Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Przestrzenne analizy krajobrazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przestrzenne analizy krajobrazu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,50,50zaliczenie
projektyP8 9 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera, edytorów tekstu i arkuszy kalkulacyjnych. Podstawowe wiadomości z zakresu sozologii i kształtowania środowiska. Znajomość funkcjonowania programów GIS (wektorowych i rastrowych).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest uzyskanie umiejętności i wiedzy teoretycznej dotyczącej przestrzennych metod analiz wybranych elementów środowiska przyrodniczego z zastosowaniem metod ekologii krajobrazu i geografii fizycznejj.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zastosowanie analiz danych punktowych do oceny wybranych elementów środowiska.1
T-P-2Analiza zjawisk punktowych (zastosowanie GPS).2
T-P-3Obliczanie metryk krajobrazowych (kompozycji i konfiguracji).1
T-P-4Kartowanie biotopów i ocena ich konfiguracji.1
T-P-5Ocena różnorodności krajobrazu polodowcowego na podstawie analizy struktury przestrzennej płatów roślinności, reprezentujących wybrane formy geomorfologiczne.1
T-P-6Zastosowanie modelu płatów i korytarzy do oceny struktury przestrzennej krajobrazu i możliwości migracyjnych zwierząt.1
T-P-7Ocena zmian użytkowania przestrzeni z zastosowaniem metod numerycznych.2
9
wykłady
T-W-1Źródła i metody stosowane w analizie krajobrazu.1
T-W-2Przyrodnicze uwarunkowania wykorzystania analiz przestrzennych krajobrazu (problematyka fragmentacji siedlisk, model płatów i korytarzy, biogeograficzna teoria wysp).1
T-W-3Ilościowe metody analizy struktury przestrzennej.1
T-W-4Ocena struktury krajobrazu na za pomocą miar krajobrazu (na poziomie poligonów, klasy i krajobrazu).1
T-W-5Zastosowanie analiz danych punktowych i powierzchniowych w gospodarce przestrzennej (analizy sąsiedztwa i analizy barierowe).1
T-W-6Funkcje analityczne pomocne przy rozwiązywaniu problemów przestrzennych.1
T-W-7Numeryczna ocena różnorodności krajobrazu na podstawie analizy struktury przestrzennej roślinności.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Przygotowanie do zajęć12
A-P-3Przygotowanie projektu na podstawie zebranych danych punktowych.12
A-P-4Wykonanie raportu z oceny zmian użytkowania przestrzeni12
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Czytanie literatury25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia11
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia labolatoryjne i metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD4_W01
Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykorzystania analiz przestrzennych w analizie krajobrazu i projektach związanych z organizacją użytkowania przestrzeni. Posiada podstawową wiedzę o relacjach między poszczególnymi elementami krajobrazu, w tym elementami antropogenicznymi w skali lokalnej i regionalnej.
GP_1A_W02, GP_1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-5, T-P-6M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD4_U01
Stosuje podstawowe techniki analiz zjawisk przestrzennych (punktowych, liniowych i powierzchniwych) w krajobrazie. Ocenia na podstawowym poziomie wartość krajobrazu i jego elementów.
GP_1A_U05, GP_1A_U11C-1T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-7, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-2, M-3S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD4_K01
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
GP_1A_K03, GP_1A_K08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-7, T-P-3, T-P-4M-2, M-3S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD4_W01
Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykorzystania analiz przestrzennych w analizie krajobrazu i projektach związanych z organizacją użytkowania przestrzeni. Posiada podstawową wiedzę o relacjach między poszczególnymi elementami krajobrazu, w tym elementami antropogenicznymi w skali lokalnej i regionalnej.
2,0Nie zna teoretycznych i praktycznych podstaw przestrzennych analiz krajobrazu.
3,0Zna w dostatecznym stopniu teoretyczne i praktyczne podstawy analiz przestrzennych; umie wykonać najprostsze analizy z użyciem prezentowanego oprogramowania.
3,5Zna teoretyczne i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu. Umie wykonać podstawowe analizy z użyciem prezentowanego oprogramowania.
4,0Dobrze zna i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu; samodzielnie dokonuje analizy struktury krajobrazu przy użyciu metryk krajobrazowych; potrafi zaproponować dobór odpowiednich źódeł danych i metod.
