Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami

Sylabus przedmiotu Odnowa zanieczyszczonych gruntów - aspekty prawne i techniczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Odnowa zanieczyszczonych gruntów - aspekty prawne i techniczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 16 2,00,50zaliczenie
zajęcia terenoweT2 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o środowisku, jego funkcjonowaniu oraz ochronie elementów biotycznych i abiotycznych ekosystemu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z prawnymi podstawami dotyczącymi rekultywacji gruntów w Polsce.
C-2Zapoznanie z metodami rekultywacji, w tym remediacji gruntów, oraz wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniego sposobu prowadzenia działań naprawczych do skali zniszczeń zaistniałych w środowisku.
C-3Uświadomienie potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Zapoznanie się w terenie z przykładowym obiektem aktualnie podlegającym rekultywacji (składowisko odpadów innych niż obojętne i niebezpieczne). Omówienie etapów rekultywacji, obserwacja systemów zabezpieczających grunty i atmosferę przez emisją zanieczyszczeń oraz systemu monitoringu. Zapoznanie się z przykładami roślin o największym potencjale bioremediacyjnym i zdolnościach adaptacyjnych, stosowanymi w rekultywacji biologicznej gruntów zanieczyszczonych.6
6
wykłady
T-W-1Prawne aspekty związane z ochroną, degradacją, dewastacją i zanieczyszczeniem gruntów oraz ich rekultywacją, w tym remediacją.3
T-W-2Metody remediacji gruntów zanieczyszczonych szkodliwymi substancjami, w tym fitoremediacja i bioremediacja.4
T-W-3Rekultywacja przygotowawcza (dokumentacyjna), techniczna i biologiczna (szczegółowa) gruntów zdegradowanych. Kierunki zagospodarowania gruntów rekultywowanych.3
T-W-4Metody ochrony gruntów w gospodarce odpadami oraz sposób prowadenia rekultywacji obszarów ze składowiskami odpadów niebezpiecznych oraz innych niż obojętne i niebezpieczne.3
T-W-5Szczegółowe aspekty rekultywacji biologicznej w zagospodarowaniu gruntów na cele rolnicze, leśne, krajobrazowe i rekreacyjne. Zagrożenia dla lokalnej bioróżnorodności wynikające z doboru w metodach biologicznych gatunków roślin obcego pochodzenia. Przykłady inwazji biologicznych.3
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach terenowych.6
A-T-2Studiowanie literatury fachowej.10
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń terenowych.14
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.16
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i przygotowanie do zaliczenia wykładów.18
A-W-3Przegląd aktów prawnych i literatury specjalistycznej.26
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne i prawne.
M-2Wykład problemowy.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-4Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem prostego sprzętu terenowego do oceny stanu siedliska i rozpoznawania gatunków.
M-5Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w końcowej fazie zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD13_W01
Słuchacz posiada wiedzę w zakresie ochrony, degradacji i dewastacji gruntów. Zna teoretyczne podstawy ich rekultywacji.
GOSP_10-_W02, GOSP_10-_W03, GOSP_10-_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD13_U01
Słuchacz potrafi ocenić stopień zdegradowania terenu i dobrać odpowiednie zabiegi rekultywacyjne w celu naprawy szkód powstałych w środowisku.
GOSP_10-_U03, GOSP_10-_U05, GOSP_10-_U06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-T-1M-1, M-3, M-2, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD13_K01
Słuchacz jest świadomy powiązań jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego.
GOSP_10-_K01, GOSP_10-_K03, GOSP_10-_K04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-T-1M-1, M-3, M-2, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD13_W01
Słuchacz posiada wiedzę w zakresie ochrony, degradacji i dewastacji gruntów. Zna teoretyczne podstawy ich rekultywacji.
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie tematycznym przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD13_U01
Słuchacz potrafi ocenić stopień zdegradowania terenu i dobrać odpowiednie zabiegi rekultywacyjne w celu naprawy szkód powstałych w środowisku.
