Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej - profil podstawowy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnościi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, szkłem i sprzętem laboratoryjnym1
T-L-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.1
T-L-3Analiza jakościowa - identyfikacja wybranych jonów w wodzie.2
T-L-4Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.2
T-L-5Właściwości chemiczne preparatów stosowanych uzdatnianiu wód.1
T-L-6Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych rekultywacji zbiorników wodnych.2
T-L-7Analiza ilościowa - analiza miareczkowa2
T-L-8Wybrane oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych i elektrochemicznych. Badanie właściwości roztworów buforowych.4
15
wykłady
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.1
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.3
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.4
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Konsultacje i opracowanie wyników przeprowadzonych badań i przygotowanie sprawozdań45
A-L-2Uczesnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
A-W-3Czytanie wskazanej literatury16
A-W-4Udział w konsultacjach2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B07_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
GP_1A_W04C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B07_U01
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne
GP_1A_U18, GP_1A_U02C-2, C-3T-L-8, T-L-7, T-L-3M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B07_K01
Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
GP_1A_K01, GP_1A_K04C-2T-L-8M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B07_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych zagadnień chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
3,0Student słabo potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
3,5Student w małym stopniu potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
4,0Student dość dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
4,5Student dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
5,0Student dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B07_U01
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne
2,0Student nie opanował podstawowych zasad pracy w laboratorium chemicznym i nie umie wykonać pomiarów chemicznych
3,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne z pewnymi niedociągnięciami..
3,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne dość dobrze
4,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne dobrze
4,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wszystkie pomiary chemiczne dość dobrze
5,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wszystkie pomiary chemiczne bardzo dobrze

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B07_K01
Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
2,0Student nie ma świadomości ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz nie zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
3,0Student w małym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest słabo zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
3,5Student w niewielkim stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest mało zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
4,0Student wdość dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dość dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
4,5Student w dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
5,0Student w bardzo dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dość bardzo dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.

Literatura podstawowa

  1. O'Neill, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 1997, 1
  2. P.A. Cox, Krótkie wykłady Chemia nieorganiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011, 1
  4. L. Pajdowski, Chemia ogólna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, Wyd. VII P
  5. Andrews J.E., Brimblecombe P., Jickells T.D., Liss P.S., Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 2000
  6. E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kowal A.L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, Warszawa, 2007, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, szkłem i sprzętem laboratoryjnym1
T-L-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.1
T-L-3Analiza jakościowa - identyfikacja wybranych jonów w wodzie.2
T-L-4Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.2
T-L-5Właściwości chemiczne preparatów stosowanych uzdatnianiu wód.1
T-L-6Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych rekultywacji zbiorników wodnych.2
T-L-7Analiza ilościowa - analiza miareczkowa2
T-L-8Wybrane oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych i elektrochemicznych. Badanie właściwości roztworów buforowych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.1
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.3
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.4
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.4
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Konsultacje i opracowanie wyników przeprowadzonych badań i przygotowanie sprawozdań45
A-L-2Uczesnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
A-W-3Czytanie wskazanej literatury16
A-W-4Udział w konsultacjach2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B07_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-1Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych.
Treści programoweT-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych zagadnień chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
3,0Student słabo potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
3,5Student w małym stopniu potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
4,0Student dość dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
4,5Student dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
5,0Student dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B07_U01Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U18potrafi przeprowadzić w laboratorium lub wykonać w terenie proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
GP_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym w zakresie GP
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnościi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-L-8Wybrane oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych i elektrochemicznych. Badanie właściwości roztworów buforowych.
T-L-7Analiza ilościowa - analiza miareczkowa
T-L-3Analiza jakościowa - identyfikacja wybranych jonów w wodzie.
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zasad pracy w laboratorium chemicznym i nie umie wykonać pomiarów chemicznych
3,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne z pewnymi niedociągnięciami..
3,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne dość dobrze
4,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne dobrze
4,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wszystkie pomiary chemiczne dość dobrze
5,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wszystkie pomiary chemiczne bardzo dobrze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B07_K01Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K01wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
GP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-L-8Wybrane oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych i elektrochemicznych. Badanie właściwości roztworów buforowych.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz nie zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
3,0Student w małym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest słabo zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
3,5Student w niewielkim stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest mało zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
4,0Student wdość dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dość dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
4,5Student w dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
5,0Student w bardzo dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dość bardzo dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.