Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (Biologia):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (Biologia) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z dyscyplinami nauki biologii oraz z jej metodami badawczymi, w tym z systematyką świata roślinnego i zwierzęcego, systematyką zbiorowisk roślinnych, wchodzących w skład szaty roślinnej, która jest istotnym elementem krajobrazu. |
C-2 | Nabycie umiejetności rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt (z podtypu kręgowce), zbiorowisk roślinnych w siedliskach naturalnych i antropogenicznych. Poznanie bioindykacyjnych właściwości gatunków i zbiorowisk roślinnych pozwalających ocenić stan środowiska przyrodniczego. |
C-3 | Przekazanie studentowi informacji i wyrobienia w nim umiejętności wyjaśniania związków przyczynowo-skutkowych zachodzacych w naturalnych i antropogenicznych ekosystemach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia. | 3 |
T-P-2 | Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów. Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski. | 2 |
T-P-3 | Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska. | 2 |
T-P-4 | Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska. | 2 |
T-P-5 | Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna. | 3 |
T-P-6 | Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna. | 2 |
T-P-7 | Zaliczenie w formie pisemnej. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie. | 2 |
T-W-2 | Strategia ochrony zwierząt w Polsce. Przegląd gatunków chronionych i zagrożonych wyginięciem. Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej fauny. Zoowskaźniki. | 2 |
T-W-3 | Zasady systematycznego podziału organizmów świata roślinnego, jednostki taksonomiczne, nazewnictwo gatunków | 1 |
T-W-4 | Roślinność potencjalna i rzeczywista. Klasyfikacja siedlisk roślinnych. | 3 |
T-W-5 | Zieleń urządzona. Funkcje terenów leśnych, zadrzewień i zieleni urządzonej. Gospodarcze znaczenie niektórych gatunków roślin. | 2 |
T-W-6 | Ekologiczne podstawy ochrony przyrody | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
12 | ||
zajęcia terenowe | ||
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych | 9 |
A-P-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 26 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
45 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Udział studenta w ćwiczeniach terenowych | 6 |
A-T-2 | Przygotowanie się teoretyczne do ćwiczeń | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 28 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: ocena z wykonywanych samodzielnie zadań i projektów |
S-3 | Ocena formująca: kolokwium |
S-4 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych |
S-5 | Ocena formująca: wejściówki |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_W01 Student wie, czym zajmuje się biologia jako nauka, zna jej rozwój w ujęciu historycznym, umie wyróżnić dyscypliny i dziedziny tej nauki oraz zna ich metody badawcze. Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt, zna czynniki wpływające na ich rozmieszczenie. Posiada niezbędne wiadomości z zakresu ekologii i fitosocjlogii, pozwalające na zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie. Zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijającą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy. | GP_1A_W04, GP_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_U01 Student potrafi rozpoznać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta; student potraf wykorzystać w praktyce poznane metody badawcze, pozwalające na ocenę stanu środowiska. Nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka. | GP_1A_U01, GP_1A_U17, GP_1A_U18, GP_1A_U13 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C04_K01 Student potrafi indywidualnie rozwiązywać narzucone problemy oraz współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu. | GP_1A_K04 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-2 | M-2 | S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_W01 Student wie, czym zajmuje się biologia jako nauka, zna jej rozwój w ujęciu historycznym, umie wyróżnić dyscypliny i dziedziny tej nauki oraz zna ich metody badawcze. Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt, zna czynniki wpływające na ich rozmieszczenie. Posiada niezbędne wiadomości z zakresu ekologii i fitosocjlogii, pozwalające na zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie. Zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijającą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat bioróżnorodności świata roślin, zwierząt i grzybów, nie ma żadnej wiedzy na temat ekosystemów różnych krajobrazów, a w nich bytujących zwierząt. |
3,0 | Student ma powierzchowną wiedzę na temat bioróżnorodności świata, ma ogólną wiedzę o ekosystemach (fitocenozach i zoocenozach) różnych krajobrazów. | |
3,5 | Student ma wiedzę i dośc dobrze przedstawia bioróżnorodność świata przyrody, zna ekosystemy różnych krajobrazów, a w nich bytujące zwierzęta. | |
4,0 | Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt. | |
4,5 | Student dobrze interpretuje różnorodność świata przyrody, zna dobrze różnorodne ekosystemy krajobrazów Polski, wyróżnia zbiorowiska roślinne, zna w nich bytujący świat zwierząt, zna Konwencję o różnorodności biologicznej. | |
5,0 | Student bardzo dobrze interpretuje bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów, Zna i charakteryzuje ekosystemy zróżnicowanych krajobrazów w Polsce, dostrzega w nich mozaikę zbiorowisk roślinnych i potrafi je dokładnie charakteryzować, zna świat zwierzęcy tych ekosystemów, wie jaką rolę odgrywają ekosystemy w krajobrazie oraz jak należy w nich gospodarować, aby ich nie degradować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_U01 Student potrafi rozpoznać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta; student potraf wykorzystać w praktyce poznane metody badawcze, pozwalające na ocenę stanu środowiska. Nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka. | 2,0 | Student nie ma umiejętności, nie potrafi rozpoznawać zbiorowisk roślinnych w poznanych ekosystemach różnych krajobrazów Polski, nie potrafi wymienić ważniejszych, pospolitych zwierząt bytujących w tych ekosystemach, nie potrafi rozwiązać żadnych problemów proekologicznych na styku przyroda-gospodarka. |
3,0 | Student potrafi wyróżnić kilka ekosystemów wykształconych w różnych krajobrazach oraz je krótko scharakteryzować. | |
3,5 | Student potrafi dość dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach. | |
4,0 | Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dość dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w wyróżnionych ekosystemach. | |
4,5 | Student potrafi dobrze wyróżniać ekosystemy w krajobrazach Polski, potrafi je także dobrze charakteryzować, potrafi wyróżnić pospolite zwierzęta w ekosystemach, potrafi rozwiązywaćproblemy proekologiczne na styku przyroda-gospodarka. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze rozpoznawać poznane ekosystemy różnych krajobrazów, włącznie z rozwijającymi się w nich fiotocenozami oraz bytującymi w nich zwierzętami z podtypu kręgowce, nabył umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C04_K01 Student potrafi indywidualnie rozwiązywać narzucone problemy oraz współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy i świadomości, że działalność inżynierska przynosi negatywne skutki dla przyrody, środowiska. |
3,0 | Student ma powierzchowną wiedzę, przy tym nie jest w pełni świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta. | |
3,5 | Student ma dość dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta. | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę, przy tym jest świadomy o negatywnych skutkach działalności inżynierskiej na środowisko, a w nich wykształconą szatę roślinną oraz bytujące zwierzęta. | |
4,5 | Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
Literatura podstawowa
- Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, 2004
- Macias A., Bródka S., Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, PWN, 2014, wdanie pierwsze
- Falińska Krystyna, Ekologia roślin, PWN, 2012, trzecie
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
- Wysocki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
- Campbell N., Biologia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, 2012
- Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Matuszkiewicz J., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2002
- Praca zbiorowa, Polska Gady, płazy i ryby. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
- Praca zbiorowa, Polska Ssaki. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
- Praca zbiorowa, Polska Ptaki. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012