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności w zakresie tematycznym przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD13_K01
Słuchacz jest świadomy powiązań jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje dostateczną świadomość w zakresie potrzeby ochrony i rekulultywacji gruntów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, Wyd. II
  2. Kozłowski S., Ekorozwój wyzwanie XXI wieku, PWN Warszawa, Warszawa, 2002
  3. Tokarska-Guzik B., Dajdok Z., Zając M., Zając A., Urbisz A., Danielewicz W., Hołdyński C., Rośliny obcego pochodzenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie, Warszawa, 2012
  4. Rozporządzenie Ministra Środowiska z 30 kwietnia 2013 roku w sprawie składowisk odpadów. Dz.U. 2013 poz. 523., 2013

Literatura dodatkowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  2. Pawlaczyk P., Jermaczek A., Renaturalizacja techniczna. (w:) Pawlaczyk P., Jermaczek A. Poradnik lokalnej ochrony przyrody, Wyd. Lubuskiego Klubu Przyrodników, Świebodzin, 1995
  3. Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 3 lutego 1995 r. Dz.U. 1995 nr 16 poz. 78 z późn. zmianami., 1995
  4. Ustawa o odpadach z 14 grudnia 2012 r. Dz.U. 2013 poz. 21 z późn. zmianami., 2013

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Zapoznanie się w terenie z przykładowym obiektem aktualnie podlegającym rekultywacji (składowisko odpadów innych niż obojętne i niebezpieczne). Omówienie etapów rekultywacji, obserwacja systemów zabezpieczających grunty i atmosferę przez emisją zanieczyszczeń oraz systemu monitoringu. Zapoznanie się z przykładami roślin o największym potencjale bioremediacyjnym i zdolnościach adaptacyjnych, stosowanymi w rekultywacji biologicznej gruntów zanieczyszczonych.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawne aspekty związane z ochroną, degradacją, dewastacją i zanieczyszczeniem gruntów oraz ich rekultywacją, w tym remediacją.3
T-W-2Metody remediacji gruntów zanieczyszczonych szkodliwymi substancjami, w tym fitoremediacja i bioremediacja.4
T-W-3Rekultywacja przygotowawcza (dokumentacyjna), techniczna i biologiczna (szczegółowa) gruntów zdegradowanych. Kierunki zagospodarowania gruntów rekultywowanych.3
T-W-4Metody ochrony gruntów w gospodarce odpadami oraz sposób prowadenia rekultywacji obszarów ze składowiskami odpadów niebezpiecznych oraz innych niż obojętne i niebezpieczne.3
T-W-5Szczegółowe aspekty rekultywacji biologicznej w zagospodarowaniu gruntów na cele rolnicze, leśne, krajobrazowe i rekreacyjne. Zagrożenia dla lokalnej bioróżnorodności wynikające z doboru w metodach biologicznych gatunków roślin obcego pochodzenia. Przykłady inwazji biologicznych.3
16

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach terenowych.6
A-T-2Studiowanie literatury fachowej.10
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń terenowych.14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.16
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i przygotowanie do zaliczenia wykładów.18
A-W-3Przegląd aktów prawnych i literatury specjalistycznej.26
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD13_W01Słuchacz posiada wiedzę w zakresie ochrony, degradacji i dewastacji gruntów. Zna teoretyczne podstawy ich rekultywacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_W02Słuchacz zna podstawowe definicje i zasady ekonomiczne oraz uwarunkowania prawne i społeczne związane z zarządzaniem gospodarką odpadami. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności przedsiębiorczej w tym zakresie.
GOSP_10-_W03Słuchacz zna nowoczesne i tradycyjne technologie inżynierskie z zakresu odzysku i unieszkodliwiania odpadów, w tym również rekultywacji terenów zdegradowanych, składowisk odpadów.
GOSP_10-_W01Słuchacz ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska i rozwoju z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z prawnymi podstawami dotyczącymi rekultywacji gruntów w Polsce.
C-2Zapoznanie z metodami rekultywacji, w tym remediacji gruntów, oraz wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniego sposobu prowadzenia działań naprawczych do skali zniszczeń zaistniałych w środowisku.
Treści programoweT-W-1Prawne aspekty związane z ochroną, degradacją, dewastacją i zanieczyszczeniem gruntów oraz ich rekultywacją, w tym remediacją.
T-W-2Metody remediacji gruntów zanieczyszczonych szkodliwymi substancjami, w tym fitoremediacja i bioremediacja.
T-W-4Metody ochrony gruntów w gospodarce odpadami oraz sposób prowadenia rekultywacji obszarów ze składowiskami odpadów niebezpiecznych oraz innych niż obojętne i niebezpieczne.
T-W-3Rekultywacja przygotowawcza (dokumentacyjna), techniczna i biologiczna (szczegółowa) gruntów zdegradowanych. Kierunki zagospodarowania gruntów rekultywowanych.
T-W-5Szczegółowe aspekty rekultywacji biologicznej w zagospodarowaniu gruntów na cele rolnicze, leśne, krajobrazowe i rekreacyjne. Zagrożenia dla lokalnej bioróżnorodności wynikające z doboru w metodach biologicznych gatunków roślin obcego pochodzenia. Przykłady inwazji biologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne i prawne.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w końcowej fazie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie tematycznym przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD13_U01Słuchacz potrafi ocenić stopień zdegradowania terenu i dobrać odpowiednie zabiegi rekultywacyjne w celu naprawy szkód powstałych w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_U03Osoba studiująca umie postawić diagnozę stanu istniejącego, planować i monitorować gospodarkę odpadami w systemie lokalnym i w obrębie przedsiębiorstwa na podstawie obowiązującego ustawodawstwa i dokumentów planistycznych. Wskazuje konsekwencje wyrządzenia szkód środowisku naturalnemu, sposoby zapobiegania i naprawy, referuje obowiązki wynikające z odpowiedzialności za spowodowanie szkód w środowisku.
GOSP_10-_U05Słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań specjalistycznych, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GOSP_10-_U06Słuchacz potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania systemu gospodarki odpadami w firmie i go ocenić - zwłaszcza istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z prawnymi podstawami dotyczącymi rekultywacji gruntów w Polsce.
