Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Psychologiczne uwarunkowania projektowania przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologiczne uwarunkowania projektowania przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z podstaw projektowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Związki architektury i psychologii. Metody badań środowiskowych.2
T-W-2Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.1
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).1
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.1
T-W-5Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią1
T-W-6Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.1
T-W-7Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_W01
Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
GP2_2A_W07, GP2_2A_W06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
GP2_2A_U06, GP2_2A_U01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_K01
Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
GP2_2A_K02, GP2_2A_K03C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_W01
Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
2,0
3,0Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
2,0
3,0Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w podstawowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_K01
Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
  2. Bell P. E. i inni, Psychologia środowiskowa, Wyd. Psychologiczne, Gdańska, 2004
  3. Hall E., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Czałczyńska-Podolska, . The impact of playground spatial features on children's play and activity forms: An evaluation of contemporary playgrounds' play and social value., J. Env. Psychol., 2014, 38, 6, str. 132-142

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Związki architektury i psychologii. Metody badań środowiskowych.2
T-W-2Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.1
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).1
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.1
T-W-5Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią1
T-W-6Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.1
T-W-7Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_A16_W01Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
GP2_2A_W06Ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych niezbędną do rozumienia dylematów gospodarowania zasobami środowiska i kształtowania przestrzeni dla potrzeb człowieka z uwzględnieniem ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-2Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
T-W-5Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
T-W-7Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-6Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_A16_U01Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U06Potrafi rozstrzygać dylematy planistyczne wynikające z różnych potrzeb i oczekiwań społeczno-gospodarczych na tle środowiska przyrodniczego miast, potrafi syntetyzować informacje cząstkowe w systemowy obraz przestrzenim wykazuje potrzebę uczenia się przez całe życie
GP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-2Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
T-W-5Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
T-W-1Związki architektury i psychologii. Metody badań środowiskowych.
T-W-7Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-6Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w podstawowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_A16_K01Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
GP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-2Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
T-W-5Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
T-W-1Związki architektury i psychologii. Metody badań środowiskowych.
T-W-7Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-6Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0