Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami
Sylabus przedmiotu Prawne aspekty gospodarowania odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawne aspekty gospodarowania odpadami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość aktów prawnych oraz umiejętne poruszanie sie w informatycznym systemie aktów prawnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności z zakresu zagadnień dotyczących gospodarowania odpadami ze szczególnym uwzględnieniem regulacji prawnych w gospodarce odpadami, obowiązków gmin i przedsiębiorstw wynikających z aktualnych przepisów, |
C-2 | Przygotowanie słuchaczy do działalności zawodowej w sferze gospodarki odpadami komunalnymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza i ocena poszczególnych elementów systemu gospodarki odpadami komunalnymi pod względem efektywności ich działania w Polsce i możliwości spełnienia unijnych wymogów w perspektywie 2020 roku | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawne podstawy gospodarowania odpadami w Prawie UE i w prawie polskim. | 2 |
T-W-2 | Obowiązki prawne w zakresie gospodarowania odpadami (wytwórców i posiadaczy odpadów). | 2 |
T-W-3 | Organizacja systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie. | 2 |
T-W-4 | Plany gospodarki odpadami | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-3 | Zadania domowe w systemie e-learningowym | 15 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-W-3 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - prezentacja multimedialna Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Aktywna obecność na warsztatach - analiza tekstów źródłowych, wystąpienia ustne. Ocenie będzie podlegać, jakość przygotowywanych wystąpień, identyfikacja kontekstu prawnego i teoretycznego. Ocenie podlegac będą także zadania domowe wykonywane w systemie e-learningu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD3_W01 Słuchacz zna podstawy praktycznych problemów w procesie administracyjnego i sądowego stosowania prawa ochrony środowiska. Zna podstawowe definicje oraz uwarunkowania prawne i społeczne gospodarowania odpadami, głównie komunalnymi. Zna aktualne polskie regulacje prawne w świetle wymogów wynikających z prawa unijnego. | GOSP_10-_W02, GOSP_10-_W04, GOSP_10-_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD3_U01 Słuchacz posiada umiejętnść uzyskiwania niezbędnych danych do analizy dokumentów żródłowych oraz opracowań naukowych. Posiada umiejętność krytycznej analizy tekstów źródłowych. Zna zasady i mozliwości zagospodarowania odpadów. Zna podstawowe metody i narzedzie do sporządzania planów gospodarowania odpadami. | GOSP_10-_U01, GOSP_10-_U02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD3_K01 Potrafi oceniać i analizować mozliwości stworzenia prawidłowego systemu gospodarowania odpadami. Potrefi rozwiązywać praktyczne problemy w zakresie postępowania z odpadami. | GOSP_10-_K01, GOSP_10-_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD3_W01 Słuchacz zna podstawy praktycznych problemów w procesie administracyjnego i sądowego stosowania prawa ochrony środowiska. Zna podstawowe definicje oraz uwarunkowania prawne i społeczne gospodarowania odpadami, głównie komunalnymi. Zna aktualne polskie regulacje prawne w świetle wymogów wynikających z prawa unijnego. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi definiowań podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki odpadami. Umie swobodnie poruszać się po wybranych aktach prawnych. Potrafi identyfikować problemy prawne z zakresu gospodarowania odpadami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD3_U01 Słuchacz posiada umiejętnść uzyskiwania niezbędnych danych do analizy dokumentów żródłowych oraz opracowań naukowych. Posiada umiejętność krytycznej analizy tekstów źródłowych. Zna zasady i mozliwości zagospodarowania odpadów. Zna podstawowe metody i narzedzie do sporządzania planów gospodarowania odpadami. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz w stopniu dostatecznym posiadł zdolność stosowania wiedzy prawnej w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD3_K01 Potrafi oceniać i analizować mozliwości stworzenia prawidłowego systemu gospodarowania odpadami. Potrefi rozwiązywać praktyczne problemy w zakresie postępowania z odpadami. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma dostateczną zdolnośc stosowania poznanych przepisów prawnych w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Górski (red.), Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwer, Warszawa, 2014
- P. Korzeniowski, Model prawny systemu gospodarki odpadami. Studium administracyjno-prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016
Literatura dodatkowa
- Rosik-Dulewska C., Podstawy gospodarki odpadami., PWN, Warszawa, 2009