Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami
Sylabus przedmiotu Recykling w gospodarce odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Recykling w gospodarce odpadami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie sluchacza z podstawowymi systemami odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. |
C-2 | Nauka definicji poszczególnych elementów systemu recyklingu odpadów, oraz prowadzenia analizy ilościowej i jakościowej powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych. |
C-3 | Nauka narzędzi i metod umozliwoających dobór najlepszych rozwiązań w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Praca projektowa polegająca na stworzeniu jednolitego opracowania dotyczącego efektywności systemu recyklingu wybranej grupy odpadów. Słuchacz dokona ilościowej i rodzajowej analizy strumieni wytwarzanych odpadów w wybranym przez siebie przedsiębiorstwie oraz oceni ilość odpadów poddanych recyklingowi w skali roku. Przeprowadzi analizę uwarunkowań wynikających z dokumentów wyższego rzędu (KPGO, WPGO). Kolejnym etapem pracy będzie opracowanie odpowiednio dobranych rozwiązań mogących poprawić skuteczność systemu recyklingu. Projekt wykonywany będzie etapowo. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i funkcjonowanie krajowego systemu odzysku i recyklingu. Zasady funkcjonowania organizacji odzysku. Przedstawienie systemu recyklingu odpadów opakowaniowych. | 3 |
T-W-2 | Przedstawienie rozwiązań poprawiających skuteczność systemu recyklingu. Omówienie systemu recyklingu odpadów ulegających biodegradacji. | 3 |
T-W-3 | Przedstawienie systemu recyklingu odpadów sprzętu elektrycznego i elektronicznego (pochodzącego z gospodarstw domowych). Omówienie możliwości dalszego przetwarzania tego rodzaju odpadów oraz ich wykorzystania. Poziomy odzysku i możliwości ich osiągnięcia. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie sie do zajęć | 7 |
A-A-3 | Czytanie i analiza wskazanych materiałow dydaktycznych | 7 |
A-A-4 | Prezentacja projektu | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | przygotowanie sie do zajęć | 6 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-4 | zadania na platformie e-learningowej | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji |
M-2 | przygotowanie samodzielnej pracy projektowej, której poszczególne elementy będą przedmiotem wspólnej pracy studentów na ćwiczeniach koordynowanej przez nauczyciela. Przedmiot realizowany z wykorzystaniem przygotowanych materiałów. Możliwość ciągłej konsultacji z nauczycielem polegającej na przesyłaniu wykonanych etapów projektu oraz przygotowywania informacji zwrotnej dla studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia części wykładowej przedmiotu jest test zawierający pytania skonstruowane na bazie treści wykładowych. Podstawą zaliczenia części ćwiczeniowej jest samodzielne wykonanie przez studenta pracy zaliczeniowej, ocenianej w częściach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD9_W01 Słuchacz zna podstawowe systemy odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Będzie potrafił przedstawić i omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów oraz ocenić możliwości ich osiągniecia. Będzie potrafił także dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. | GOSP_10-_W04, GOSP_10-_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD9_U01 Słuchacz po zrealizowaniu zajęć będzie potrafił zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów, przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu. | GOSP_10-_U01, GOSP_10-_U06, GOSP_10-_U08 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD9_K01 Słuchacz potrafi oceniac skutki planowanych procesów i metod zwiazanych z recyklingeim odpadów. Potrafi prawidłowo postępować z poszczególnymi grupami odpadów w przedsiebiorstwie w celu ich efektywnego wykorzystania i mozliwości recyklingu. | GOSP_10-_K03, GOSP_10-_K04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD9_W01 Słuchacz zna podstawowe systemy odzysku i recyklingu poszczególnych grup odpadów. Będzie potrafił przedstawić i omówić poziomy odzysku poszczególnych grup odpadów oraz ocenić możliwości ich osiągniecia. Będzie potrafił także dobrać wskaźniki niezbędne dla poprawy skuteczności działania systemów recyklingu. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz poprawnie wykorzystuje zdobytą wierzę oraz narzędzia. Poprawnie definuje pojęcia z zakresu recyklingu odpadów. Umie rozpoznać podstawowe trudności w tym zakresie oraz podać podstawowe wskaźniki osiągnięcia poziomów recyklingu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD9_U01 Słuchacz po zrealizowaniu zajęć będzie potrafił zdefiniować poszczególne elementy systemu recyklingu odpadów, przeprowadzić analizę ilościową i jakościową powstających odpadów w odniesieniu do nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz będzie umiał dobrać najlepsze rozwiązania w celu poprawy efektywności działania systemu recyklingu. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz posiada podstawowe zdolności do stosowania zdobytej wiedzy i korzystania z narzędzi i metod w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów z zakresu recyklingu dpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD9_K01 Słuchacz potrafi oceniac skutki planowanych procesów i metod zwiazanych z recyklingeim odpadów. Potrafi prawidłowo postępować z poszczególnymi grupami odpadów w przedsiebiorstwie w celu ich efektywnego wykorzystania i mozliwości recyklingu. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz prezentuje aktywna postawę w zakresie oceny mozliwości recyklingu poszczególnych grup odpadów. Jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań zgodnych z zasadami postępowania z odpadami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Podstawową bazą źródłową wiedzy dla studentów są aktualne akty prawne regulujące omawiane zagadnienia, dostępne w Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2018
Literatura dodatkowa
- Żakowska H., Systemy recyklingu odpadów opakowaniowych w aspekcie wymagań ochrony środowiska., Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu., Poznań, 2011