Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Obszary wrażliwe
Sylabus przedmiotu Zastosowanie GIS do analiz społeczno-ekonomicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie GIS do analiz społeczno-ekonomicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student (-ka) posiada podstawową wiedzę z zakresu geografii ekonomicznej, zna podstawy GIS oraz pakietu biurowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z technikami GIS przydatnymi w przetwarzaniu i analizie danych z zakresu geogarfii społęczno-ekonomiczno-gospodarczej Zapoznanie z programem MapInfo |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pozyskiwanie danych źródłowych, tworzenie i zarządzanie bazą danych społeczno-ekonomicznych. | 2 |
T-L-2 | Program MapInfo: okno plikacji, praca z tabelami, edycja i aktualizacja danych, dołaczanie danych zewnętrznych. | 2 |
T-L-3 | Wizualizacja danych - tworzenie i modyfikacja map tematycznych dla wybranych zjawisk (wskaźników) społeczno-ekonomicznych w ujęciu jednostek administracyjnych Polski, etykietowanie, dodawanie legendy, rozkład i kompozycja mapy, zarządzanie warstwami. | 6 |
T-L-4 | Analzia i interpretacja utworzonych map społeczno-ekonomicznych. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | GIS w geografii społeczno-ekonomicznej. | 1 |
T-W-2 | Metody analizy przestrzennej i metody badań zjawisk społeczno-ekonomiczno-gospodarczych. | 2 |
T-W-3 | Metody prezentacji i wizualizacji w kartografii społeczno-ekonomicznej. | 2 |
T-W-4 | MapInfo - wprowadzenie do pakietu. | 1 |
T-W-5 | MapInfo - funkcje, możliwości i ograniczenia, przykłady zastosowania w geografii społęczno-ekonomicznej. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej. | 10 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne - realizacja indywidualnych zadań ćwiczeniowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie indywidualnych prac ćwiczeniowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C12_W01 Posiada wiedzę niezbędną do wyboru metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji. | GP2_2A_W01, GP2_2A_W06, GP2_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C12_U01 Potrafi dobrać metodę oraz narzędzie analityczne oraz przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne. | GP2_2A_U07, GP2_2A_U09, GP2_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C12_K01 Student posiada kompetencje zastosowania danych statystycznych do analiz społeczno-ekonomicznych i przestrzennych analiz z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania. | GP2_2A_K01, GP2_2A_K06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C12_W01 Posiada wiedzę niezbędną do wyboru metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji. | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę na temat metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedze niezbędną do wyboru metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat możliwości analizy przestzrennej i metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji. | |
4,5 | Student posiada duża wiedze na temat analizy przestrzennej i metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji. Potrafi zaprezentować wybrane zjawisko społeczno-ekonomiczne | |
5,0 | Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat analizy przestrzennej i metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji. Potrafi samodzielnie wykonać, zaprezentować i zwizualizować oraz opisać wybrane zjawisko społeczno-ekonomiczne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C12_U01 Potrafi dobrać metodę oraz narzędzie analityczne oraz przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienei w stopniu minimalnym | |
3,5 | Zna zagadnienie w stopniu podstawowym W prosty sposób dobrać metodę i narzędzie analiztyczne | |
4,0 | Zna zagadnienie Potrafi dobrać metodę i narzędzie analityczne. Potrafi przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne. | |
4,5 | Zna dobrze zagadnienie. Potrafi dobrać metodę i narzędzie analityczne. Potrafi przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne. Dyskutuje o uzyskanych wynikach. | |
5,0 | Zna bardzo dobrze zagadnienie. Potrafi dobrać metodę i narzędzie analityczne. Potrafi przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne. Dyskutuje o uzyskanych wynikach i wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C12_K01 Student posiada kompetencje zastosowania danych statystycznych do analiz społeczno-ekonomicznych i przestrzennych analiz z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania. | 2,0 | NIe rozumie zagadnieia i nie ma świadomości analiz przestrzennych w geografii społeczno--ekonomicznej |
3,0 | Student ma minimalną świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada ogóle pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem. | |
3,5 | Student ma świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada ogólne pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem. | |
4,0 | Student ma dużą świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada ogóle pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem. | |
4,5 | Student ma duża świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada duże pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem. | |
5,0 | Student ma bardzo dużą świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada bardzo duże pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem. Potrafi dyskutować na temat przeprowadzonej analizy. |
Literatura podstawowa
- RungeJ., Metody badan w geografii społeczno-ekonomicznej, Wyd. UŚ, Katowice, 2007
- Urbański J., GIS w bdanich przyrodniczych (ebook), Centrum GIS Uniwersytet Gdański, Gdańska, 2012
Literatura dodatkowa
- Litwin L., Mydra G., Systemy Ingormacji geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Helion, Gliwoce, 2005
- MapInfo- podręcznik użytkownika, 2014, www.mapinfo.com
- Domański R., Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne., PWN, Warszawa, 2006