Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Geoinformatyka

Sylabus przedmiotu Gospodarka przestrzenna w pasie nadbrzeżnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka przestrzenna w pasie nadbrzeżnym
Specjalność Obszary wrażliwe
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 1,00,25zaliczenie
projektyP3 12 1,00,30zaliczenie
wykładyW3 16 2,00,45egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw ekofizjografi, przyrodniczych uwarunkowań gospodarownaia przestrzenią, podstaw rozpoznawania siedlisk przyrodniczych Natura 2000

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z budową geologiczną i formami wybrzeża oraz siedlisk przyrodniczych Natura 2000. Zapoznanie z zasadmi gospodarowania przestrzennego w pasie nadbrzeżnym i na obszarach cennych przyrodniczo w świetle obowiązyjących przepisów prawa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza profilu brzegowego i dynamika strefy brzegowej.2
T-A-2Program zintegrowanego zarządzania obszarami przybrzeznymii.1
T-A-3Wielofunkcyjność obszarów nadbrzeżnych i ocena stanu zagospodarowania.1
T-A-4Interpretacja i anzliza planów ochrony rezerwatów i obszarów natura 2000 oraz zakazów innych obszarów chronionych. Sprawozdanie.1
T-A-5Sprawozdanie z analizy gospodarki przestrzennej wybrzeży1
6
projekty
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranego fragmentu pasa wybrzeża.12
12
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i rodzaje wybrzeży i nadbrzeży morskich.2
T-W-2Geomorfologia wybrzeży i przyległych wysp.2
T-W-3Formy i sposoby ochrony brzegów morskich oraz ochrona środowiska morskiego.2
T-W-4Planowanie przestrzenne i zagospodarowanie przestrzeni nadmorskiej. Zintegrowane zarządzanie obszarmi przybrzeżnymi.2
T-W-5Zrównoważony rozwój i współczesne transformacje w pasie nadbrzeżnym.1
T-W-6Potencjał rowojowy wybrzeża:rybacki, transportowy, rekreacyjno-usługowy, przyrodniczo-rolniczy, wydobywczy, obronny.3
T-W-7Przyrodnicze znaczenie wybrzeża.1
T-W-8Uwarunkowania prawne ochrony i zagospodarowania wybrzeża oraz konwencje międzynarodowe.1
T-W-9Zrównoważony rozwój i krajowe strategie morskie.1
T-W-10Gospodarka morska wobec nowych trendów rozwojowych.1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach6
A-A-2konsultacje4
A-A-3przygotowanie do zajęć i zaliczenie indywidualnych ćwiczeń20
30
projekty
A-P-1Udział w zajęciach12
A-P-2Studiowanie literatury8
A-P-3Przygotowanie projektu10
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów16
A-W-4konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Zadanie indywidualne i zespołowe Ćwiczenie projektowe
M-3dyskusja i prezentacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści ćwiczeń Opracowanie i zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O19_W01
Zna geomorfologię i klasyfikację wybrzeży oraz administracyjne strefy nadmorskie. Zna podstawoe siedliska przyrodncize strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Zna zasady zagospodarowania wrażliwych obszarów pzrybrzeżnych. Zna strtegie morską Polski i Europy.
GP2_2A_W07, GP2_2A_W04C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-7M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O19_U01
Potrafi rozpoznać i opisać morfologiczne formy brzegowe, potrafi zidentyfikować chronione siedliska przyrodnicze strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Potrafi zagospodarowac wrażliwe obszary strefy nadbrzeża z uwzględnienim strategii morskiej Polski i Europy.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U04C-1T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O19_K01
Ma świadomość zróżnicowania morfologii wybrzeży oraz zróżnicowania siedlisk przyrodniczych, ma świadomość ochrony nadbrzeża i zrównoważonego rozwoju obszarów wrażliwych. Ma świadomość istnienia polityki i strategii rozwoju obszarów nadmorskich Polski i Europy.
GP2_2A_K04, GP2_2A_K05C-1T-A-5, T-P-1, T-W-3M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O19_W01
Zna geomorfologię i klasyfikację wybrzeży oraz administracyjne strefy nadmorskie. Zna podstawoe siedliska przyrodncize strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Zna zasady zagospodarowania wrażliwych obszarów pzrybrzeżnych. Zna strtegie morską Polski i Europy.
2,0Nie rozumie zagadnienia
3,0Student ma podstawową wiedzę z przedmiotu odnośnie budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi
3,5Student zna zagadnienia, orientuje się w tematyce wykładów z przedmiotu odnośnie budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi
4,0Student zna i rozumie zagadnienia, dyskutuje na temat budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi
4,5Student zna i rozumie zagadnienia, dyskutuje na temat budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi. Potrafi wyciągnąc wnioski z analizy.
5,0Student ma szerokie pojęcie o zagadnieiu, dyskutuje, na temat, potrafi wykorzystać praktycznie i informacje z przedmiotu odnośnie budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi. Potrafi formułować i wyciągnąć wnioski