C-2Zapoznanie z metodami rekultywacji, w tym remediacji gruntów, oraz wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniego sposobu prowadzenia działań naprawczych do skali zniszczeń zaistniałych w środowisku.
Treści programoweT-W-1Prawne aspekty związane z ochroną, degradacją, dewastacją i zanieczyszczeniem gruntów oraz ich rekultywacją, w tym remediacją.
T-W-2Metody remediacji gruntów zanieczyszczonych szkodliwymi substancjami, w tym fitoremediacja i bioremediacja.
T-W-4Metody ochrony gruntów w gospodarce odpadami oraz sposób prowadenia rekultywacji obszarów ze składowiskami odpadów niebezpiecznych oraz innych niż obojętne i niebezpieczne.
T-W-3Rekultywacja przygotowawcza (dokumentacyjna), techniczna i biologiczna (szczegółowa) gruntów zdegradowanych. Kierunki zagospodarowania gruntów rekultywowanych.
T-W-5Szczegółowe aspekty rekultywacji biologicznej w zagospodarowaniu gruntów na cele rolnicze, leśne, krajobrazowe i rekreacyjne. Zagrożenia dla lokalnej bioróżnorodności wynikające z doboru w metodach biologicznych gatunków roślin obcego pochodzenia. Przykłady inwazji biologicznych.
T-T-1Zapoznanie się w terenie z przykładowym obiektem aktualnie podlegającym rekultywacji (składowisko odpadów innych niż obojętne i niebezpieczne). Omówienie etapów rekultywacji, obserwacja systemów zabezpieczających grunty i atmosferę przez emisją zanieczyszczeń oraz systemu monitoringu. Zapoznanie się z przykładami roślin o największym potencjale bioremediacyjnym i zdolnościach adaptacyjnych, stosowanymi w rekultywacji biologicznej gruntów zanieczyszczonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne i prawne.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-2Wykład problemowy.
M-4Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem prostego sprzętu terenowego do oceny stanu siedliska i rozpoznawania gatunków.
M-5Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w końcowej fazie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności w zakresie tematycznym przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD13_K01Słuchacz jest świadomy powiązań jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_K01Słuchacz zdaje sobie sprawę o zagrożeniach i odpowiedzialności społecznej, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej generującej powstawanie odpadów (szczególnie niebezpiecznych). Ma świadomość potrzeby naprawy szkód wyrządzonych przez degradację i dewastację gleb.
GOSP_10-_K03Uczestnik studiów dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie działalności produkcyjnej, komunalnej związanej z unieszkodliwianiem odpadów. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
GOSP_10-_K04Słuchacz potrafi rozwiazywac problemy ekonomiczne i środowiskowe w sposob etyczny, potrafi ocenić aspekty prawidłowego postępowania w zakresie eksploatacji zasobów naturalnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z prawnymi podstawami dotyczącymi rekultywacji gruntów w Polsce.
C-2Zapoznanie z metodami rekultywacji, w tym remediacji gruntów, oraz wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniego sposobu prowadzenia działań naprawczych do skali zniszczeń zaistniałych w środowisku.
C-3Uświadomienie potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów.
Treści programoweT-W-1Prawne aspekty związane z ochroną, degradacją, dewastacją i zanieczyszczeniem gruntów oraz ich rekultywacją, w tym remediacją.
T-W-2Metody remediacji gruntów zanieczyszczonych szkodliwymi substancjami, w tym fitoremediacja i bioremediacja.
T-W-4Metody ochrony gruntów w gospodarce odpadami oraz sposób prowadenia rekultywacji obszarów ze składowiskami odpadów niebezpiecznych oraz innych niż obojętne i niebezpieczne.
T-W-3Rekultywacja przygotowawcza (dokumentacyjna), techniczna i biologiczna (szczegółowa) gruntów zdegradowanych. Kierunki zagospodarowania gruntów rekultywowanych.
T-W-5Szczegółowe aspekty rekultywacji biologicznej w zagospodarowaniu gruntów na cele rolnicze, leśne, krajobrazowe i rekreacyjne. Zagrożenia dla lokalnej bioróżnorodności wynikające z doboru w metodach biologicznych gatunków roślin obcego pochodzenia. Przykłady inwazji biologicznych.
T-T-1Zapoznanie się w terenie z przykładowym obiektem aktualnie podlegającym rekultywacji (składowisko odpadów innych niż obojętne i niebezpieczne). Omówienie etapów rekultywacji, obserwacja systemów zabezpieczających grunty i atmosferę przez emisją zanieczyszczeń oraz systemu monitoringu. Zapoznanie się z przykładami roślin o największym potencjale bioremediacyjnym i zdolnościach adaptacyjnych, stosowanymi w rekultywacji biologicznej gruntów zanieczyszczonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne i prawne.
M-3Prezentacje multimedialne.
M-2Wykład problemowy.
M-4Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem prostego sprzętu terenowego do oceny stanu siedliska i rozpoznawania gatunków.
M-5Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w końcowej fazie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje dostateczną świadomość w zakresie potrzeby ochrony i rekulultywacji gruntów.
3,5
4,0
4,5
5,0