Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Inwentaryzacje przyrodnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inwentaryzacje przyrodnicze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawowe informacje dotyczące systemu ochrony środowiska oraz zarządzania przestrzenią w Polsce, zdobyte na dotychczasowych przedmiotach. Powinien znać podstawy ochrony przyrody. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z merytorycznymi i formalno – prawnymi wymogami wykonywania inwentaryzacji przyrodniczych. |
C-2 | Nauka umiejętności dotyczących prawidłowego opracowania elementów składowych inwentaryzacji i waloryzacji środowiska. |
C-3 | Nauka zbierania danych w terenie oraz sposobów i metod wykonywania opracowań kameralnych, wykorzystania technik geoinformatycznych oraz dostępnych źródeł danych o środowisku w opracowaniach inwentaryzacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza elementów pracy inwentaryzacyjnej. Planowanie zadań i etapów pracy. Przegląd źródeł danych o środowisku | 3 |
T-L-2 | Przygotowanie pracy w terenie. Praca z mapami różnych typów. Urządzenia pomiarowe wykorzystywane w pracy w terenie | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie Geograficznych Systemów Informacji w pracy w terenie oraz opracowaniu i analizie danych | 1 |
T-L-4 | Inwentaryzacja dendrologiczna wybranego fragmentu terenów zieleni– ćwiczenie projektowe | 4 |
T-L-5 | Opracowanie i analiza danych zebranych w terenie | 2 |
T-L-6 | Metodyka inwentaryzacji zasobów krajobrazowych | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy metodyczne i prawne wykonywania inwentaryzacji przyrodniczych. Zróżnicowanie celów i zakres prac inwentaryzacyjnych. Zadania gmin związane z pracami inwentaryzacyjnymi. Dokumenty planistyczne oraz waloryzacje i inwentaryzacje wykonywane najczęściej dla terenów wiejskich. | 2 |
T-W-2 | Planowanie zakresu i etapów inwentaryzacji i waloryzacji sporządzanych w celach planistycznych oraz jako element procesu inwestycyjnego. | 2 |
T-W-3 | Przegląd źródeł dokumentacji oraz danych o środowisku dostępnych w Polsce dla opracowań w skali lokalnej. | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie technik oraz danych geoinformacyjnych w inwentaryzacjach i waloryzacjach (GIS, GPS, teledetekcja) | 3 |
T-W-5 | Specyfika wykonywania inwentaryzacji różnego typu (m. in. inwentaryzacje terenów zieleni, waloryzacje przyrodnicze, inwentaryzacje faunistyczne i florystyczne dla potrzeb inwestycyjnych, waloryzacja wiejskiego krajobrazu kulturowego) | 4 |
T-W-6 | Przegląd przykładów różnego typu opracowań inwentaryzacyjnych i planistycznych, oceń oddziaływania i raportów środowiskowych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | opracowanie wyników prac terenowych | 15 |
A-L-3 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-L-4 | przygotowanie sie do kolokwium | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie sie do zaliczenia części wykładowej | 10 |
A-W-4 | przygotowanie sie do dyskusji panelowej na wskazany przez nauczyciela temat | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena pod koniec modułu z całości prezentowanych treści programowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OC2_W01 Znajomość merytorycznych i formalno – prawnych wymogi wykonywania inwentaryzacji przyrodniczych. Będzie miał podstawy wiedzy w zakresie mozliwości sporządzania dokumentów planistycznych. | GP_1A_W02, GP_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OC2_U01 Zdobycie umiejętności dotyczące prawidłowego opracowania elementów składowych inwentaryzacji i waloryzacji elementów środowiska, zbierania danych w terenie i opracowań kameralnych, wykorzystania technik geoinformatycznych oraz dostępnych źródeł danych o środowisku. | GP_1A_U07, GP_1A_U13, GP_1A_U11 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OC2_K01 Student samodzielnie potrafi przeprowadzić inwentaryzację przyrodniczą, ocenić ważność pozatechnicznych aspektów i działań inżycnierskich. Posiada poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzję i ich skutki dla ochrony przyrody i środowiska naturalnego. | GP_1A_K04, GP_1A_K06 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OC2_W01 Znajomość merytorycznych i formalno – prawnych wymogi wykonywania inwentaryzacji przyrodniczych. Będzie miał podstawy wiedzy w zakresie mozliwości sporządzania dokumentów planistycznych. | 2,0 | Student nie zna podstaw merytorycznych i formalno – prawnych w zakresie wykonywania inwentaryzacji przyrodniczych. Nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie konstrukcji i mozliwości tworzenia dokumentów planistycznych. |
3,0 | Student zna podstawy merytoryczne i formalno – prawne w zakresie wykonywania inwentaryzacji przyrodniczych. Posiada podstawową wiedzę w zakresie konstrukcji i mozliwości tworzenia dokumentów planistycznych. | |
3,5 | Student zna podstawy merytoryczne i formalno – prawne w zakresie wykonywania inwentaryzacji przyrodniczych. Ma dostateczną wiedzę w zakresie mozliwości sporządzania dokumentów planistycznych. Zna słownictwo tematyczne. Przy pomocy nauczyciela przeprowadza inwentaryzacje przyrodnicze terenów zielonych. | |