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O19_U01
Potrafi rozpoznać i opisać morfologiczne formy brzegowe, potrafi zidentyfikować chronione siedliska przyrodnicze strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Potrafi zagospodarowac wrażliwe obszary strefy nadbrzeża z uwzględnienim strategii morskiej Polski i Europy.
2,0NIe rozumie zagadnienia
3,0Zna na poziomie podstawowym zagadnienia
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w tematach prezentowanych na wykładach
4,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat
4,5Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, potrafi wykorzystać przedstawione na zajęciach informacje do zagospodarowania obszarów nabrzeżnych.
5,0Student ma szerokie pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, potrafi wykorzystać przedstawione na zajęciach informacje do zagospodarowania obszarów nabrzeżnych. Dyskutuje, formułuje i wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O19_K01
Ma świadomość zróżnicowania morfologii wybrzeży oraz zróżnicowania siedlisk przyrodniczych, ma świadomość ochrony nadbrzeża i zrównoważonego rozwoju obszarów wrażliwych. Ma świadomość istnienia polityki i strategii rozwoju obszarów nadmorskich Polski i Europy.
2,0NIe ma świadomości współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
3,0Ma bardzo małą świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
3,5Ma małą świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
4,0Ma świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
4,5Ma dużą świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
5,0Ma bardzo dużą świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.

Literatura podstawowa

  1. Migoń P., Geomorfologia wybrzeży [w] Geomorfologia str. 383-419, PWN, Warszawa, 2006
  2. Basiński T., Ochrona brzegów morskich., IBW PAN, Warszawa, 1993
  3. Dutkowski M. (red), Zagospodarowanie przestrzenne i rozwój obszarów nadmorskich w Polsce, Oficyna In PLus, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kochanowski M. (red.), Współczesne metamorfozy miast portowych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1998
  2. Schwichtenberg A., Gospodarka turystyczna polskieg wybrzeża, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2006
  3. Łabuz T., Zagospodarowanie strefy wydm nadmorskich w miejscowosci wybrzeża Zatoki Pomorskiej [w] Środowisko przyrodnicze wybrzeży Zatoki Pomorskiej i Zalewu Szczecińskiego, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza profilu brzegowego i dynamika strefy brzegowej.2
T-A-2Program zintegrowanego zarządzania obszarami przybrzeznymii.1
T-A-3Wielofunkcyjność obszarów nadbrzeżnych i ocena stanu zagospodarowania.1
T-A-4Interpretacja i anzliza planów ochrony rezerwatów i obszarów natura 2000 oraz zakazów innych obszarów chronionych. Sprawozdanie.1
T-A-5Sprawozdanie z analizy gospodarki przestrzennej wybrzeży1
6