4,5Dobrze zna i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu. Samodzielnie dokonuje analizy struktury krajobrazu przy użyciu metryk krajobrazowych; potrafi zaproponować dobór odpowiednich źródeł danych i metod; komentuje uzyskane wyniki w powiązaniu ze środowiskiem i jego genezą.
5,0Bardzo dobrze zna i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu; samodzielnie dokonuje analizy struktury krajobrazu przy użyciu metryk krajobrazowych i potrafi komentować uzyskane wyniki w powiązaniu uwarunkowaniami przyrodniczymi; potrafi samodzielnie dobierać metody analizy przestrzennej oraz żródła danych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD4_U01
Stosuje podstawowe techniki analiz zjawisk przestrzennych (punktowych, liniowych i powierzchniwych) w krajobrazie. Ocenia na podstawowym poziomie wartość krajobrazu i jego elementów.
2,0Nie zna podstaw przestrzennych analiz krajobrazu i nie potrafi ich wykorzystać w praktyce.
3,0Zna podstawowe analizy przestrzenne i potrafi wykorzystać je praktyce.
3,5Zna podstawowe analizy przestrzenne i potrafi zastosować je praktyce Potrafi ponadto dobrać źródła i metody pomocne przy analizie wybranych elementów krajobrazu.
4,0Dobrze zna większość prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach metod i potrafi wykorzystać je w praktyce.
4,5Dobrze zna większość prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach metod i potrafi wykorzystać je w praktyce; potrafi samodzielnie dobierać metody i realizować je przy pomocy specjalistycznych programów komputerowych; potrafi obiektywnie ocenić uzyskane wyniki.
5,0Bardzo dobrze zna prezentowane na wykładach i ćwiczeniach metody; potrafi samodzielnie dobierać metody i realizować obliczenia przy pomocy specjalistycznych programów komputerowych; bardzo dobrze komentuje uzyskane wyniki w powiązaniu z uwarunkowaniami przyrodniczymi ocenianej przestrzeni.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD4_K01
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
2,0Nie zna i nie potrafi wykorzystać poznanych metod do analizy krajobrazu.
3,0Potrafi zastosować podstawowe metody do wybranych analiz krajobrazu, jednak w słabym stopniu wykazuje kreatywność w ich doborze.
3,5Potrafi zastosować podstawowe metody do wybranych analiz krajobrazu i dokonać prawidłowego doboru.
4,0Potrafi samodzielnie dobrać materiał i metody oraz zaplanować pracę w grupie.
4,5Potrafi samodzielnie dobrać materiał i metody do bardziej skomplikowanych analiz przestrzennych i zaplanować tok działań dla poszczególnych członków grupy.
5,0Potrafi samodzielnie dobrać materiał i metody do skomplikowanych analiz przestrzennych i zaplanować tok działań dla poszczególnych członków grupy. Bardzo dobrze komentuje zasadność dobranych metod, kolejność zaproponowanych działań i wiąże uzyskane wyniki z wiedzą uzyskaną z innych przedmiotów.

