Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Obszary wrażliwe
Sylabus przedmiotu Waloryzacja ekosystemów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Waloryzacja ekosystemów wodnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość chemii, fizyki i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawami oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej, z podstawowymi antropogenicznymi zakłóceniami w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych oraz z zabiegami ochronnymi i technikami odnowy tych ekosystemów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena podatności zbiorników na degradację. | 2 |
T-L-2 | Porównanie stanu troficznego wód powierzchniowych na obszarach zurbanizowanych, rolniczych i przemysłowych. Metody oznaczania troficznych wskaźników jakosci wody (fosforan, chlorofil, SD) | 3 |
T-L-3 | Odnowa ekosystemów wodnych z zastosowaniem ekotechnik (rekultywacja jezior - koagulacja, napowietrzanie) | 3 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Monitoring i ocena jakości wód powierzchniowych – zmiany klasyfikacji i norm jakości wód powierzchniowych w Polsce. | 1 |
T-W-2 | Ocena i klasyfikacja rzek i jezior zgodna z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej – stan ekologiczny, stan chemiczny. | 1 |
T-W-3 | Ocena stanu ekologicznego - typologia abiotyczna rzek i jezior polskich, warunki referencyjne, wskaźniki (metriksy).Wskaźniki jakości ekologicznej. Klasyfikacja stanu ekologicznego i stanu wód, podatność na degradację. | 3 |
T-W-4 | Problem eutrofizacji. Metody oceny stanu troficznego wód. | 1 |
T-W-5 | Podstawowe zabiegi ochronne i rekultywacyjne stosowane w wodach powierzchniowych - podstawowe problemy związane z ich przeprowadzaniem. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Konsultacjer i utrwalenie treści | 7 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady w formie prezentacji PowerPoint |
M-2 | Metody problemowe (ocena stanu ekologicznego i chemicznego jezior oraz ich podatności na degradację, analiza przyczyn degradacji wód i możliwości ich odnowy na wybranych przykładach oraz czynniki wpływające na wyniki oceny hydromorfologicznej rzek). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zalicznie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_OC2_W01 Student zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma podstawową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna zasady oceny hydromorfologicznej rzek. | GP2_2A_W03, GP2_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_OC2_U01 Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Umie zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego. | GP2_2A_U03, GP2_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_OC2_K01 Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podać argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania. | GP2_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_OC2_W01 Student zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma podstawową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna zasady oceny hydromorfologicznej rzek. | 2,0 | |
3,0 | Student słabo zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma bardzo ogólną wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna w niewielkim stopniu zasady oceny hydromorfologicznej rzek. | |
3,5 | Student słabo zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma częsciową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna w pewnym stopniu zasady oceny hydromorfologicznej rzek. | |
4,0 | Student zna najwazniejsze podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma częsciową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna ogólne zasady oceny hydromorfologicznej rzek. | |
4,5 | Student zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma znacząca wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna ogólne zasady oceny hydromorfologicznej rzek. | |
5,0 | Student dobrze zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma szeroką wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna zasady oceny hydromorfologicznej rzek. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_OC2_U01 Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Umie zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego. | 2,0 | |
3,0 | Student w małym zakresie potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu | |
3,5 | Student w małym zakresie potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego | |
4,0 | Student w wybranych przypadkach potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego | |
4,5 | Student w wiekszosci przypadków potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego | |
5,0 | Student potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_OC2_K01 Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podać argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania. | 2,0 | |
3,0 | Student w małym stopniu w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych | |
3,5 | Student w małym stopniu w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podaje pojedyncze argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania. | |
4,0 | Student w małym stopniu w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz częsciowo argumentuje za przyjęciem konkretnego rozwiązania. | |
4,5 | Student w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz częsciowo argumentuje za przyjęciem konkretnego rozwiązania. | |
5,0 | Student w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz wyczerpujaco argumentuje za przyjęciem konkretnego rozwiązania. |
Literatura podstawowa
- Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r., 2011
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych, Dz. U. z 2011 r. Nr 258, poz. 1549, 2011
- J. Zelazo, Podstawy renaturyzacji rzek, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- K. Szoszkiewicz, T. Zgoła, Sz. Jusik, B. Hryc-Jusik, F. H. Dawson, P. Raven Boguck, Hydromorfologiczna ocena wód płynących, Wydawnictwo Naukowe, 2012
- W. Mioduszewski, W. Dembek (red.), Woda na obszarach wiejskich., Wydawnictwo IMUZ, arszawa Falenty, 2009
- Rychling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011