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranego fragmentu pasa wybrzeża.12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i rodzaje wybrzeży i nadbrzeży morskich.2
T-W-2Geomorfologia wybrzeży i przyległych wysp.2
T-W-3Formy i sposoby ochrony brzegów morskich oraz ochrona środowiska morskiego.2
T-W-4Planowanie przestrzenne i zagospodarowanie przestrzeni nadmorskiej. Zintegrowane zarządzanie obszarmi przybrzeżnymi.2
T-W-5Zrównoważony rozwój i współczesne transformacje w pasie nadbrzeżnym.1
T-W-6Potencjał rowojowy wybrzeża:rybacki, transportowy, rekreacyjno-usługowy, przyrodniczo-rolniczy, wydobywczy, obronny.3
T-W-7Przyrodnicze znaczenie wybrzeża.1
T-W-8Uwarunkowania prawne ochrony i zagospodarowania wybrzeża oraz konwencje międzynarodowe.1
T-W-9Zrównoważony rozwój i krajowe strategie morskie.1
T-W-10Gospodarka morska wobec nowych trendów rozwojowych.1
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach6
A-A-2konsultacje4
A-A-3przygotowanie do zajęć i zaliczenie indywidualnych ćwiczeń20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach12
A-P-2Studiowanie literatury8
A-P-3Przygotowanie projektu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów16
A-W-4konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O19_W01Zna geomorfologię i klasyfikację wybrzeży oraz administracyjne strefy nadmorskie. Zna podstawoe siedliska przyrodncize strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Zna zasady zagospodarowania wrażliwych obszarów pzrybrzeżnych. Zna strtegie morską Polski i Europy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z budową geologiczną i formami wybrzeża oraz siedlisk przyrodniczych Natura 2000. Zapoznanie z zasadmi gospodarowania przestrzennego w pasie nadbrzeżnym i na obszarach cennych przyrodniczo w świetle obowiązyjących przepisów prawa.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i rodzaje wybrzeży i nadbrzeży morskich.
T-W-5Zrównoważony rozwój i współczesne transformacje w pasie nadbrzeżnym.
T-W-2Geomorfologia wybrzeży i przyległych wysp.
T-W-3Formy i sposoby ochrony brzegów morskich oraz ochrona środowiska morskiego.
T-W-4Planowanie przestrzenne i zagospodarowanie przestrzeni nadmorskiej. Zintegrowane zarządzanie obszarmi przybrzeżnymi.
T-W-6Potencjał rowojowy wybrzeża:rybacki, transportowy, rekreacyjno-usługowy, przyrodniczo-rolniczy, wydobywczy, obronny.
T-W-9Zrównoważony rozwój i krajowe strategie morskie.
T-W-10Gospodarka morska wobec nowych trendów rozwojowych.
T-W-8Uwarunkowania prawne ochrony i zagospodarowania wybrzeża oraz konwencje międzynarodowe.
T-W-7Przyrodnicze znaczenie wybrzeża.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści ćwiczeń Opracowanie i zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie zagadnienia
3,0Student ma podstawową wiedzę z przedmiotu odnośnie budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi
3,5Student zna zagadnienia, orientuje się w tematyce wykładów z przedmiotu odnośnie budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi
4,0Student zna i rozumie zagadnienia, dyskutuje na temat budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi
4,5Student zna i rozumie zagadnienia, dyskutuje na temat budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi. Potrafi wyciągnąc wnioski z analizy.
5,0Student ma szerokie pojęcie o zagadnieiu, dyskutuje, na temat, potrafi wykorzystać praktycznie i informacje z przedmiotu odnośnie budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi. Potrafi formułować i wyciągnąć wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O19_U01Potrafi rozpoznać i opisać morfologiczne formy brzegowe, potrafi zidentyfikować chronione siedliska przyrodnicze strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Potrafi zagospodarowac wrażliwe obszary strefy nadbrzeża z uwzględnienim strategii morskiej Polski i Europy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z budową geologiczną i formami wybrzeża oraz siedlisk przyrodniczych Natura 2000. Zapoznanie z zasadmi gospodarowania przestrzennego w pasie nadbrzeżnym i na obszarach cennych przyrodniczo w świetle obowiązyjących przepisów prawa.
Treści programoweT-A-5Sprawozdanie z analizy gospodarki przestrzennej wybrzeży
T-A-2Program zintegrowanego zarządzania obszarami przybrzeznymii.
T-A-3Wielofunkcyjność obszarów nadbrzeżnych i ocena stanu zagospodarowania.
T-A-1Analiza profilu brzegowego i dynamika strefy brzegowej.
T-A-4Interpretacja i anzliza planów ochrony rezerwatów i obszarów natura 2000 oraz zakazów innych obszarów chronionych. Sprawozdanie.
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranego fragmentu pasa wybrzeża.
Metody nauczaniaM-2Zadanie indywidualne i zespołowe Ćwiczenie projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści ćwiczeń Opracowanie i zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe rozumie zagadnienia
3,0Zna na poziomie podstawowym zagadnienia
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w tematach prezentowanych na wykładach
4,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat
4,5Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, potrafi wykorzystać przedstawione na zajęciach informacje do zagospodarowania obszarów nabrzeżnych.
5,0Student ma szerokie pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, potrafi wykorzystać przedstawione na zajęciach informacje do zagospodarowania obszarów nabrzeżnych. Dyskutuje, formułuje i wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O19_K01Ma świadomość zróżnicowania morfologii wybrzeży oraz zróżnicowania siedlisk przyrodniczych, ma świadomość ochrony nadbrzeża i zrównoważonego rozwoju obszarów wrażliwych. Ma świadomość istnienia polityki i strategii rozwoju obszarów nadmorskich Polski i Europy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K04Odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
GP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z budową geologiczną i formami wybrzeża oraz siedlisk przyrodniczych Natura 2000. Zapoznanie z zasadmi gospodarowania przestrzennego w pasie nadbrzeżnym i na obszarach cennych przyrodniczo w świetle obowiązyjących przepisów prawa.
Treści programoweT-A-5Sprawozdanie z analizy gospodarki przestrzennej wybrzeży
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranego fragmentu pasa wybrzeża.
T-W-3Formy i sposoby ochrony brzegów morskich oraz ochrona środowiska morskiego.
Metody nauczaniaM-3dyskusja i prezentacja wyników
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe ma świadomości współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
3,0Ma bardzo małą świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
3,5Ma małą świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
4,0Ma świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
4,5Ma dużą świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
5,0Ma bardzo dużą świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.