Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce.
C-2Przygotowanie do pełnienia funkcji zawodowych ze świadomością praw i obowiązków wynikających z podstawowych aktów prawnych i normatywnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
C-3Przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy i przebywania.
C-4Kształtowanie świadomości potrzeby humanizacji procesu pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie wybranych metod oceny ryzyka zawodowego.2
T-A-2Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod szacowania wartości ryzyka zawodowego z uwzględnieniem identyfikacji najistotniejszych zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych.2
4
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień ochrony człowieka w miejscu pracy i przebywania z uwzględnieniem ewolucji ochrony pracy w Polsce. Omówienie podstawowych aktów ustawodawczych i wykonawczych z zakresu bhp.2
T-W-2Wybrane normatywy higieniczne m.in. dla: hałasu, prac transportowych, mikroklimatu itd. Ochrona pracy kobiet i młodocianych. Identyfikacja, analiza i ocena czynników zagrażających na stanowiskach pracy i w środowisku przebywania.2
T-W-3Ekonomiczne i społeczne konsekwencje wypadków pracowniczych z uwzględnieniem statystyki wypadkowej w poszczególnych sektorach gospodarki (m.in. rolnictwo, leśnictwo, produkcja żywności).2
T-W-4Metody zapobiegania wypadkom przy pracy przez likwidację przyczyn zagrożeń wypadkowych – prezentacja podejścia systemowego do badań elementów każdego łańcucha zdarzeń (teorie wypadku TOL).2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach4
A-A-2Opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu21
A-A-3Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych.12
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć wykładowych.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu zbieżnego z kierunkiem kształcenia (podsumowanie zdobytej wiedzy z zajęć audytoryjnych).
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_A02_W01
Student posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
GP_1A_W02C-3, C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-A-1M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_A02_U01
Student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
GP_1A_U16C-3, C-4T-A-1, T-A-2M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_A02_K01
Student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
GP_1A_K04C-4T-W-4, T-W-3M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_A02_W01
Student posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczacą organizacji systemu ochrony pracy w Polsce i metod oceny ryzyka zawodowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_A02_U01
Student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
2,0
3,0Student przy wydatnej pomocy nauczyciela dokonuje oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_A02_K01
Student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
2,0
3,0Student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu, jest świadomy korzyści wynikających z przestrzegania zasad bhp i stosowania w praktyce przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marcinkowski J., Horst W.M., Aktualne problemy bezpieczeństwa pracy i ergonomii. Edukacja i badania., Monografia Instytutu Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007
  2. Zawieska W.M., Ocena ryzyka zawodowego – podstawy metodyczne, CIOP, Warszawa, 2004, 3
  3. Małysz F, BHP w zakładzie pracy., Biblioteczka Pracownicza, Warszawa, 2008, Tom 1-2

Literatura dodatkowa

  1. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia., PWN, Warszawa, 2007
  2. www.ciop.pl, polecana strona internetowa
  3. www.pip.gov.pl, polecana strona internetowa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie wybranych metod oceny ryzyka zawodowego.2
T-A-2Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod szacowania wartości ryzyka zawodowego z uwzględnieniem identyfikacji najistotniejszych zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych.2
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień ochrony człowieka w miejscu pracy i przebywania z uwzględnieniem ewolucji ochrony pracy w Polsce. Omówienie podstawowych aktów ustawodawczych i wykonawczych z zakresu bhp.2
T-W-2Wybrane normatywy higieniczne m.in. dla: hałasu, prac transportowych, mikroklimatu itd. Ochrona pracy kobiet i młodocianych. Identyfikacja, analiza i ocena czynników zagrażających na stanowiskach pracy i w środowisku przebywania.2
T-W-3Ekonomiczne i społeczne konsekwencje wypadków pracowniczych z uwzględnieniem statystyki wypadkowej w poszczególnych sektorach gospodarki (m.in. rolnictwo, leśnictwo, produkcja żywności).2
T-W-4Metody zapobiegania wypadkom przy pracy przez likwidację przyczyn zagrożeń wypadkowych – prezentacja podejścia systemowego do badań elementów każdego łańcucha zdarzeń (teorie wypadku TOL).2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach4
A-A-2Opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu21
A-A-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych.12
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć wykładowych.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_A02_W01Student posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy i przebywania.
C-2Przygotowanie do pełnienia funkcji zawodowych ze świadomością praw i obowiązków wynikających z podstawowych aktów prawnych i normatywnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
C-1Zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce.
Treści programoweT-W-4Metody zapobiegania wypadkom przy pracy przez likwidację przyczyn zagrożeń wypadkowych – prezentacja podejścia systemowego do badań elementów każdego łańcucha zdarzeń (teorie wypadku TOL).
T-W-2Wybrane normatywy higieniczne m.in. dla: hałasu, prac transportowych, mikroklimatu itd. Ochrona pracy kobiet i młodocianych. Identyfikacja, analiza i ocena czynników zagrażających na stanowiskach pracy i w środowisku przebywania.
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień ochrony człowieka w miejscu pracy i przebywania z uwzględnieniem ewolucji ochrony pracy w Polsce. Omówienie podstawowych aktów ustawodawczych i wykonawczych z zakresu bhp.
T-A-1Omówienie wybranych metod oceny ryzyka zawodowego.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu zbieżnego z kierunkiem kształcenia (podsumowanie zdobytej wiedzy z zajęć audytoryjnych).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczacą organizacji systemu ochrony pracy w Polsce i metod oceny ryzyka zawodowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_A02_U01Student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U16stosuje prawo w praktyce inżynierskiej w zakresie działalności planistycznej
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy i przebywania.
C-4Kształtowanie świadomości potrzeby humanizacji procesu pracy.
Treści programoweT-A-1Omówienie wybranych metod oceny ryzyka zawodowego.
T-A-2Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod szacowania wartości ryzyka zawodowego z uwzględnieniem identyfikacji najistotniejszych zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu zbieżnego z kierunkiem kształcenia (podsumowanie zdobytej wiedzy z zajęć audytoryjnych).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przy wydatnej pomocy nauczyciela dokonuje oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_A02_K01Student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie świadomości potrzeby humanizacji procesu pracy.
Treści programoweT-W-4Metody zapobiegania wypadkom przy pracy przez likwidację przyczyn zagrożeń wypadkowych – prezentacja podejścia systemowego do badań elementów każdego łańcucha zdarzeń (teorie wypadku TOL).
T-W-3Ekonomiczne i społeczne konsekwencje wypadków pracowniczych z uwzględnieniem statystyki wypadkowej w poszczególnych sektorach gospodarki (m.in. rolnictwo, leśnictwo, produkcja żywności).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu zbieżnego z kierunkiem kształcenia (podsumowanie zdobytej wiedzy z zajęć audytoryjnych).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu, jest świadomy korzyści wynikających z przestrzegania zasad bhp i stosowania w praktyce przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0