Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny i planistyczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rysunek techniczny i planistyczny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu geometrii euklidesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie wybranych sposobów odwzorowania obiektów przestrzennych na płaszczyźnie |
C-2 | poznanie normalizacji dotyczącej wykonywania rysunków technicznych i zakresu ich zastosowania |
C-3 | poznanie zasad wykonywania rysunków technicznych, nabycie podstawowych umiejetności czytania i wykonywania rysunków technicznych, w tym z zakresu dokumentacji planistycznej, poszerzenie wyobraźni przestrzennej |
C-4 | wyczulenie na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego i dokumentacji planistycznej, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | rysunek odręczny obiektów | 6 |
T-P-2 | elementy rzutów Monge'a | 4 |
T-P-3 | aksonometria | 4 |
T-P-4 | elementy rzutu cechowanego wraz z powierzchniami topograficznymi | 6 |
T-P-5 | rzutowanie prostokatne - widoki, przekroje | 6 |
T-P-6 | rysunek techniczny planistyczny | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | sprzęt kreślarski | 1 |
T-W-2 | elementy odwzorowania obiektów przestrzennych różnymi metodami (rzuty Monge'a, rzuty cechowane, aksonometria, rzuty prostokątne - widoki, przekroje) | 5 |
T-W-3 | podstawowa normalizacja w rysunku technicznym i planistycznym | 5 |
T-W-4 | elementy rysunku budowlanego | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | konsultacje | 10 |
A-P-3 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-P-4 | samodzielne wykonywanie zadanych prac | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do wykładów | 10 |
A-W-3 | samodzielne wykonywanie opracowania na temat wybranych zagadnień związanych z normalizacją w rysunku technicznym i planistycznym | 20 |
A-W-4 | konsultacje | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena opracowań wykonanych przez studentów |
S-2 | Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów |
S-3 | Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B09_W01 poznanie wybranych sposobów odwzorowania obiektów przestrzennych na płaszczyźnie, poznanie normalizacji dotyczącej wykonywania rysunków technicznych i zakresu ich zastosowania | GP_1A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B09_U01 poznanie zasad wykonywania rysunków technicznych, nabycie podstawowych umiejetności czytania i wykonywania rysunków technicznych, poszerzenie wyobraźni przestrzennej | GP_1A_U05 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B09_K01 świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego i dokumentacji planistycznej, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy | GP_1A_K03 | — | — | C-4 | T-P-6, T-P-5, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B09_W01 poznanie wybranych sposobów odwzorowania obiektów przestrzennych na płaszczyźnie, poznanie normalizacji dotyczącej wykonywania rysunków technicznych i zakresu ich zastosowania | 2,0 | student nie uczestniczył w wykładach i nie rozpoznaje zasadniczych elementów normlizacji dotyczącej rysunku technicznego i planistycznego oraz odwzorowywania obiektów przestrzennych na płaszczyźnie |
3,0 | student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje w stopniu dostatecznym zasadnicze elementy normlizacji dotyczącej rysunku technicznego i planistycznego oraz odwzorowywania obiektów przestrzennych na płaszczyźnie | |
3,5 | student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normlizacji dotyczącej rysunku technicznego i planistycznego oraz odwzorowywania obiektów przestrzennych na płaszczyźnie | |
4,0 | student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje w szerokim zakresie zasadnicze elementy normlizacji dotyczącej rysunku technicznego i planistycznego oraz odwzorowywania obiektów przestrzennych na płaszczyźnie | |
4,5 | student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje w zaawansowanym stopniu zasadnicze elementy normlizacji dotyczącej rysunku technicznego i planistycznego oraz odwzorowywania obiektów przestrzennych na płaszczyźnie | |
5,0 | student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje w pełni elementy normlizacji dotyczącej rysunku technicznego i planistycznego oraz odwzorowywania obiektów przestrzennych na płaszczyźnie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B09_U01 poznanie zasad wykonywania rysunków technicznych, nabycie podstawowych umiejetności czytania i wykonywania rysunków technicznych, poszerzenie wyobraźni przestrzennej | 2,0 | student nie uczestniczył w zajęciach lub oddane prace rysunkowe cechują się dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetycznym |
3,0 | student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe cechują się względnie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetycznym | |
3,5 | student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe cechują się dużą liczbą błędów merytorycznych i średnim poziomem estetycznym | |
4,0 | student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe cechują się niewielką liczbą błędów merytorycznych i dobrym poziomem estetycznym | |
4,5 | student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe cechują się niewielką liczbą błędów merytorycznych i poprawnym poziomem estetycznym | |
5,0 | student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe cechują się brakiem błędów merytorycznych i wysokim poziomem estetycznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B09_K01 świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego i dokumentacji planistycznej, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy | 2,0 | student nie ma świadomości ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego |
3,0 | student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego | |
3,5 | student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy | |
4,0 | student ma dobrą świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy | |
4,5 | student ma świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego i świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy | |
5,0 | student ma bardzo wysoką świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego i świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy |
Literatura podstawowa
- Bartosz Czarnecku, Rysunek techniczny i planistyczny, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok, 2003, 2
- Elżbieta Miśniakiewicz, Wojciech Skowroński, Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa, 2011
- Tadeusz Dorzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2010, 24
Literatura dodatkowa
- Polski Komitet Normalizacyjny, normy przedmiotowe - między innymi: PN-EN ISO 7519:1999, PN-B-01025:2004, PN-B-01030:2000, PN-ISO 129:1996, PN-B-01029:2000, PN-EN ISO 11091:2001, PN-B-01027:2002, Wydawnictwo Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Warszawa
- Romanowski H., Wyobraźnia przestrzenna w epoce technologii informatycznej: rozwój czy regres?, W: Przedmiot-Architektura-Środowisko, Politechnika Gdańska, Gdańska, 2018, Tom. 1 (Strony: 79-84), ISBN: 978-83-64333-24-8