Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami
Sylabus przedmiotu Zagrożenie środowiska odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenie środowiska odpadami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu chemii i zarządzania środowiskiem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | słuchacz posiada wiedzę na temat zagrożeń środowiska związanych z deponowaniem i utylizacją odpadów |
C-2 | Umie rozpoznawać zagrożenia środowiskowe związane z gospodarką odpadową |
C-3 | Słuchacz jest świadomy zagrożeń związanych z utylizacją lub deponowaniem odpadów niebezpiecznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje zagrożeń wynikające z zanieczysczenia środowiska. Zagrożenia zwiazane z utylizacją lub deponowaniem odpadów niebezpiecznych, przemysłowych, chemicznych i organicznych | 4 |
T-W-2 | Zagrożenia związane z emisją gazów i odorów do środowiska. Skutki psychologiczne dla społeczności lokalnej zwiazane z emisją różnych substancji z gromadzonych odpadów różnego pochodzenia. Ocena ryzyka zdrowotnego związanego z zagrożeniem środowiska odpadami. | 3 |
T-W-3 | Pisemen zaliczenie przedmiotu | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych z oparciu o literaturę | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i rzutnika |
M-3 | Demonstracje materiałów dydaktycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć, podsumowująca osiągnięte efekty uczenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD1_W01 Słuchacz ma świadomość o zagrożeniu wynikajacym z depnopwania i gromadzenia odpadów na zdrowie i i środowisko | GOSP_10-_W03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD1_U01 Słuchacz jest świadomy i potrafi określić jakie występują zagrożenia związane z gospodarką odpadami. Umie ocenić które odpady stanowią iztotne zagrożenie dla środowiska oraz jego wpływ na środowisko | GOSP_10-_U03 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD1_K01 Słuchacz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje samodzielną inicjatywe, ma świadomość występujących zagrożeń środowiska odpadami, a jakością środowiska przyrodniczego. | GOSP_10-_K01 | — | C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD1_W01 Słuchacz ma świadomość o zagrożeniu wynikajacym z depnopwania i gromadzenia odpadów na zdrowie i i środowisko | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z zagrożeniem środowiska odpadami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD1_U01 Słuchacz jest świadomy i potrafi określić jakie występują zagrożenia związane z gospodarką odpadami. Umie ocenić które odpady stanowią iztotne zagrożenie dla środowiska oraz jego wpływ na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz posiada dostaeczne umiejętności w zakresie oceny zagrożeń środowiska odpadami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD1_K01 Słuchacz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje samodzielną inicjatywe, ma świadomość występujących zagrożeń środowiska odpadami, a jakością środowiska przyrodniczego. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz bierze udział w pracy grupowej, wykazuje mały udział w zdobywaniu wiedzy. Ma dostateczną wiedzę o zagrożeniach środowiska odpadami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Baran, J. Łabętowicz, E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011, 1
- M. Siemiński, Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008
- Rosik-Dulewska, Gospodarka odpadami, PWN, Warszawa, 2008