Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)

Sylabus przedmiotu Ekofizjografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekofizjografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,00,50zaliczenie
projektyP7 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o abiotycznych i biotycznych zasobach środowiska przyrodniczego oraz z zakresu planowania przestrzennego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zakresem i treścią dokumentacji fizjograficznych na potrzeby studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miejscowego, gminy i województwa.
C-2Zapoznanie z kryteriami i metodami fizjograficznej oceny środowiska dla potrzeb planowania przestrzennego
C-3Wykształcenie umiejętności opracowania waloryzacji i bonitacji środowiska dla niektórych form jego zagospodarowania na podstawie dostępnych nateriałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Mapa topograficzna jako źródło wiedzy o środowisku przyrodniczym. Konstrukcja i praktyczne zastosowanie mapy nachyleń terenu.4
T-P-2Wyznaczanie potencjalnego zasięgu obszarów zalewowych3
T-P-3Ocena warunków biotopoklimatycznych jako elementu kwalifikacji wybranego obszaru do pełnienia funkcji osadniczych i rekreacyjnych2
9
wykłady
T-W-1Zasadnicze pojęcia z zakresu teorii wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego Rola informacji fizyczno-geograficznej na krajowym, regionalnym i miejscowym poziomie planowania.1
T-W-2Zakres badań i kryteria oceny ukształtowania powierzchni terenu w waloryzacjach przyrodniczych dla celów inwestycyjnych2
T-W-3Waloryzacja warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych oraz bioklimatycznych w opracowaniach ekofizjograficznych1
T-W-4Ocena przydatności środowiska przyrodniczego lub jego wybranych cech dla potrzeb różnych rodzajów użytkowania i form zagospodarowania terenu2
T-W-5Etapy i metody oceny środowiska geograficznego w zależności od etapu planowania i skali opracowania oraz stopnia szczegółowości informacji.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1udział w ćwiczeniach9
A-P-2przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań6
A-P-3Realizacja 3 indywidualnych zadań praktycznych12
A-P-4Udział w konsultacjach3
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2studiowanie literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4udział w konsultacjach4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny w wykorzystaniem srodków audiowizualnych i multimedialnych
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, opracowanie indywidualnych zadań o charakterze projektowym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań tematycznych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przemiotu na podstawie pisemnego testu i zrealizowanych opracowań tematycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C27_W01
Student ma wiedzę o zakresie i formie opracowań fizjograficznych i ich roli w planowaniu przestrzennym
GP_1A_W12C-1, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C27_U01
Potrafi przygotować, zaprezentować i zinterpretować przyrodniczą charakterystykę środowiska dla potrzeb jego racjonalnego zagospodarowania.
GP_1A_U01C-3T-P-3, T-P-1, T-P-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C27_K01
Jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego
GP_1A_K02C-3T-W-4, T-W-5, T-P-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C27_W01
Student ma wiedzę o zakresie i formie opracowań fizjograficznych i ich roli w planowaniu przestrzennym
2,0Student nie definiuje co to jest fizjografia i czym są opracowania ekofizjograficzne
3,0Student objaśnia przedmiot badań fizjografii urbanistycznej i opracowań ekofizjograficznych; wymienia niektóre cele opracowań ekofizjograficznych
3,5Student wymienia i charakteryzuje pojęcia dotyczące wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego; definiuje wszystkie cele opracowań ekofizjograficznych; zna niektóre zapisy Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych
4,0Student zna cele i zakres opracowań ekofizjograficznych i objaśnia ich rolę na poziomach planowania przestrzennego; charakteryzuje treści zapisów Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych
4,5Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych na wszystkich szczeblach planistycznych zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych; wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjograficznego i źródła ich pozyskiwania
5,0Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych, o charakterze podstawowym i problemowym, na wszystkich szczeblach planistycznych; wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjogarficznego i źródła ich pozyskiwania; tłumaczy relacje pomiędzy zakresami ekofizjografii a prognozami w planowaniu przestrzennym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C27_U01
Potrafi przygotować, zaprezentować i zinterpretować przyrodniczą charakterystykę środowiska dla potrzeb jego racjonalnego zagospodarowania.
