Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Ochrona dziedzictwa kulturowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona dziedzictwa kulturowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotu Historia urbanistyki i Społeczno - kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z wiedzą teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego, a także podstaw konserwacji i rewaloryzacji obiektów i krajobrazu zabytkowego |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, niezbędnych do oceny wartości kulturowej obiektu i opracowania wytycznych konserwatorskich |
C-3 | Ukształtowanie świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przegląd najważniejszych obiektów z Polski, a w szczególności z terenu Pomorza Zachodniego objętych ochroną konserwatorską | 2 |
T-P-2 | Opracowanie skróconej karty ochrony zabytku dla wybranego obiektu z terenu Pomorza Zachodniego | 2 |
T-P-3 | Opracowanie wytycznych konserwatorskich | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje terminów i pojęć w historii ochrony dziedzictwa kulturowego. Podstawowe akty prawne dotyczące ochrony dziedzictwa kulturowego. | 1 |
T-W-2 | Formy ochrony zabytków. Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych. | 1 |
T-W-3 | Działania konserwatoskie w obiektach kubaturowych oraz parkach zabytkowych. Główne rodzaje prac konserwatorskich. | 1 |
T-W-4 | Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zaytków, UNESCO. Początki ochrony zabytków w Europie. Ochrona tradycji na ziemiach polskich w XVIII - XIX w. | 1 |
T-W-5 | Początki nowoczesnej teorii ochrony zabytków | 1 |
T-W-6 | Regionalne i narodowe kierunki ochrony środowiska kulturowego - problemy odbudowy i przekształceń ośrodków historycznych po II Wojnie Światowej | 2 |
T-W-7 | Kształtowanie współczesnej doktryny konserwatorskiej | 1 |
T-W-8 | Adaptacja zabytków do współczesnych potrzeb | 1 |
T-W-9 | Nowe zadania w ochronie zabytków: rezerwat i park kulturowy; translokacje zabytków; "unowocześnianie" zabytków | 2 |
T-W-10 | Podsumowanie; prezentacje prac studenckich | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnistwo w zajęciach | 6 |
A-P-2 | Zgromadzenie materiałów kartograficznych i ikonograficznych, źródeł opisowych oraz wykonanie dokumentacji fotograficznej wybranego obiektu zabytkowego | 12 |
A-P-3 | Praca własna studenta | 6 |
A-P-4 | Konsultacje | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | przygotowanie i wygłosznie prezentacji multimedialnej dotyczącej wybranego obiektu objetego ochroną konserwatorską | 18 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Przygotowanie prezentacji i dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji mulimedialnej dotyczącej wybranego obiektu zabytkowego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonanej skróconej karty ochrony zabytku |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C18_W01 Zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony. Zna zasady i sposoby zapobiegania degradacji krajobrazu kulturowego. | GP_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C18_U01 Potrafi ocenić wartość kulturową krajobrazu, a w szczególności obiektów zabytkowych. Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do dokonania tej oceny oraz opracowania wytycznych konserwatorskich. | GP_1A_U15 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-7, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C18_K01 Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń | GP_1A_K09 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C18_W01 Zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony. Zna zasady i sposoby zapobiegania degradacji krajobrazu kulturowego. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu ochorny dziedzictwa kulturowego |
3,0 | Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony. Wymienia zasady zapobiegania degradacji krajobrazu kulturowego | |
3,5 | Student opanował wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego. Zna podstawowe formy, zasady i metody ochrony dziedzictwa kulturowego. Proponuje zasady i sposoby zapobiegania degradacji krajobrazu kulturowego | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego. Zna formy, zasady i metody ochrony dziedzictwa kulturowego. Proponuje i charakteryzuje zasady i sposoby zapobiegania degradacji krajobrazu kulturowego | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego. Zna wszystkie formy, zasady i metody ochrony dziedzictwa kulturowego. Proponuje i charakteryzuje zasady i sposoby zapobiegania degradacji krajobrazu kulturowego | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego. Zna wszystkie formy, zasady i metody ochrony dziedzictwa kulturowego. Proponuje i wyczerpująco charakteryzuje zasady i sposoby zapobiegania degradacji krajobrazu kulturowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C18_U01 Potrafi ocenić wartość kulturową krajobrazu, a w szczególności obiektów zabytkowych. Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do dokonania tej oceny oraz opracowania wytycznych konserwatorskich. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić wartości kulturowej krajobrazu, ani pozyskiwać informacji do dokonania tej oceny |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową krajobrazu. Potrafi pozyskiwać podstawowe informacje do dokonania tej oceny ze wskazanych źródeł. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową krajobrazu, a także wybranych obiektów zabytkowych. Potrafi pozyskiwać podstawowe informacje do dokonania tej oceny (ze wskazanych źródeł) oraz opracowania skróconych wytycznych konserwatorskich. | |
4,0 | Student potrafi ocenić wartość kulturową krajobrazu, a także obiektów zabytkowych. Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do dokonania tej oceny oraz opracowania wytycznych konserwatorskich. | |
4,5 | Student potrafi ocenić wartość kulturową krajobrazu, a także obiektów zabytkowych. Potrafi pozyskiwać z różnych źródeł szczegółowe informacje niezbędne do dokonania tej oceny oraz opracowania wytycznych konserwatorskich. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze ocenić wartość kulturową krajobrazu, a także różnorodnych obiektów zabytkowych. Potrafi samodzielnie pozyskiwać z różnych źródeł wszystkie informacje niezbędne do dokonania tej oceny oraz opracowania pełnych wytycznych konserwatorskich. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C18_K01 Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń | 2,0 | Student nie nabył świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni, a także potrzeby zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń |
3,0 | Student ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni | |
3,5 | Student ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni, dostrzega również potrzebę zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń | |
4,0 | Student ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i potrzeby zachowania tożsamości miejsca. Jest otwarty na propozycje podjęcia działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń | |
4,5 | Student ma pełną świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i potrzeby zachowania tożsamości miejsca. Jest otwarty na propozycje podjęcia działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest zainteresowany tematyką przedmiotu | |
5,0 | Student ma pełną świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i potrzeby zachowania tożsamości miejsca. Samodzielnie podejmuje aktywne próby działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu, wykazuje dużą kreatywność |
Literatura podstawowa
- Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Wrocław, 2007
- Małachowicz E., Ochrona środowiska kulturowego t.1, Wrocław, 1982
- Kadłuczka A., Problemy integracji architektury współczesnej z historycznym środowiskiem kluturowym, Kraków, 1982
Literatura dodatkowa
- Kadłuczka A., Konserwacja zabytków i architektoniczne projektowanie konserwatorskie, Kraków, 1999
- www.unesco.org
- www.unesco.pl