Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Ekofizjografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekofizjografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o abiotycznych i biotycznych zasobach środowiska przyrodniczego oraz z zakresu planowania przestrzennego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zakresem i treścią dokumentacji fizjograficznych na potrzeby studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miejscowego, gminy i województwa. |
C-2 | Zapoznanie z kryteriami i metodami fizjograficznej oceny środowiska dla potrzeb planowania przestrzennego |
C-3 | Wykształcenie umiejętności opracowania waloryzacji i bonitacji środowiska dla niektórych form jego zagospodarowania na podstawie dostępnych nateriałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Mapa topograficzna jako źródło wiedzy o środowisku przyrodniczym. Konstrukcja i praktyczne zastosowanie mapy nachyleń terenu. | 4 |
T-P-2 | Wyznaczanie potencjalnego zasięgu obszarów zalewowych | 4 |
T-P-3 | Ocena warunków biotopoklimatycznych jako elementu kwalifikacji wybranego obszaru do pełnienia funkcji osadniczych i rekreacyjnych | 4 |
T-P-4 | Zróżnicowanie i ocena warunków aerosanitarnych powietrza w wybranym mieście | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasadnicze pojęcia z zakresu teorii wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego Rola informacji fizyczno-geograficznej na krajowym, regionalnym i miejscowym poziomie planowania. | 2 |
T-W-2 | Zakres badań i kryteria oceny ukształtowania powierzchni terenu w waloryzacjach przyrodniczych dla celów inwestycyjnych | 2 |
T-W-3 | Waloryzacja warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych oraz bioklimatycznych w opracowaniach ekofizjograficznych | 2 |
T-W-4 | Ocena przydatności środowiska przyrodniczego lub jego wybranych cech dla potrzeb różnych rodzajów użytkowania i form zagospodarowania terenu | 3 |
T-W-5 | Etapy i metody oceny środowiska geograficznego w zależności od etapu planowania i skali opracowania oraz stopnia szczegółowości informacji. | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | udział w ćwiczeniach | 15 |
A-P-2 | Realizacja indywidualnych zajęć praktycznych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny w wykorzystaniem srodków audiowizualnych i multimedialnych |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, opracowanie indywidualnych zadań o charakterze projektowym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań tematycznych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przemiotu na podstawie pisemnego testu i zrealizowanych opracowań tematycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C27_W01 Student ma wiedzę o zakresie i formie opracowań fizjograficznych i ich roli w planowaniu przestrzennym | GP_1A_W12 | — | — | C-1, C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C27_U01 Potrafi przygotować, zaprezentować i zinterpretować przyrodniczą charakterystykę środowiska dla potrzeb jego racjonalnego zagospodarowania. | GP_1A_U01 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C27_K01 Jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego | GP_1A_K02 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-P-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C27_W01 Student ma wiedzę o zakresie i formie opracowań fizjograficznych i ich roli w planowaniu przestrzennym | 2,0 | Student nie definiuje co to jest fizjografia i czym są opracowania ekofizjograficzne |
3,0 | Student objaśnia przedmiot badań fizjografii urbanistycznej i opracowań ekofizjograficznych; wymienia niektóre cele opracowań ekofizjograficznych | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje pojęcia dotyczące wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego; definiuje wszystkie cele opracowań ekofizjograficznych; zna niektóre zapisy Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych | |
4,0 | Student zna cele i zakres opracowań ekofizjograficznych i objaśnia ich rolę na poziomach planowania przestrzennego; charakteryzuje treści zapisów Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych | |
4,5 | Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych na wszystkich szczeblach planistycznych zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych; wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjograficznego i źródła ich pozyskiwania | |
5,0 | Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych, o charakterze podstawowym i problemowym, na wszystkich szczeblach planistycznych; wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjogarficznego i źródła ich pozyskiwania; tłumaczy relacje pomiędzy zakresami ekofizjografii a prognozami w planowaniu przestrzennym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C27_U01 Potrafi przygotować, zaprezentować i zinterpretować przyrodniczą charakterystykę środowiska dla potrzeb jego racjonalnego zagospodarowania. | 2,0 | Student nie potrafi przygotować nawet najprostszej charakterystyki środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student potrafi opracować i skomentować tylko niektóre cechy pojedynczych komponentów środowiska, ale nie dokonuje ich oceny dla potrzeb jego zagospodarowania | |
3,5 | Student opracowuje kartograficznie i opisowo najważniejsze cechy środowiska przyrodniczego, jednak bez zróżńicowania, koniecznego dla różnych szczebli planistycznych | |
4,0 | Student opracowuje i prezentuje, w formie kartograficznej i opisowej, główne elementy środowiska przyrodniczego, wykorzystując do tego celu różnorodne materiały źródłowe; dostosowuje zakres opracowań do konkretnego poziomu planistycznego | |
4,5 | Student przedstawia, w formie kartograficznej i opisowej, kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, uwzględniającą wzajemne powiązania pomiędzy wszystkimi jego składnikami i formułuje opinie o przydatności do określonych form zagospodarowania | |
5,0 | Student przygotowuje kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, dostosowaną zakresem do konkretnego szczebla planistycznego, wskazując zarówno na jego walory, ale identyfikując także zagrożenia związane z jego zagospodarowaniem; definiuje ograniczenia w zagospodarowaniu terenu, wynikające z konieczności ochrony poszczególnych komponentów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C27_K01 Jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego | 2,0 | Nie ma świadomości podnoszenia swoich kwalifikacji |
3,0 | Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych dla potrzeb racjonalnego wykorzystania środowiska naturalnego | |
3,5 | Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwa potrzebę dokształcania | |
4,0 | Mając świadomość konieczności uzupełniania kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwając potrzebę dokształcania, podejmuje aktywne działania w tym kierunku | |
4,5 | Rozumiejąc rozwój badań w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest zdeterminowany do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji | |
5,0 | Rozumiejąc rozwój badań dotyczących metod oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest nie tylko zdeterminowany, ale i również chętny do indywidualnego dokształcania i promuje taką postawę w swoim otoczeniu |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie opracowań ekofizjograficznych., 2002
- Bródka S. (red.), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2010
- Sołowiej D., Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, UAM, Poznań, Poznań, 1987
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C. Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, Szczecin, 2004
- Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
- Richling A., Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
- Bartkowski T., Zastosowania geografii fizycznej, PWN, Warszawa-Poznań, 1974