2,0Student nie potrafi przygotować nawet najprostszej charakterystyki środowiska przyrodniczego
3,0Student potrafi opracować i skomentować tylko niektóre cechy pojedynczych komponentów środowiska, ale nie dokonuje ich oceny dla potrzeb jego zagospodarowania
3,5Student opracowuje kartograficznie i opisowo najważniejsze cechy środowiska przyrodniczego, jednak bez zróżńicowania, koniecznego dla różnych szczebli planistycznych
4,0Student opracowuje i prezentuje, w formie kartograficznej i opisowej, główne elementy środowiska przyrodniczego, wykorzystując do tego celu różnorodne materiały źródłowe; dostosowuje zakres opracowań do konkretnego poziomu planistycznego
4,5Student przedstawia, w formie kartograficznej i opisowej, kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, uwzględniającą wzajemne powiązania pomiędzy wszystkimi jego składnikami i formułuje opinie o przydatności do określonych form zagospodarowania
5,0Student przygotowuje kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, dostosowaną zakresem do konkretnego szczebla planistycznego, wskazując zarówno na jego walory, ale identyfikując także zagrożenia związane z jego zagospodarowaniem; definiuje ograniczenia w zagospodarowaniu terenu, wynikajace z konieczności ochrony poszczególnych komponentów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C27_K01
Jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego
2,0Nie ma świadomości podnoszenia swoich kwalifikacji
3,0Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych dla potrzeb racjonalnego wykorzystania środowiska naturalnego
3,5Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwa potrzebę dokształcania
4,0Mając świadomość konieczności uzupełniania kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwając potrzebę dokształcania, podejmuje aktywne działania w tym kierunku
4,5Rozumiejąc rozwój badań w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest zdeterminowany do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji
5,0Rozumiejąc rozwój badań dotyczących metod oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest nie tylko zdeterminowany, ale i również chętny do indywidualnego dokształcania i promuje taką postawę w swoim otoczeniu

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie opracowań ekofizjograficznych., 2002
  2. Bródka S. (red.), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2010
  3. Sołowiej D., Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, UAM, Poznań, Poznań, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C. Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, Szczecin, 2004
  2. Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
  3. Richling A., Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
  4. Bartkowski T., Zastosowania geografii fizycznej, PWN, Warszawa-Poznań, 1974

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Mapa topograficzna jako źródło wiedzy o środowisku przyrodniczym. Konstrukcja i praktyczne zastosowanie mapy nachyleń terenu.4
T-P-2Wyznaczanie potencjalnego zasięgu obszarów zalewowych3
T-P-3Ocena warunków biotopoklimatycznych jako elementu kwalifikacji wybranego obszaru do pełnienia funkcji osadniczych i rekreacyjnych2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasadnicze pojęcia z zakresu teorii wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego Rola informacji fizyczno-geograficznej na krajowym, regionalnym i miejscowym poziomie planowania.1
T-W-2Zakres badań i kryteria oceny ukształtowania powierzchni terenu w waloryzacjach przyrodniczych dla celów inwestycyjnych2
T-W-3Waloryzacja warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych oraz bioklimatycznych w opracowaniach ekofizjograficznych1
T-W-4Ocena przydatności środowiska przyrodniczego lub jego wybranych cech dla potrzeb różnych rodzajów użytkowania i form zagospodarowania terenu2
T-W-5Etapy i metody oceny środowiska geograficznego w zależności od etapu planowania i skali opracowania oraz stopnia szczegółowości informacji.3
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w ćwiczeniach9
A-P-2przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań6
A-P-3Realizacja 3 indywidualnych zadań praktycznych12
A-P-4Udział w konsultacjach3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach9
A-W-2studiowanie literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4udział w konsultacjach4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C27_W01Student ma wiedzę o zakresie i formie opracowań fizjograficznych i ich roli w planowaniu przestrzennym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W12ma wiedzę na temat zasad kształtowania zespołów urbanistycznych, zna oraz identyfikuje uwarunkowania i czynniki, które mają wpływ na kształtowanie postaci miasta i wsi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zakresem i treścią dokumentacji fizjograficznych na potrzeby studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miejscowego, gminy i województwa.
C-3Wykształcenie umiejętności opracowania waloryzacji i bonitacji środowiska dla niektórych form jego zagospodarowania na podstawie dostępnych nateriałów źródłowych
Treści programoweT-W-4Ocena przydatności środowiska przyrodniczego lub jego wybranych cech dla potrzeb różnych rodzajów użytkowania i form zagospodarowania terenu
T-W-1Zasadnicze pojęcia z zakresu teorii wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego Rola informacji fizyczno-geograficznej na krajowym, regionalnym i miejscowym poziomie planowania.
