Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Klasyfikacja gleb i gruntów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Klasyfikacja gleb i gruntów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu geografii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności klasyfikacji gleb i gruntów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie składu granulometrycznego metodą Casagrande`a w modyfikacji Prószyńskiego oraz metodą organoleptyczną o ocena właściwości badanych gleb – wykorzystanie uzyskanych wyników przy klasyfikacji gleb i gruntów | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie niektórych właściwości fizycznych z uwzględnieniem stosunków wodno-powietrznych – wykorzystanie uzyskanych wyników przy klasyfikacji gleb i gruntów. | 1 |
T-L-3 | Oznaczanie odczynu i właściwości sorpcyjnych gleb, wyliczanie pojemności sorpcyjnej gleby, oraz stopnia wysycenia kompleksu sorpcyjnego kationami o charakterze zasadowym – wykorzystanie uzyskanych wyników przy klasyfikacji gleb i gruntów | 2 |
T-L-4 | Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych i dokumentacja klasyfikacyjna. | 2 |
T-L-5 | Opis cech morfologicznych gleb na monolitach glebowych (skrzynkowych i klejonych), ocena ich podstawowych parametrów jakościowych oraz ich klasyfikacja | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości fizyczne i ich rola w kształtowaniu środowiska glebowego – podstawowe parametry stosowane przy klasyfikacji gleb i gruntów | 1 |
T-W-2 | Naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące kwasowość i skład kationowy gleb oraz formy występowania składników pokarmowych w glebie, które należy uwzględnić przy klasyfikacji gleb i gruntów | 1 |
T-W-3 | Właściwości sorpcyjne gleb; ekologiczne znaczenie sorpcyjnych i buforowych właściwości gleb – podstawowe parametry stosowane przy klasyfikacji gleb i gruntów | 1 |
T-W-4 | Powstawanie, podział próchnicy i jej rola w kształtowa właściwości gleb – jakość i ilość próchnicy jako parametry stosowane przy klasyfikacji gleb i gruntów | 2 |
T-W-5 | Jednostki klasyfikacyjne gleb | 2 |
T-W-6 | Dokumentacja klasyfikacyjna gleb i gruntów | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń. | 36 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 9 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OB2_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące właściwości fizycznych, chemicznych i biochemicznych gleb niezbędnych przy klasyfikacji gleb i gruntów; kryteria i technikę klasyfikacji gleb i gruntów | GP_1A_W02, GP_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-3 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OB2_U01 Student potrafi określić podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz opisać ich cechy morfologiczne, a następnie dokonać ich klasyfikacji | GP_1A_U11, GP_1A_U13, GP_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-3 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OB2_K01 Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb i gruntów | GP_1A_K06, GP_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-3 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OB2_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące właściwości fizycznych, chemicznych i biochemicznych gleb niezbędnych przy klasyfikacji gleb i gruntów; kryteria i technikę klasyfikacji gleb i gruntów | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OB2_U01 Student potrafi określić podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz opisać ich cechy morfologiczne, a następnie dokonać ich klasyfikacji | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OB2_K01 Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb i gruntów | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Woch F., Wademekum Klasyfikatora Gleb, IUNG, Puławy, 2007
- Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
- Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997