Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Monitoring środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie elementarnej wiedzy o metodach stosowanych w monitoringu, wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby oraz depozycji zanieczyszczeń do podłoża i organizmów żywych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska. Reprezentatywność laboratoriów, kalibracja interkalibracja metodyk, certyfikacja materiałów odniesienia, archiwizacja próbek, banki gatunków i materiałów środowiskowych. Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska - powietrza, wody i gleby. | 2 |
T-A-2 | Pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami. Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne). | 1 |
T-A-3 | Źródła informacji o jakości powietrza oraz metody ich wykorzystania i interpretacji. Ocena dobowej, tygodniowej i sezonowej struktury imisji wybranych rodzajów zanieczyszczeń powietrza - indywidualne zadania praktyczne. | 2 |
T-A-4 | Biomonitoring i bioindykacja skażeń środowiska metalami ciężkimi. | 2 |
T-A-5 | Program badań ZMŚP. Projekt systemu zintegrowanego monitoringu wybranego rejonu. Monitoring lasów | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje monitoringu. Cele monitoringu. Schemat monitoringu. Monitoring czynników. Monitoring receptorów | 1 |
T-W-2 | Organizacja monitoringu środowiska przyrodniczego w Polsce. Monitoring środowiska w ujęciu krajowym, regionalnym i lokalnym. | 1 |
T-W-3 | System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i chemizmu opadów atmosferycznych. Źródła danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). Podstawowe akty prawne, w tym dyrektywy UE, regulujące stan jakości powietrza w Polsce. | 1 |
T-W-4 | Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wielkość i zmienność emisji i imisji w Polsce na tle Europy. System handlu emisjami w Polsce. | 2 |
T-W-5 | Monitoring skażeń środowiska wodnego. Monitoring wód powierzchniowych płynących i stojących oraz Bałtyku i Zalewu Szczecińskiego. Monitoring wód gruntowych. Monitoring gleb i skażeń promieniotwórczych | 2 |
T-W-6 | Monitoring zintegrowany środowiska przyrodniczego. Zasady zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego (ZMŚP). Zakres działania i rozmieszczenie stacji ZMŚP. Sieć monitoringu polskiego i powiązania z monitoringiem europejskim i światowym. Monitoring środowiska przyrodniczego w ramach programu Global Change. Monitoring środowiska wodnego GEMS/WATER | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Opracowanie i interpretacja czasowej zmienności głównych elementów meteorologicznych na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych | 7 |
A-A-3 | Opracowanie i interpretacja danych monitoringu przyrody ożywionej na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie do zadań realizowanych na ćwiczeniach i sprawdzianów | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 14 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda projektów |
M-5 | metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań, złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-4 | Ocena formująca: Ocena projektu zespołowego |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C18_W01 Student ma wiedzę potrzebną do identyfikacji zagrożeń dla środowiska, sposobie i metodach stosowanych w monitoringu. | GP_1A_W02, GP_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-3, M-5, M-4, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-5, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C18_U01 Student umie pozyskiwać, interpretować i wykorzystać wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz potrafi planować system monitoringu. | GP_1A_U05, GP_1A_U15, GP_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-3, M-5, M-4 | S-3, S-5, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C18_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod stosowanych w monitoringu środowiska, umożliwiających poprawę jakości środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | GP_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-3, M-5, M-4, M-2, M-1 | S-3, S-5, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C18_W01 Student ma wiedzę potrzebną do identyfikacji zagrożeń dla środowiska, sposobie i metodach stosowanych w monitoringu. | 2,0 | Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu monitoringu środowiska. Nie rozumie wpływu antropopresji na środowisko. |
3,0 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu monitoringu środowiska na poziomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na środowisko. | |
3,5 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu monitoringu środowiska na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić zagrożenia dla środowiska spowodowane antropopresją. | |
4,0 | Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą zagrożenia środowiska, potrafi wymienić i opisać metody stosowane w monitoringu. | |
4,5 | Posiada ogólną wiedzę na temat monitoringu. Zna sposoby i metody stosowane w monitoringu. | |
5,0 | Posiada ogólną wiedzę na temat monitoringu. Potrafi samodzielnie dokonać analizy zjawisk przyrodniczych oraz zna sposoby i metody stosowane w monitoringu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C18_U01 Student umie pozyskiwać, interpretować i wykorzystać wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz potrafi planować system monitoringu. | 2,0 | Student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji. Nie zna podstawowych pojęć i definicji. Nie uczestniczy w pracy w grupie. |
3,0 | W stopniu podstawowym pozyskuje i interpretuje wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz podaje składowe systemu monitoringu. Uczestniczy w pracy w grupie. | |
3,5 | Uczestniczy w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangażowanie na poziomie średnim. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej. Podaje składowe systemu monitoringu | |
4,0 | Pozyskuje, interpretuje oraz praktycznie wykorzystuje wyniki pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej oraz depozycji zanieczyszczeń do podłoża. Uczestniczy w pracy w grupie. | |
4,5 | Posiada umiejętność pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża. Uczestniczy w pracy w grupie. | |
5,0 | Posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników pomiarów i oceny jakości powietrza, wody, gleby i przyrody ożywionej, depozycji zanieczyszczeń do podłoża oraz umiejętność planowania systemu monitoringu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C18_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod stosowanych w monitoringu środowiska, umożliwiających poprawę jakości środowiska i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować pracy własnej ani w grupie. Nie umie określić priorytetów służących realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym. |
3,0 | Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze. | |
3,5 | Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze. | |
4,0 | Student organizuje prace własną i pracę innych przy pomocy nauczyciela. Umie pracować w grupie. Potrafi dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze. | |
4,5 | Student organizuje prace własną i pracę innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze. | |
5,0 | Student z łatowścią organizuje prace własną i innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi bardzo dobrze określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze. |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz.U. Nr 25/2008, poz. 150 ze zmianami)., 2008
- Szklarczyk M., Ochrona atmosfery., Wydaw. UWM., Olsztyn, 2001
Literatura dodatkowa
- Raporty i monografie tematyczne Biblioteki Monitoringu Środowiska, Roczniki statystyczne „Ochrona Środowiska”