Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie przestrzeni prospołecznych w mieście:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie przestrzeni prospołecznych w mieście | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu zasad kształtowania przestrzeni prospołecznych oraz znaczenia oraz wpływu rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania. |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności wieloaspektowej oceny wnętrz w przestrzeni publicznej oraz umiejętności wskazywania właściwych prospołecznych zmian i kierunków działań poprawiających jakość oraz funkcjonalność przestrzeni publicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt semestralny - analizy i ocena wybranego wnętrza w przestrzeni publicznej miasta, propozycje zmian w zakresie programu funkcjonalnego, poprawy komfortu i zwiększenia atrakcyjności użytkowania. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje przestrzeni publicznej. Pojęcie przestrzeni prospołecznej i odspołecznej. Problemy związane z projektowaniem przestrzeni publicznych. | 1 |
T-W-2 | Atrakcyjność i komfort użytkowania przestrzeni miejskich. Jakość i dostępność przestrzeni publicznych. Zasady komponowania i urządzenia przestrzeni prospołecznych. | 2 |
T-W-3 | Poczucie bezpieczeństwa a użytkowanie przestrzeni publicznych. Kształtowanie sfery znaczeniowej przestrzeni - znaki i symbole. | 2 |
T-W-4 | Potrzeby użytkowników. Miejska przestrzeń czasu wolnego. Kierunki estetyzacji przestrzeni publicznej. | 2 |
T-W-5 | Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Samodzielna praca studenta w domu nad przygotowaniem projektu semestralnego oraz prezentacji | 36 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranych problemów kształtowania przestrzeni prospołecznych w mieście | 21 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowywanie się studenta do zaliczenia. | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy - prezentacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne Ćwiczenia audytoryjne: ocena projektu semestralnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD2_W01 Zna zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania. | GP_1A_W06, GP_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD2_U01 Potrafi wielowymiarowo ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej oraz zaproponować kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność. | GP_1A_U05, GP_1A_U11 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD2_K01 Ma świadomość zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz znaczenia przestrzeni publicznych dla lokalnej wspólnoty | GP_1A_K08, GP_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD2_W01 Zna zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie charakteryzuje podstawowe zasady kształtowania przestrzeni prospołecznych, rozumie podstawowe znaczenie oraz wpływ rozmaitych cech i elementów otoczenia na użytkowników i ich zachowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD2_U01 Potrafi wielowymiarowo ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej oraz zaproponować kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym poprawnie potrafi ocenić wnętrze w przestrzeni publicznej uwzględniając najważniejsze kryteria oraz zaproponować podstawowe kierunki prospołecznych zmian, poprawiających jego jakość oraz funkcjonalność. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD2_K01 Ma świadomość zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz znaczenia przestrzeni publicznych dla lokalnej wspólnoty | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość podstawowych zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym oraz ogólnie orientuje się jakie znaczenia ma przestrzeń publiczna dla lokalnej wspólnoty | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gehl J., Miasta dla ludzi, RAM, Kraków, 2014
- Gehl J., Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, Kraków, 2009
- 3. Jak przetworzy Miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych. Project for Public Spaces, Wydanie polskie – Fundacja Partnerstwo dla Środowiska
Literatura dodatkowa
- Madurowicz M. (red.), Kształtowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2014
- Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (red.), Problemami kształtowania przestrzeni publicznych, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk, 2010
- Pluta K., Przestrzenie publiczne miast europejskich. Projektowanie urbanistyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2014