Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Woda w krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Woda w krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo. Przyrodnicze uwarunkowania gospodarki przestrzennej (I, III). Planowanie infrastruktury technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodnę w skali zlewni, w środowisku przyrodniczym, w krajobrazie. |
C-2 | Ocena retencji wodnej w zlewniach rolniczych i miejskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła obowiązujących aktów prawnych - Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa. | 2 |
T-A-2 | Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwilgotnionych, ocena potrzeb wód do nawodnień. | 5 |
T-A-3 | Wyznaczanie obszarów narażonych na powodzie i susze. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa. Mała retencja wodna- zbiornikowa, jeziorna, glebowa. | 1 |
T-W-2 | Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych. Dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych. | 1 |
T-W-3 | Charakterystyka odpływu rzecznego, przepływy, niżówki. | 1 |
T-W-4 | Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna. | 1 |
T-W-5 | Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Czynniki wpływające na potrzeby regulowania stosunków wodnych w Polsce. Sposoby regulowania stosunków wodnych. | 1 |
T-W-6 | Sposoby gospodarowania wodą w warunkach niedoboru wód. Systemy nawadniające i odwadniające. Wpływ zagospodarowania przestrzennego na zasoby wodne. | 2 |
T-W-7 | Ochrona przed powodzią. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Zbieranie materiałów i przygotowanie projektu | 18 |
A-A-3 | Konsultacje | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczeń cząstkowych (dwa) | 13 |
A-A-5 | Studiowanie literatury przedmiotowej do ćwiczeń | 13 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium zaliczającego. | 9 |
A-W-3 | Studiowanie literatury technicznej w zakresie gospodarki wodnej w Polsce | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Wykłady konwersatoryjne |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy, test |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady i ćwiczenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD6_W01 Student ma wiedzę na temat czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, w przestrzeniu podlegającej działalności człowieka | GP_1A_W02, GP_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD6_U01 umiejętność oceny zasobów wodnych w zlewniach rolniczych i zurbanizowanych | GP_1A_U15, GP_1A_U07 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD6_K01 postępuje zgodnie z zasadmi zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń rolniczą i miejską | GP_1A_K06, GP_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD6_W01 Student ma wiedzę na temat czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, w przestrzeniu podlegającej działalności człowieka | 2,0 | Student nie zna znaczenia gospodarki wodnej i nie posiada wiedzy nt. znaczenia wody w środowisku i działalności człowieka |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, gospodarki wodnej i jej znaczenia w przestrzeni i działalności człowieka, rozpoznaje tylko niektóre elementy związane z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, potrafi nazwać lub rozpoznać tylko niektóre podstawowe określenia związane z hydrologią oraz w ograniczonym stopniu rozpoznaje źródła obowiązujących regulacji | |
3,5 | Student ma częściową wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, rozpoznaje większość podstawowych elementów związanych z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, rozpoznaje nieliczne przykłady warunków sprzyjających nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student rozpoznaje prawidlowo tylko niektóre określenia związane z hydrologią oraz w ograniczonym stopniu rozpoznaje źródła obowiązujących regulacji | |
4,0 | Student ma gruntowną wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, rozpoznaje większość podstawowych elementów związanych z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, rozpoznaje warunki sprzyjające nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student rozpoznaje podstawowe określenia związane z hydrologią oraz wskazuje źródła obowiązujących regulacji | |
4,5 | Student ma gruntowną wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, sprawnie rozpoznaje podstawowe elementy związane z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, rozpoznaje warunki sprzyjające nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student rozpoznaje podstawowe określenia związane z hydrologią oraz sprawnie wskazuje źródła obowiązujących regulacji prawnych | |
5,0 | Student ma szeroką wiedzę na temat znaczenia wody w środowisku czynników kształtujacych jej ilość i dostępność, znaczenia gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń i działalność człowieka, sprawnie rozpoznaje elementy związane z kształtowaniem gospodarki wodnej, regulacją stosunków wodnych, ochroną przeciwpowodziową, sprawnie rozpoznaje warunki sprzyjające nadmiernemu uwilgotnieniu i objawy takiego stanu, student prawidłowo definiuje pojęcia związane z hydrologią oraz sprawnie wskazuje źródła obowiązujących regulacji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD6_U01 umiejętność oceny zasobów wodnych w zlewniach rolniczych i zurbanizowanych | 2,0 | Student nie potrafi dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, nie rozróżnia prawidłowo funkcji i parametrów związanych z wodami powierzchniowymi i podziemnymi nie potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych, nie potrafi prawidłowo interpretować informacji związanych z przedmiotem |
3,0 | Student potrafi tylko czesciowo dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo tylko niektóre funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn z wydatną pomocą nauczyciela oraz potrafi także częściowo interpretować wyniki i informacje związane z gospodarką wodną | |
3,5 | Student potrafi tylko czesciowo dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo niektóre funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn z pomocą, potrafi także prawidłowo interpretować wyniki i informacje związane z gospodarką wodną z niewielką pomocą | |
4,0 | Student potrafi dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni z niewielką pomocą, rozróżnia prawidłowo większość funkcji i parametrów związanych z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn z niewielką pomocą, oraz potrafi interpretować wyniki i informacje związane z gospodarką wodną | |
4,5 | Student potrafi dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać samodzielnie oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn, interpretuje wyniki i informacje związane z gospodarką wodną | |
5,0 | Student potrafi sprawnie dokonać oceny zasobów wodnych wybranej zlewni, rozróżnia prawidłowo funkcje i parametry związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi potrafi dokonać samodzielnie oceny panujących warunków wilgotnościowych i ich przyczyn, sprawnie interpretuje wyniki i informacje związane z gospodarką wodną |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD6_K01 postępuje zgodnie z zasadmi zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarki wodnej i jej wpływu na przestrzeń rolniczą i miejską | 2,0 | Student nie wykazuje aktywności zarówno w pracy indywidualnej jak i w pracy zespołowej, nie wykonuje poleceń i postępuje zgodnie z wyznaczonymi zasadami, nie ma świadomości znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka |
3,0 | Student wykonuje polecenia, podejmuje pracę w grupie i indywidualnie jednak wykazuje małą aktywność, jest częściowo świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka | |
3,5 | Student wykonuje polecenia, podejmuje pracę w grupie i indywidualnie jednak wykazuje średnią aktywność jest częściowo świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka | |
4,0 | Student wykonuje polecenia, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami, aktywnie podejmuje pracę w grupie i indywidualnie, jest świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka | |
4,5 | Student wykonuje polecenia, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami, aktywnie podejmuje pracę w grupie i indywidualnie potrafi efektywnie zorganizować pracę własną , jest świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka, wykazuje dbałość o rezultat wykonywanej pracy | |
5,0 | Student wykonuje polecenia, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami, aktywnie podejmuje pracę w grupie i indywidualnie potrafi efektywnie zorganizować pracę własną i zespołu, jest świadomy znaczenia wody i gospodarowania nią w środowisku i życiu człowieka, wykazuje dużą dbałość o rezultat wykonywanej pracy |
Literatura podstawowa
- Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą., Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Ćhełmicki W., Woda- zasoby, degradacja, ochrona., Wyd. UJ Kraków, Kraków, 1997
- Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Wyd. IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczy Wrocław, Wrocław, 2007
- Czasopisma techniczne, Gospodarka Wodna, Wiadomości Melioracyjne iŁąkarskie, NOT Warszawa, 2012