Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika miast i regionów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika miast i regionów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>, Paweł Kreja <pawel.kreja@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,60egzamin
projektyP4 9 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych informacji z zakresu ekonomii miast i regionów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu ekonomii miast i regionów
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów ze sfery rozwoju
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania miasta

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ekonomika transportu miejskiego2
T-P-2Prognozy demograficzne miast i regionów1
T-P-3Prywatyzacja i fragmentacja przestrzeni publicznej1
T-P-4Czynniki lokalizacji przemysłu w miastach i regionach2
T-P-5Trendy kształtowania przestrzeni zamieszkania2
T-P-6Organizacja usług publicznych1
9
wykłady
T-W-1Rozwój i funkcjonowanie miast i regionów1
T-W-2Wpływ zmian struktury przestrzennej jednostek terytorialnych na ich funkcjonowanie i rozwój2
T-W-3Wpływ zmian w przemyśle na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów2
T-W-4Wpływ struktur komunikacyjnych na rozwój miast i regionów2
T-W-5Wpływ handlu i usług na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów1
T-W-6Wpływ zmian przestrzeni zamieszkania na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2wykorzystanie literatury przedmiotu10
A-P-3Przygotowanie do egzaminu5
30
wykłady
A-W-1udział w zajęciach18
A-W-2udział w konsultacjach związanych z analizą dokumentów z akresu polityki przestrzennej4
A-W-3przygotowanie i czytanie wskazanej literatury4
A-W-4przygotowanie do egzaminu4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
M-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C11_W01
zna instrumenty polityki przestrzennej
GP_1A_W01, GP_1A_W22C-4, C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-3M-4, M-2, M-1, M-3S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C11_U01
potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
GP_1A_U04C-4, C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-3M-4, M-2, M-1, M-3S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C11_K01
potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
GP_1A_K01, GP_1A_K07, GP_1A_K02C-4, C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-3M-4, M-2, M-1, M-3S-3, S-2, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C11_W01
zna instrumenty polityki przestrzennej
2,0Nie zna instrumentów polityki przestrzennej
3,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C11_U01
potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
2,0W najmniejszym stopniu nie potrafi zweryfikować i ocenić działalności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niz dobrym
5,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C11_K01
potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
2,0Nie potrafi w wąski sposób weryfikować skuteczności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej

Literatura podstawowa

  1. M. Nowak, polityka przestrzenna w polskich obszarach metropolitalnych, CeDeWu, Warszawa, 2010
  2. M. Nowak T. Skotarczak, Zarządzanie przestrzenią miasta, CeDeWu, Warsyawa, 2012
  3. M. Nowak T. Skotarczak, Zarządzanie miastem, CeDeWu, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. W. Gaczek, Zarządzanie w gospodarce przestrzennej, Branta, Bydgoszcz, 2003
  2. M. Nowak T. Skotarczak, Inwestycje w mieście, CeDeWu, Warszawa, 2012
  3. M. Nowak P. Mickiewicz, Plan zagospodarowania przestrzennego województwa w zarządzaniu rozwojem regionalnym, CeDeWu, Warszawa, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ekonomika transportu miejskiego2
T-P-2Prognozy demograficzne miast i regionów1
T-P-3Prywatyzacja i fragmentacja przestrzeni publicznej1
T-P-4Czynniki lokalizacji przemysłu w miastach i regionach2
T-P-5Trendy kształtowania przestrzeni zamieszkania2
T-P-6Organizacja usług publicznych1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój i funkcjonowanie miast i regionów1
T-W-2Wpływ zmian struktury przestrzennej jednostek terytorialnych na ich funkcjonowanie i rozwój2
T-W-3Wpływ zmian w przemyśle na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów2
T-W-4Wpływ struktur komunikacyjnych na rozwój miast i regionów2
T-W-5Wpływ handlu i usług na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów1
T-W-6Wpływ zmian przestrzeni zamieszkania na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2wykorzystanie literatury przedmiotu10
A-P-3Przygotowanie do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach18
A-W-2udział w konsultacjach związanych z analizą dokumentów z akresu polityki przestrzennej4
A-W-3przygotowanie i czytanie wskazanej literatury4
A-W-4przygotowanie do egzaminu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C11_W01zna instrumenty polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
GP_1A_W22ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania miasta
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu ekonomii miast i regionów
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów ze sfery rozwoju
Treści programoweT-W-2Wpływ zmian struktury przestrzennej jednostek terytorialnych na ich funkcjonowanie i rozwój
T-W-1Rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-5Wpływ handlu i usług na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-3Wpływ zmian w przemyśle na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów
T-W-4Wpływ struktur komunikacyjnych na rozwój miast i regionów
T-W-6Wpływ zmian przestrzeni zamieszkania na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-P-2Prognozy demograficzne miast i regionów
T-P-1Ekonomika transportu miejskiego
T-P-4Czynniki lokalizacji przemysłu w miastach i regionach
T-P-5Trendy kształtowania przestrzeni zamieszkania
T-P-6Organizacja usług publicznych
T-P-3Prywatyzacja i fragmentacja przestrzeni publicznej
Metody nauczaniaM-4prezentacje studentów
M-2dyskusja
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna instrumentów polityki przestrzennej
3,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C11_U01potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U04posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych i gospodarczych
Cel przedmiotuC-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania miasta
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu ekonomii miast i regionów
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów ze sfery rozwoju
Treści programoweT-W-2Wpływ zmian struktury przestrzennej jednostek terytorialnych na ich funkcjonowanie i rozwój
T-W-1Rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-5Wpływ handlu i usług na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-3Wpływ zmian w przemyśle na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów
T-W-4Wpływ struktur komunikacyjnych na rozwój miast i regionów
T-W-6Wpływ zmian przestrzeni zamieszkania na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-P-2Prognozy demograficzne miast i regionów
T-P-1Ekonomika transportu miejskiego
T-P-4Czynniki lokalizacji przemysłu w miastach i regionach
T-P-5Trendy kształtowania przestrzeni zamieszkania
T-P-6Organizacja usług publicznych
T-P-3Prywatyzacja i fragmentacja przestrzeni publicznej
Metody nauczaniaM-4prezentacje studentów
M-2dyskusja
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W najmniejszym stopniu nie potrafi zweryfikować i ocenić działalności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niz dobrym
5,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C11_K01potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K01wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
GP_1A_K07prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu planisty
GP_1A_K02potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
Cel przedmiotuC-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania miasta
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu ekonomii miast i regionów
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów ze sfery rozwoju
Treści programoweT-W-2Wpływ zmian struktury przestrzennej jednostek terytorialnych na ich funkcjonowanie i rozwój
T-W-1Rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-5Wpływ handlu i usług na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-W-3Wpływ zmian w przemyśle na funkcjonowanie i rozwój miast i regionów
T-W-4Wpływ struktur komunikacyjnych na rozwój miast i regionów
T-W-6Wpływ zmian przestrzeni zamieszkania na rozwój i funkcjonowanie miast i regionów
T-P-2Prognozy demograficzne miast i regionów
T-P-1Ekonomika transportu miejskiego
T-P-4Czynniki lokalizacji przemysłu w miastach i regionach
T-P-5Trendy kształtowania przestrzeni zamieszkania
T-P-6Organizacja usług publicznych
T-P-3Prywatyzacja i fragmentacja przestrzeni publicznej
Metody nauczaniaM-4prezentacje studentów
M-2dyskusja
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi w wąski sposób weryfikować skuteczności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej