Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami
Sylabus przedmiotu Logistyka i systemy prognostyczne w aspekcie polityki odpadowej przedsiębiorstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Logistyka i systemy prognostyczne w aspekcie polityki odpadowej przedsiębiorstwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej |
C-2 | Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie modeli trendów (liniowy, wykładniczy, potęgowy, logarytmiczny, welomianowy) i ich weryfikacja. Prognozowanie na podstawie trendów i ocena uzyskanych prognoz | 5 |
T-A-2 | Metody naiwne | 2 |
T-A-3 | Wskaźniki sezonowości. Weryfikacja prognoz z wykorzystaniem sygnałów śledzących | 3 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Metoda średniej ruchomej | 2 |
T-P-2 | Wygładzanie szeregów metodą średniej ruchomej i prognozowanie na ich podstawie | 3 |
T-P-3 | Prognozowanie z wykorzystaniem poznanych modeli (studium przypadku) | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do logistyki | 1 |
T-W-2 | Logistyka powtórnego zagospodarowania odpadów i możliwości jej zastosowania | 1 |
T-W-3 | Logistyka zwrotna jako źródło korzyści konkurencyjnych | 1 |
T-W-4 | Logistyczna gospodarka odpadami w skali przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-5 | Wprowadzenie do prognozowania: o potrzebie prognozowania, pojęcie prognozy, funkcje i klasyfikacje prognoz | 2 |
T-W-6 | Organizacja procesu prognostycznego: dane wykorzystywane w prognozowaniu, przegląd metod prognozowania, jakość prognozy ex post i ex ante | 2 |
T-W-7 | Modele wykorzystywane w prognozowaniu odpadów | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | słuchacze zapoznają się z przedstawioną tematyką i wyjaśniają ewentualne niejasności | 6 |
A-A-3 | słuchacze we własnym zakresie uzupełniają wiedzę wykorzystując w tym celu wskazaną literaturę przedmiotu | 7 |
A-A-4 | samodzielne rozwiązywanie zadań | 7 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | słuchacze zapoznają się z przedstawioną tematyką i wyjaśniają ewentualne niejasności | 12 |
A-P-3 | słuchacze we własnym zakresie uzupełniają wiedzę wykorzystując w tym celu wskazaną literaturę przedmiotu | 14 |
A-P-4 | samodzielne rozwiązywanie zadań | 24 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | słuchacze zapoznają się z przedstawioną tematyką i wyjaśniają ewentualne niejasności | 6 |
A-W-3 | słuchacze we własnym zakresie uzupełniają wiedzę wykorzystując w tym celu wskazaną literaturę przedmiotu | 7 |
A-W-4 | bazując na treści wykładów słuchacze przygotowują się do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie lub wyjaśnianie) |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny) |
M-3 | Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna) |
M-4 | Metody programowania (z użyciem komputera) |
M-5 | Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD11_W02 Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej | GOSP_10-_W02, GOSP_10-_W04, GOSP_10-_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD11_U01 Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa | GOSP_10-_U04, GOSP_10-_U05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD11_K01 Nabycie kompetencji z zakresu prognozowania, monitorowania oraz projektowania systemu gospodarowania odpadami w przedsiębiorstwie | GOSP_10-_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD11_W02 Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD11_U01 Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD11_K01 Nabycie kompetencji z zakresu prognozowania, monitorowania oraz projektowania systemu gospodarowania odpadami w przedsiębiorstwie | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawowe kompetencje z zakresu prognozowania, monitorowania oraz projektowania systemu gospodarowania odpadami w przedsiębiorstwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gołembska E., Kompendium wiedzy o logistyce, PWN, Warszawa, 2010
- Cieślak M. - red., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, PWN, Warszawa, 2005
- Kukuła K. - red., Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Starostka-Patyk M., Logistyka zwrotna produktów niepełnowartościowych w zarządzaniu przedsiębiorstwami produkcyjnymi, PWE, Warszawa, 2016