4,0 | Student zna merytoryczne i formalno – prawne wymogi wykonywania inwentaryzacji przyrodniczych w stopniu dobrym. Ma wiedzę w zakresie mozliwości sporządzania dokumentów planistycznych. Zna fachowe słownictwo. Przy pomocy nauczyciela przeprowadza inwentaryzacje przyrodnicze terenów zielonych i tworzy krótkie opracowania. | |
4,5 | Student zna merytoryczne i formalno – prawne wymogi wykonywania inwentaryzacji przyrodniczych na różnym szczeblu zaawansowania. Ma wiedzę w zakresie mozliwości sporządzania dokumentów planistycznych. Zna specjalistyczne słownictwo. Przy pomocy nauczyciela przeprowadza inwentaryzacje przyrodnicze terenów zielonych i tworzy autorskie opracowania. | |
5,0 | Student zna merytoryczne i formalno – prawne wymogi wykonywania inwentaryzacji przyrodniczych na różnym szczeblu zaawansowania. Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie mozliwości sporządzania dokumentów planistycznych. Zna specjalistyczne słownictwo. Samodzielnie przeprowadza inwentaryzacje przyrodnicze terenów zielonych i tworzy autorskie opracowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OC2_U01 Zdobycie umiejętności dotyczące prawidłowego opracowania elementów składowych inwentaryzacji i waloryzacji elementów środowiska, zbierania danych w terenie i opracowań kameralnych, wykorzystania technik geoinformatycznych oraz dostępnych źródeł danych o środowisku. | 2,0 | Student nie zdobył umiejętności pozwalające na prawidłowe opracowania składowych części inwentaryzacji i waloryzacji elementów środowiska. |
3,0 | Student zdobył w stopnu dostatecznym umiejętności pozwalające na prawidłowe opracowania składowych części inwentaryzacji i waloryzacji elementów środowiska. | |
3,5 | Student zdobył w stopnu dostatecznym umiejętności pozwalające na prawidłowe opracowania składowych części inwentaryzacji i waloryzacji elementów środowiska. Przy pomocy nauczyciela zbiera niezbędne dane w terenie i opracowuje je kameralnie. | |
4,0 | Student zdobył umiejętności pozwalające na skonstruowanie składowych części inwentaryzacji i waloryzacji elementów środowiska. Przy pomocy nauczyciela zbiera niezbędne dane w terenie i opracowuje je kameralnie. Student w stopniu dobrym wykorzystuje techniki geoinformatyczne oraz dostępne źródła danych o środowisku. | |
4,5 | Student zdobył umiejętności pozwalające na prawidłowe skonstruowanie składowych części inwentaryzacji i waloryzacji elementów środowiska. Przy pomocy nauczyciela zbiera niezbędne dane w terenie i samodzielnie opracowuje je kameralnie. Student w stopniu dobrym wykorzystuje techniki geoinformatyczne oraz dostępne źródła danych o środowisku. Zna słownictwo specjalistyczne | |
5,0 | Student zdobył umiejętności pozwalające na prawidłowe opracowania składowych części inwentaryzacji i waloryzacji elementów środowiska. Samodzielnie zbiera niezbędne dane w terenie i opracowuje je kameralnie. student prawidłowo wykorzystuje techniki geoinformatyczne oraz dostępne źródła danych o środowisku. Zna rozszerzone słownictwo specjalistyczne w odniesieniu do przedmiotu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OC2_K01 Student samodzielnie potrafi przeprowadzić inwentaryzację przyrodniczą, ocenić ważność pozatechnicznych aspektów i działań inżycnierskich. Posiada poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzję i ich skutki dla ochrony przyrody i środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić inwentaryzacji przyrodniczej. Nie umie ocenić ważność pozatechnicznych aspektów i działań inżynierskich. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić inwentaryzację przyrodniczą, ocenić ważność pozatechnicznych aspektów i działań inżynierskich. W dostatecznym stopniu jest zaangażowany w pracę w grupie. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić inwentaryzację przyrodniczą, ocenić ważność pozatechnicznych aspektów i działań inżynierskich. Posiada poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzję i ich skutki dla ochrony przyrody i środowiska naturalnego. Dostatecznie pracuje w grupie. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić inwentaryzację przyrodniczą, ocenić ważność pozatechnicznych aspektów i działań inżynierskich. Posiada poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzję i ich skutki dla ochrony przyrody i środowiska naturalnego. Dobrze pracuje w grupie. | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi przeprowadzić inwentaryzację przyrodniczą, ocenić ważność pozatechnicznych aspektów i działań inżynierskich. Posiada poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzję i ich skutki dla ochrony przyrody i środowiska naturalnego. Bardzo dobrze pracuje w grupie, przejmuje czasami rolę lidera. | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi przeprowadzić inwentaryzację przyrodniczą, ocenić ważność pozatechnicznych aspektów i działań inżynierskich. Posiada poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzję i ich skutki dla ochrony przyrody i środowiska naturalnego. Bardzo dobrze pracuje samodzielnie i w grupie. Jest kreatywny w podejmowaniu dziań badawczych. |
Literatura podstawowa
- K. Dubiel., Zasady sporządzania powszechnej inwentaryzacji przyrodniczej dla gmin., WSP, Opole, 1990
- S. Bródka., Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, PAN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- obowiązujące akty prawne, w zakresie ochrony przyrody i ochrony środowiska, Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, 2011