Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność obsługi komputera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu biurowego i ich zastosowanie.2
T-L-2Opracowanie cv oraz profesjonalnej prezentacji multimedialnej, przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.2
T-L-3Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.6
T-L-4Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.2
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.2
T-L-6Opracowanie raportu za pomocą edytora tekstu według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych w pracowni dydaktycznej.16
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl74
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów z umiejętności praktycznych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_A01_W04
Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
GP_1A_W04C-1, C-2T-L-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych oraz własnych pomysłów.
GP_1A_U02, GP_1A_U05C-1, C-2, C-3T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_A01_K01
Student ma świadomośc konieczności ciągłego doskonalenia swoich umiejetności informatycznych.
GP_1A_K01C-3T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_A01_W04
Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_A01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych oraz własnych pomysłów.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_A01_K01
Student ma świadomośc konieczności ciągłego doskonalenia swoich umiejetności informatycznych.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Podręcznik użytkownika pakietu OpenOffice, http://openzone.pl/ksiazka/, 2011
  2. Opis pakietu Open Office, http://pl.wikibooks.org/wiki/OpenOffice.org, 2012

Literatura dodatkowa

  1. http://openoffice.pl/, http://www.ux.pl/openoffice/ http://pl.openoffice.org/, 2012
  2. Kurs języka html, http://pl.html.net/tutorials/html/, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu biurowego i ich zastosowanie.2
T-L-2Opracowanie cv oraz profesjonalnej prezentacji multimedialnej, przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.2
T-L-3Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.6
T-L-4Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.2
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.2
T-L-6Opracowanie raportu za pomocą edytora tekstu według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.4
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych w pracowni dydaktycznej.16
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl74
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_A01_W04Student ma wiedzę na temat usług informatycznych w Uczelni, potrafi samodzielnie wskazać wiarygodne informacje na zadany temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; netykieta w korespondencji elektronicznej; moduły pakietu biurowego i ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów z umiejętności praktycznych.
S-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_A01_U01Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych oraz własnych pomysłów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym w zakresie GP
GP_1A_U05stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
Treści programoweT-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.
T-L-6Opracowanie raportu za pomocą edytora tekstu według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.
T-L-4Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.
T-L-2Opracowanie cv oraz profesjonalnej prezentacji multimedialnej, przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.
T-L-3Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów z umiejętności praktycznych.
S-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_A01_K01Student ma świadomośc konieczności ciągłego doskonalenia swoich umiejetności informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K01wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
Treści programoweT-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.
T-L-6Opracowanie raportu za pomocą edytora tekstu według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.
T-L-4Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.
T-L-2Opracowanie cv oraz profesjonalnej prezentacji multimedialnej, przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.
T-L-3Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów. Sprawdzian z umiejętności praktycznych.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów z umiejętności praktycznych.
S-1Ocena podsumowująca: Oceny wystawione za wybrane dokumenty elektroniczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.