Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami
Sylabus przedmiotu Odnowa zanieczyszczonych gruntów - aspekty prawne i techniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odnowa zanieczyszczonych gruntów - aspekty prawne i techniczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza o środowisku, jego funkcjonowaniu oraz ochronie elementów biotycznych i abiotycznych ekosystemu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z prawnymi podstawami dotyczącymi rekultywacji gruntów w Polsce. |
C-2 | Zapoznanie z metodami rekultywacji, w tym remediacji gruntów, oraz wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniego sposobu prowadzenia działań naprawczych do skali zniszczeń zaistniałych w środowisku. |
C-3 | Uświadomienie potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zapoznanie się w terenie z przykładowym obiektem aktualnie podlegającym rekultywacji (składowisko odpadów innych niż obojętne i niebezpieczne). Omówienie etapów rekultywacji, obserwacja systemów zabezpieczających grunty i atmosferę przez emisją zanieczyszczeń oraz systemu monitoringu. Zapoznanie się z przykładami roślin o największym potencjale bioremediacyjnym i zdolnościach adaptacyjnych, stosowanymi w rekultywacji biologicznej gruntów zanieczyszczonych. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawne aspekty związane z ochroną, degradacją, dewastacją i zanieczyszczeniem gruntów oraz ich rekultywacją, w tym remediacją. | 3 |
T-W-2 | Metody remediacji gruntów zanieczyszczonych szkodliwymi substancjami, w tym fitoremediacja i bioremediacja. | 4 |
T-W-3 | Rekultywacja przygotowawcza (dokumentacyjna), techniczna i biologiczna (szczegółowa) gruntów zdegradowanych. Kierunki zagospodarowania gruntów rekultywowanych. | 3 |
T-W-4 | Metody ochrony gruntów w gospodarce odpadami oraz sposób prowadenia rekultywacji obszarów ze składowiskami odpadów niebezpiecznych oraz innych niż obojętne i niebezpieczne. | 3 |
T-W-5 | Szczegółowe aspekty rekultywacji biologicznej w zagospodarowaniu gruntów na cele rolnicze, leśne, krajobrazowe i rekreacyjne. Zagrożenia dla lokalnej bioróżnorodności wynikające z doboru w metodach biologicznych gatunków roślin obcego pochodzenia. Przykłady inwazji biologicznych. | 3 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Uczestnictwo w zajęciach terenowych. | 6 |
A-T-2 | Studiowanie literatury fachowej. | 10 |
A-T-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń terenowych. | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 16 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 18 |
A-W-3 | Przegląd aktów prawnych i literatury specjalistycznej. | 26 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne i prawne. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Prezentacje multimedialne. |
M-4 | Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem prostego sprzętu terenowego do oceny stanu siedliska i rozpoznawania gatunków. |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w końcowej fazie zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD13_W01 Słuchacz posiada wiedzę w zakresie ochrony, degradacji i dewastacji gruntów. Zna teoretyczne podstawy ich rekultywacji. | GOSP_10-_W02, GOSP_10-_W03, GOSP_10-_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD13_U01 Słuchacz potrafi ocenić stopień zdegradowania terenu i dobrać odpowiednie zabiegi rekultywacyjne w celu naprawy szkód powstałych w środowisku. | GOSP_10-_U03, GOSP_10-_U05, GOSP_10-_U06 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-T-1 | M-1, M-3, M-2, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD13_K01 Słuchacz jest świadomy powiązań jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego. | GOSP_10-_K01, GOSP_10-_K03, GOSP_10-_K04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-T-1 | M-1, M-3, M-2, M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD13_W01 Słuchacz posiada wiedzę w zakresie ochrony, degradacji i dewastacji gruntów. Zna teoretyczne podstawy ich rekultywacji. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie tematycznym przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD13_U01 Słuchacz potrafi ocenić stopień zdegradowania terenu i dobrać odpowiednie zabiegi rekultywacyjne w celu naprawy szkód powstałych w środowisku. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz posiada podstawowe umiejętności w zakresie tematycznym przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD13_K01 Słuchacz jest świadomy powiązań jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz wykazuje dostateczną świadomość w zakresie potrzeby ochrony i rekulultywacji gruntów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, Wyd. II
- Kozłowski S., Ekorozwój wyzwanie XXI wieku, PWN Warszawa, Warszawa, 2002
- Tokarska-Guzik B., Dajdok Z., Zając M., Zając A., Urbisz A., Danielewicz W., Hołdyński C., Rośliny obcego pochodzenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie, Warszawa, 2012
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z 30 kwietnia 2013 roku w sprawie składowisk odpadów. Dz.U. 2013 poz. 523., 2013
Literatura dodatkowa
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Pawlaczyk P., Jermaczek A., Renaturalizacja techniczna. (w:) Pawlaczyk P., Jermaczek A. Poradnik lokalnej ochrony przyrody, Wyd. Lubuskiego Klubu Przyrodników, Świebodzin, 1995
- Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 3 lutego 1995 r. Dz.U. 1995 nr 16 poz. 78 z późn. zmianami., 1995
- Ustawa o odpadach z 14 grudnia 2012 r. Dz.U. 2013 poz. 21 z późn. zmianami., 2013