T-W-2Zakres badań i kryteria oceny ukształtowania powierzchni terenu w waloryzacjach przyrodniczych dla celów inwestycyjnych
T-W-3Waloryzacja warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych oraz bioklimatycznych w opracowaniach ekofizjograficznych
T-W-5Etapy i metody oceny środowiska geograficznego w zależności od etapu planowania i skali opracowania oraz stopnia szczegółowości informacji.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny w wykorzystaniem srodków audiowizualnych i multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przemiotu na podstawie pisemnego testu i zrealizowanych opracowań tematycznych
S-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań tematycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje co to jest fizjografia i czym są opracowania ekofizjograficzne
3,0Student objaśnia przedmiot badań fizjografii urbanistycznej i opracowań ekofizjograficznych; wymienia niektóre cele opracowań ekofizjograficznych
3,5Student wymienia i charakteryzuje pojęcia dotyczące wykorzystania i oceny środowiska przyrodniczego; definiuje wszystkie cele opracowań ekofizjograficznych; zna niektóre zapisy Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych
4,0Student zna cele i zakres opracowań ekofizjograficznych i objaśnia ich rolę na poziomach planowania przestrzennego; charakteryzuje treści zapisów Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych
4,5Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych na wszystkich szczeblach planistycznych zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie opracowań ekofizjograficznych; wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjograficznego i źródła ich pozyskiwania
5,0Student zna cele, zakres i rolę opracowań ekofizjograficznych, o charakterze podstawowym i problemowym, na wszystkich szczeblach planistycznych; wymienia i charakteryzuje zawartość kartograficznej i opisowej części opracowania ekofizjogarficznego i źródła ich pozyskiwania; tłumaczy relacje pomiędzy zakresami ekofizjografii a prognozami w planowaniu przestrzennym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C27_U01Potrafi przygotować, zaprezentować i zinterpretować przyrodniczą charakterystykę środowiska dla potrzeb jego racjonalnego zagospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności opracowania waloryzacji i bonitacji środowiska dla niektórych form jego zagospodarowania na podstawie dostępnych nateriałów źródłowych
Treści programoweT-P-3Ocena warunków biotopoklimatycznych jako elementu kwalifikacji wybranego obszaru do pełnienia funkcji osadniczych i rekreacyjnych
T-P-1Mapa topograficzna jako źródło wiedzy o środowisku przyrodniczym. Konstrukcja i praktyczne zastosowanie mapy nachyleń terenu.
T-P-2Wyznaczanie potencjalnego zasięgu obszarów zalewowych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, opracowanie indywidualnych zadań o charakterze projektowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań tematycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować nawet najprostszej charakterystyki środowiska przyrodniczego
3,0Student potrafi opracować i skomentować tylko niektóre cechy pojedynczych komponentów środowiska, ale nie dokonuje ich oceny dla potrzeb jego zagospodarowania
3,5Student opracowuje kartograficznie i opisowo najważniejsze cechy środowiska przyrodniczego, jednak bez zróżńicowania, koniecznego dla różnych szczebli planistycznych
4,0Student opracowuje i prezentuje, w formie kartograficznej i opisowej, główne elementy środowiska przyrodniczego, wykorzystując do tego celu różnorodne materiały źródłowe; dostosowuje zakres opracowań do konkretnego poziomu planistycznego
4,5Student przedstawia, w formie kartograficznej i opisowej, kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, uwzględniającą wzajemne powiązania pomiędzy wszystkimi jego składnikami i formułuje opinie o przydatności do określonych form zagospodarowania
5,0Student przygotowuje kompleksową diagnozę środowiska przyrodniczego, dostosowaną zakresem do konkretnego szczebla planistycznego, wskazując zarówno na jego walory, ale identyfikując także zagrożenia związane z jego zagospodarowaniem; definiuje ograniczenia w zagospodarowaniu terenu, wynikajace z konieczności ochrony poszczególnych komponentów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C27_K01Jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K02potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności opracowania waloryzacji i bonitacji środowiska dla niektórych form jego zagospodarowania na podstawie dostępnych nateriałów źródłowych
Treści programoweT-W-4Ocena przydatności środowiska przyrodniczego lub jego wybranych cech dla potrzeb różnych rodzajów użytkowania i form zagospodarowania terenu
T-W-5Etapy i metody oceny środowiska geograficznego w zależności od etapu planowania i skali opracowania oraz stopnia szczegółowości informacji.
T-P-3Ocena warunków biotopoklimatycznych jako elementu kwalifikacji wybranego obszaru do pełnienia funkcji osadniczych i rekreacyjnych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, opracowanie indywidualnych zadań o charakterze projektowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań tematycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości podnoszenia swoich kwalifikacji
3,0Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych dla potrzeb racjonalnego wykorzystania środowiska naturalnego
3,5Jest świadomy konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwa potrzebę dokształcania
4,0Mając świadomość konieczności uzupełniania kwalifikacji zawodowych, ale także odczuwając potrzebę dokształcania, podejmuje aktywne działania w tym kierunku
4,5Rozumiejąc rozwój badań w zakresie metodyki oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest zdeterminowany do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji
5,0Rozumiejąc rozwój badań dotyczących metod oceny walorów i ograniczeń środowiska naturalnego jest nie tylko zdeterminowany, ale i również chętny do indywidualnego dokształcania i promuje taką postawę w swoim otoczeniu