Literatura podstawowa

  1. Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Bródka S. (red), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zastosowanie analiz danych punktowych do oceny wybranych elementów środowiska.1
T-P-2Analiza zjawisk punktowych (zastosowanie GPS).2
T-P-3Obliczanie metryk krajobrazowych (kompozycji i konfiguracji).1
T-P-4Kartowanie biotopów i ocena ich konfiguracji.1
T-P-5Ocena różnorodności krajobrazu polodowcowego na podstawie analizy struktury przestrzennej płatów roślinności, reprezentujących wybrane formy geomorfologiczne.1
T-P-6Zastosowanie modelu płatów i korytarzy do oceny struktury przestrzennej krajobrazu i możliwości migracyjnych zwierząt.1
T-P-7Ocena zmian użytkowania przestrzeni z zastosowaniem metod numerycznych.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła i metody stosowane w analizie krajobrazu.1
T-W-2Przyrodnicze uwarunkowania wykorzystania analiz przestrzennych krajobrazu (problematyka fragmentacji siedlisk, model płatów i korytarzy, biogeograficzna teoria wysp).1
T-W-3Ilościowe metody analizy struktury przestrzennej.1
T-W-4Ocena struktury krajobrazu na za pomocą miar krajobrazu (na poziomie poligonów, klasy i krajobrazu).1
T-W-5Zastosowanie analiz danych punktowych i powierzchniowych w gospodarce przestrzennej (analizy sąsiedztwa i analizy barierowe).1
T-W-6Funkcje analityczne pomocne przy rozwiązywaniu problemów przestrzennych.1
T-W-7Numeryczna ocena różnorodności krajobrazu na podstawie analizy struktury przestrzennej roślinności.3
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Przygotowanie do zajęć12
A-P-3Przygotowanie projektu na podstawie zebranych danych punktowych.12
A-P-4Wykonanie raportu z oceny zmian użytkowania przestrzeni12
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Czytanie literatury25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia11
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OD4_W01Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykorzystania analiz przestrzennych w analizie krajobrazu i projektach związanych z organizacją użytkowania przestrzeni. Posiada podstawową wiedzę o relacjach między poszczególnymi elementami krajobrazu, w tym elementami antropogenicznymi w skali lokalnej i regionalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
GP_1A_W06posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzyskanie umiejętności i wiedzy teoretycznej dotyczącej przestrzennych metod analiz wybranych elementów środowiska przyrodniczego z zastosowaniem metod ekologii krajobrazu i geografii fizycznejj.
Treści programoweT-W-1Źródła i metody stosowane w analizie krajobrazu.
T-W-2Przyrodnicze uwarunkowania wykorzystania analiz przestrzennych krajobrazu (problematyka fragmentacji siedlisk, model płatów i korytarzy, biogeograficzna teoria wysp).
T-W-3Ilościowe metody analizy struktury przestrzennej.
T-W-4Ocena struktury krajobrazu na za pomocą miar krajobrazu (na poziomie poligonów, klasy i krajobrazu).
T-W-5Zastosowanie analiz danych punktowych i powierzchniowych w gospodarce przestrzennej (analizy sąsiedztwa i analizy barierowe).
T-W-6Funkcje analityczne pomocne przy rozwiązywaniu problemów przestrzennych.
T-P-5Ocena różnorodności krajobrazu polodowcowego na podstawie analizy struktury przestrzennej płatów roślinności, reprezentujących wybrane formy geomorfologiczne.
T-P-6Zastosowanie modelu płatów i korytarzy do oceny struktury przestrzennej krajobrazu i możliwości migracyjnych zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna teoretycznych i praktycznych podstaw przestrzennych analiz krajobrazu.
3,0Zna w dostatecznym stopniu teoretyczne i praktyczne podstawy analiz przestrzennych; umie wykonać najprostsze analizy z użyciem prezentowanego oprogramowania.
3,5Zna teoretyczne i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu. Umie wykonać podstawowe analizy z użyciem prezentowanego oprogramowania.
4,0Dobrze zna i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu; samodzielnie dokonuje analizy struktury krajobrazu przy użyciu metryk krajobrazowych; potrafi zaproponować dobór odpowiednich źódeł danych i metod.
4,5Dobrze zna i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu. Samodzielnie dokonuje analizy struktury krajobrazu przy użyciu metryk krajobrazowych; potrafi zaproponować dobór odpowiednich źródeł danych i metod; komentuje uzyskane wyniki w powiązaniu ze środowiskiem i jego genezą.
5,0Bardzo dobrze zna i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu; samodzielnie dokonuje analizy struktury krajobrazu przy użyciu metryk krajobrazowych i potrafi komentować uzyskane wyniki w powiązaniu uwarunkowaniami przyrodniczymi; potrafi samodzielnie dobierać metody analizy przestrzennej oraz żródła danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OD4_U01Stosuje podstawowe techniki analiz zjawisk przestrzennych (punktowych, liniowych i powierzchniwych) w krajobrazie. Ocenia na podstawowym poziomie wartość krajobrazu i jego elementów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U05stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP
GP_1A_U11pozyskuje informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, w tym wszechstronne dane o terenie
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzyskanie umiejętności i wiedzy teoretycznej dotyczącej przestrzennych metod analiz wybranych elementów środowiska przyrodniczego z zastosowaniem metod ekologii krajobrazu i geografii fizycznejj.
