Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Zrównoważony rozwój i zagrożenia cywilizacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważony rozwój i zagrożenia cywilizacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ekologia, ochrona środowiska i ekonomia na poziomie szkoły średniej, geografia na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji. |
C-2 | Zrozumienie i analiza procesów i zjawisk społecznych we współczesnym świecie. |
C-3 | Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska i życia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena zmian demograficznych w Polsce. | 2 |
T-A-2 | Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie ludności – choroby cywilizacyjne, społeczne i zawodowe. | 2 |
T-A-3 | Ocena biologicznego zagrożenia środowiska (mikrobiologicznego i parazytologicznego). | 2 |
T-A-4 | Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. | 2 |
T-A-5 | Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. | 2 |
T-A-6 | Ocena zagrożenia hałasem. | 2 |
T-A-7 | Ocena wpływu indywidualnych osób na środowisko – ekostopa; ślad weglowy. | 2 |
T-A-8 | Omówienie wyników prac zespołów zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój cywilizacyjny w aspekcie zysków i strat dla społeczeństwa i środowiska. Istota koncepcji i cele zrównoważonego rozwoju. Relacje pomiędzy postępem cywilizacyjnym a zrównoważonym rozwojem. | 2 |
T-W-2 | Modele życia społeczeństwa. Wzorce produkcji i konsumpcji. | 4 |
T-W-3 | Bariery zrównoważonego rozwoju (świadomościowe, polityczne i ekonomiczne). Granice wolności i jej ograniczenia (prawo obywateli do wyrażania poglądów i granice interwencji organów państwowych). | 2 |
T-W-4 | Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe. Zagrożenia komunikacyjne i transportowe. Ekonomiczne i społeczne skutki wypadków i katastrof. | 2 |
T-W-5 | Choroby cywilizacyjne, zagrożenia epidemiologiczne (rodzaj zagrożeń, tempo rozprzestrzeniania, zapobieganie i zwalczanie epidemii). | 3 |
T-W-6 | Zagrożenia środowiska naturalnego i cywilizacji w wyniku działań wojennych i zbrojeń. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie studenta do uczestnictwa w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej | 10 |
A-A-4 | Zespołowa praca studentów w terenie - pomiar hałasu ulicznego, określanie natężenia ruchu. Przygotowanie sprawozdania z pracy terenowej. | 10 |
A-A-5 | Samodzielna praca sudenta - przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-6 | Udział w konsultacjach | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział studenta w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Samodzielna praca studenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-4 | Studiowanie literatury | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Film |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metoda projektów |
M-6 | Gry dydaktyczne |
M-7 | Anegdota |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy treści wykładowych i ćwiczeniowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OA4_W01 Posiada wiedzę o relacjach międzykulturowych, strukturze osadniczej i instytucjonalnej na różnych szczeblach, o modelach poprawy jakości życia w mieście, o relacjach i więzach społecznych oraz o zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych. | GP_1A_W06, GP_1A_W14, GP_1A_W17 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OA4_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych uwaga: to jest zbyt ogólny cel | GP_1A_U01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OA4_K01 Umie rozpoznać zależności i związki zachodzące w środowisku oraz ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni. Umie analizować zebrane dane. | GP_1A_K08, GP_1A_K09 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-4, M-5, M-6, M-7 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OA4_W01 Posiada wiedzę o relacjach międzykulturowych, strukturze osadniczej i instytucjonalnej na różnych szczeblach, o modelach poprawy jakości życia w mieście, o relacjach i więzach społecznych oraz o zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych. | 2,0 | Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych. Nie rozumie wpływu antropopresji na jakość życia człowieka. |
3,0 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na pozmiomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka. | |
3,5 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na pozmiomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka, potrafi podać przykłady. | |
4,0 | Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy antropopresji oraz życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę człowieka w kształtowaniu jakości życia środowiskowego i społecznego. | |
4,5 | Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między człowiekiem a środowiskiem jego występowania oraz między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. | |
5,0 | Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy zjawisk przyrodniczbnych oraz społecznych uwarunkowań zjawisk przyrodniczych i ekonomicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OA4_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych uwaga: to jest zbyt ogólny cel | 2,0 | Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów i zajwisk przyrodniczych i społecznych społecznych otaczającego świata. |
3,0 | Postrafi wymienić chociaż kilka zjawisk przyrodniczych i społecznych otaczającego świata, dostrzega stałość i powtarzalność zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. | |
3,5 | Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. | |
4,0 | Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych istotnych dla kondycji biosfery, litosfery i społeczeństw. | |
4,5 | Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. | |
5,0 | Każdą istotną zmianę przyrodniczą i społeczną potrafi umiejscowić we właściwym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OA4_K01 Umie rozpoznać zależności i związki zachodzące w środowisku oraz ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni. Umie analizować zebrane dane. | 2,0 | Zupełny brak zdyscyplinowania w czasie pracy . Niesłuchanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Brak współpracy w zespole.Student nie posiada umiejętności wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości. |
3,0 | Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dostateczna współpraca w zespole.Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości z niewielkimi brakami. | |
3,5 | Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami. Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości. | |
4,0 | Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole. Student w stopniu dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości. | |
4,5 | Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Bardzo dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami. Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości ale z bardzo niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Bardzo dobra współpraca w zespole. Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność wnikliwego analizowania otrzymanych wyników i oceny ich jakości. |
Literatura podstawowa
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999
- Dobrzański G., Dobrzańska B., Kiełczewski D., Łapińska E., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wyd. WEiŚ, 1995
- Wiąckowski St., Przyrodnicze podstawy inżynierii środowiska, Wyd. Stanisław K. Wiąckowski, Kielce, 2000
- Czerny M., Łuczak R., Makowski J., Globalistyka. Procesy lokalne i ich konsekwencje., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
Literatura dodatkowa
- Graniczny M., Mizerski W., Katastrofy przyrodnicze., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009