Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka terenami zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka terenami zieleni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podtawowe wiadomości z przedmiotów przyrodniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie pojęć związanych z gospodarką terenami zieleni, w tym z przepisami prawnymi, analizą ekonomiczną przedsięwzięcia, rolą i funkcją terenów zieleni oraz elementami zagospodarowania i budowy terenów zieleni, a także doborem roślin do różnych warunków siedliskowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Elementy małej architektury i wyposażenia terenów zieleni – skarpy, schody terenowe, drogi itp., woda w terenach zieleni | 3 |
T-A-2 | Trawniki i runo parkowe – budowa i pielęgnacja | 2 |
T-A-3 | Żywopłoty – dobór roślin, technika zakładania i pielęgnacji | 2 |
T-A-4 | Pnącza – znaczenie dla terenów zieleni, dobór, podpory | 2 |
T-A-5 | Podstawy sanitarnej pielęgnacji drzew i krzewów | 2 |
T-A-6 | Sporządzenie programu pielęgnacji i zagospodarowania terenu zieleni. Omówienie przyjętych rozwiązań technicznych | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy prawne związane z urządzaniem i pielęgnacją terenów zieleni, analiza ekonomiczna przedsięwzięcia, rola inspektora nadzoru terenów zieleni | 2 |
T-W-2 | Rola i funkcje terenów zieleni. Elementy zagospodarowania i budowy terenów zieleni | 2 |
T-W-3 | Inwentaryzacja dendrologiczna, sadzenie i przesadzanie drzew oraz krzewów, zabezpieczanie po posadzeniu | 4 |
T-W-4 | Dobór roślin do różnych warunków siedliskowych – określenie zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie projektu i prezentacji | 15 |
A-W-3 | Praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja pracy studentów w czasie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektu i prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OB1_W01 Student posiada wiedzę z zakresu szeroko pojętej gospodarki terenami zieleni, m.in. przepisów prawnych, zasad sporządzania operatów pielegnacyjnych, uwarunkowań przyrodniczych oraz procesów rozwoju gospodarczego, a także doboru roślin drzewiastych dla terenów zieleni | GP_1A_W02, GP_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OB1_U01 Zdobycie umiejętności zagospodarowania oraz sporządzenia operatu pielęgnacji terenu zieleni, potrafi wykonac projekt oraz prezentację na wskazany temat | GP_1A_U07, GP_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OB1_K01 Student potrafi wykonac operat pielęgnacji i utrzymania terenu zieleni, ocenic istotę pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz ocenic priorytety wykonywanego zadania | GP_1A_K04, GP_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OB1_W01 Student posiada wiedzę z zakresu szeroko pojętej gospodarki terenami zieleni, m.in. przepisów prawnych, zasad sporządzania operatów pielegnacyjnych, uwarunkowań przyrodniczych oraz procesów rozwoju gospodarczego, a także doboru roślin drzewiastych dla terenów zieleni | 2,0 | student nie ma wiedzy z zakresu gospodarowania terenami zieleni |
3,0 | student zna podstawowe akty prawne związane z gospodarką terenami zieleni | |
3,5 | student zna ogólne zasady wykonywania inwentaryzacji dendrologicznej terenu zieleni | |
4,0 | student potrafi dokonac doboru drzew i krzewów do wybranego terenu zieleni z uwzglednieniem uwarunkowań przyrodniczych i gospodarczych | |
4,5 | student dobrze zna zasady sporządzania operatów pielęgnacyjnych terenów zieleni | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu gospodarki terenami zieleni |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OB1_U01 Zdobycie umiejętności zagospodarowania oraz sporządzenia operatu pielęgnacji terenu zieleni, potrafi wykonac projekt oraz prezentację na wskazany temat | 2,0 | student nie potrafi zagospodarowac terenu, sporządzic operatu pielęgnacyjnego oraz wykonac projektu |
3,0 | student wykorzystuje część metod, w stopniu dostatecznym, do wykonania opracowania | |
3,5 | student poznał metody wymagane do wykonania opracowania zagospodarowania terenu zieleni | |
4,0 | student potrafi zagospodarowac teren zieleni | |
4,5 | student potrafi zagospodarowac teren zieleni oraz wykonac operat pielegnacyjny | |
5,0 | student potrafi zagospodarowac teren zieleni, wykonac operat pielegnacyjny, przygotowac projekt oraz prezentację |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OB1_K01 Student potrafi wykonac operat pielęgnacji i utrzymania terenu zieleni, ocenic istotę pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz ocenic priorytety wykonywanego zadania | 2,0 | student nie potrafi wykonac operatu pielegnacji i utzrymania terenu zieleni oraz ocenic priorytetów wykonywanego zadania |
3,0 | student potrafi w stopniu dostatecznym sporządzic operat pielegnacyjny | |
3,5 | student potrafi wykonac operat pielegnacji i utrzymania terenu zieleni | |
4,0 | student potrafi gospospodarowac terenami zieleni z uwzlędnieniem wymagań przyrodniczych | |
4,5 | student potrafi gospospodarowac terenami zieleni z uwzlędnieniem wymagań przyrodniczych i gospodarczych | |
5,0 | student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykonac operat pielęgnacji i utrzymania terenu zieleni, ocenic pozatechniczne aspekty wykonywanej działalności oraz ocenic priorytety wykonywanego zadania |
Literatura podstawowa
- Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WsiP, Warszawa, 1998
- Malczyk T., Wytyczne do projektowania zieleni na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
- Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WsiP, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
- Borcz Z., Elementy projektowania terenów zieleni, AR Wrocław, Wrocław, 1997