Treści programoweT-W-7Numeryczna ocena różnorodności krajobrazu na podstawie analizy struktury przestrzennej roślinności.
T-W-4Ocena struktury krajobrazu na za pomocą miar krajobrazu (na poziomie poligonów, klasy i krajobrazu).
T-W-5Zastosowanie analiz danych punktowych i powierzchniowych w gospodarce przestrzennej (analizy sąsiedztwa i analizy barierowe).
T-W-6Funkcje analityczne pomocne przy rozwiązywaniu problemów przestrzennych.
T-P-7Ocena zmian użytkowania przestrzeni z zastosowaniem metod numerycznych.
T-P-1Zastosowanie analiz danych punktowych do oceny wybranych elementów środowiska.
T-P-3Obliczanie metryk krajobrazowych (kompozycji i konfiguracji).
T-P-4Kartowanie biotopów i ocena ich konfiguracji.
T-P-5Ocena różnorodności krajobrazu polodowcowego na podstawie analizy struktury przestrzennej płatów roślinności, reprezentujących wybrane formy geomorfologiczne.
T-P-6Zastosowanie modelu płatów i korytarzy do oceny struktury przestrzennej krajobrazu i możliwości migracyjnych zwierząt.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenia labolatoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
S-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw przestrzennych analiz krajobrazu i nie potrafi ich wykorzystać w praktyce.
3,0Zna podstawowe analizy przestrzenne i potrafi wykorzystać je praktyce.
3,5Zna podstawowe analizy przestrzenne i potrafi zastosować je praktyce Potrafi ponadto dobrać źródła i metody pomocne przy analizie wybranych elementów krajobrazu.
4,0Dobrze zna większość prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach metod i potrafi wykorzystać je w praktyce.
4,5Dobrze zna większość prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach metod i potrafi wykorzystać je w praktyce; potrafi samodzielnie dobierać metody i realizować je przy pomocy specjalistycznych programów komputerowych; potrafi obiektywnie ocenić uzyskane wyniki.
5,0Bardzo dobrze zna prezentowane na wykładach i ćwiczeniach metody; potrafi samodzielnie dobierać metody i realizować obliczenia przy pomocy specjalistycznych programów komputerowych; bardzo dobrze komentuje uzyskane wyniki w powiązaniu z uwarunkowaniami przyrodniczymi ocenianej przestrzeni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OD4_K01Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K03wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
GP_1A_K08jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzyskanie umiejętności i wiedzy teoretycznej dotyczącej przestrzennych metod analiz wybranych elementów środowiska przyrodniczego z zastosowaniem metod ekologii krajobrazu i geografii fizycznejj.
Treści programoweT-W-1Źródła i metody stosowane w analizie krajobrazu.
T-W-2Przyrodnicze uwarunkowania wykorzystania analiz przestrzennych krajobrazu (problematyka fragmentacji siedlisk, model płatów i korytarzy, biogeograficzna teoria wysp).
T-W-3Ilościowe metody analizy struktury przestrzennej.
T-P-7Ocena zmian użytkowania przestrzeni z zastosowaniem metod numerycznych.
T-P-3Obliczanie metryk krajobrazowych (kompozycji i konfiguracji).
T-P-4Kartowanie biotopów i ocena ich konfiguracji.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenia labolatoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie potrafi wykorzystać poznanych metod do analizy krajobrazu.
3,0Potrafi zastosować podstawowe metody do wybranych analiz krajobrazu, jednak w słabym stopniu wykazuje kreatywność w ich doborze.
3,5Potrafi zastosować podstawowe metody do wybranych analiz krajobrazu i dokonać prawidłowego doboru.
4,0Potrafi samodzielnie dobrać materiał i metody oraz zaplanować pracę w grupie.
4,5Potrafi samodzielnie dobrać materiał i metody do bardziej skomplikowanych analiz przestrzennych i zaplanować tok działań dla poszczególnych członków grupy.
5,0Potrafi samodzielnie dobrać materiał i metody do skomplikowanych analiz przestrzennych i zaplanować tok działań dla poszczególnych członków grupy. Bardzo dobrze komentuje zasadność dobranych metod, kolejność zaproponowanych działań i wiąże uzyskane wyniki z wiedzą uzyskaną z innych przedmiotów.