wydawania decyzji i realizacji przedsięwzięć.
Treści programoweT-A-1Planowanie konsultacji społecznych dla wybranego dokumentu lub przedsięwzięcia
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena poszczególnych elementów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie identyfikuje potrzeby zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumantów planistycznych i nie potrafi go zorganizować
3,0student identyfikuje potrzebę zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych ale potrafi go zorganizować tylko przy pomocy nauczyciela
3,5student identyfikuje potrzebę zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych i w podstawowym zakresie potrafi go samodzielnie zaplanować i zorganizować
4,0student identyfikuje potrzebę zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych i potrafi samodzielnie go zaplanować i zorganizować
4,5student identyfikuje potrzebę zaangażowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych i potrafi go twórczo zaplanować oraz zrealizować
5,0student identyfikuje potrzebę zaangazowania społeczeństwa w proces tworzenia dokumentów planistycznych, planuje go w spoób twórczy i tralizuje w sposób przedsiębiorczy